• Anonym

Har tydligen infekterade tarmfickor.. Men..

Läkaren gjorde aldrig nån röntgen eller Ultraljud utan bedömde utifrån mina symptom. Nu ska jag fasta i en vecka..dom ville lägga in mig med dropp idag men då jag har en son som ammas ville jag åka hem. De var okej men skulle komma in direkt om jag inte skulle klara de hemma.. Har så ont i magen.. Undrar bara lite över om nån annan fått detta och vad man gjort? Och hur kan läkaren veta att det är detta och inte nått annat? Känns ju lite "onödigt" att behöva fasta en hel vecka om de visar sig vara nått annat.

• Svar på tråden Har tydligen infekterade tarmfickor.. Men..
  • Anonym (jag)

Vad är inflammerade tarmfickor för nått? Blev nyfiken, och hur går det med ammningen om du inte äter?

• Anonym (Elora)

I tjocktarmen bildas det vanligtvis fickor i vecken. I dessa fickor kan avföring fastna och till slut irritera fickan så det blir en inflammation. Det brukar gå över om man vilar tarmen ett par dagar. Man läggs in på sjukhus och får dropp. Får sedan äta soppa. Det är vanligt med tarmfickor i vår del av världen. Vi äter mat som gärna gör oss tröga i magen. Där av att det får tid att fastna.

Det gör jätte ont med Divertikulit - som det heter. Det kan bli allvarligt om inflammationen gör hål på tarmen.

Om du är hemma, så skulle jag rekomendera att du dricker mycket vatten och soppor. Du kan ju inte svälta under en hel vecka.   

• Anonym

Inflammation ("divertikulit") Även om fickor finns utspridda över en större del av tjocktarmen är det nästan alltid i nedre, vänstra, delen av tjocktarmen som inflammationer uppträder. Detta beror på att tarminnehållet här har en fastare konsistens samtidigt som denna del av tarmen är smalare, vilket leder till ett högre tryck här jämfört med högra eller centrala delarna av tjocktarmen. En inflammation ger upphov till akuta buksmärtor, vanligtvis lokaliserade nedtill till vänster i buken, feber och illamående. Man har ibland liknat besvären vid "vänstersidig blindtarmsinflammation". Svårighetsgraden av en sådan inflammation är högst varierande från lindriga och snabbt övergående besvär som inte ens kräver behandling till mer ilsken inflammation, ibland med varansamling invid tarmväggen, som kräver sjukhusvård och i enstaka fall operation. I de flesta fall behandlas en tarminflammation orsakad av tarmfickor med fasta, dropp och antibiotika på sjukhus. De allra flesta blir snabbt bättre på insatt behandling och kan skrivas ut efter några dygn. Ja just nu försöker jag trappa ner så mycke som möjligt med amningen.. Måste få han att börja äta mer än bara gröt..

• Anonym
    Anonym (Elora) skrev 2012-02-15 20:16:00 följande:
    I tjocktarmen bildas det vanligtvis fickor i vecken. I dessa fickor kan avföring fastna och till slut irritera fickan så det blir en inflammation. Det brukar gå över om man vilar tarmen ett par dagar. Man läggs in på sjukhus och får dropp. Får sedan äta soppa. Det är vanligt med tarmfickor i vår del av världen. Vi äter mat som gärna gör oss tröga i magen. Där av att det får tid att fastna. Det gör jätte ont med Divertikulit - som det heter. Det kan bli allvarligt om inflammationen gör hål på tarmen. Om du är hemma, så skulle jag rekomendera att du dricker mycket vatten och soppor. Du kan ju inte svälta under en hel vecka.   

Ja ont gör de verkligen.. Soppor fick jag inte äta sa dom..
  • Anonym (Elora)

Bara vatten i en vecka? Det låter väldigt snålt tycker jag.

• Anonym

Vatten, saft och sånt som är "klart" ingen nyponsoppa,fruktdryck mm.. :-/

• Anonym (Elora)

Jag förstår. Klara drycker som det heter. Du måste få energi i dig. Så det får bli mycket saft då. Kaffe med socker i, men inte mjölk. Någon Knorr buljong borde funka också. Du behöver få salt i dig också. Ja, jag är syrra Flört.

Blir det outhärdligt så måste du söka sjukvård! Du får ha med dig din bebis, ni har rätt till enkelrum. 

• Anonym
    Anonym (Elora) skrev 2012-02-15 20:36:31 följande:
    Jag förstår. Klara drycker som det heter. Du måste få energi i dig. Så det får bli mycket saft då. Kaffe med socker i, men inte mjölk. Någon Knorr buljong borde funka också. Du behöver få salt i dig också. Ja, jag är syrra . Blir det outhärdligt så måste du söka sjukvård! Du får ha med dig din bebis, ni har rätt till enkelrum. 

Vätskeersättning borde väl vara bra?? Får jag ha med mig bebisen? Åker absolut in om jag börjar må dåligt.
  • Anonym (Elora)
    Anonym skrev 2012-02-15 20:40:45 följande:

Vätskeersättning borde väl vara bra?? Får jag ha med mig bebisen? Åker absolut in om jag börjar må dåligt.
    Ja, det borde funka. Men jag vet inte hur många du får ta per dag. Du har ju ingen vätskeförlust. Men det klurar du nog ut. Ja visst har du rätt att ha med din bebis. MEN jag själv skulle bara ha med mig min lilla plutt om jag bara måste. Du är sjuk och behöver avlastas och det finns många sjukdommar på sjukhus Flört. Men finns inga andra alternativ, så finns de inte.
  • Anonym (jag)

Låter inget trevligt alls , krya på dig!

Svar på tråden Har tydligen infekterade tarmfickor.. Men..