• Lindis1978

    Någon som gjort laparoskopi???

    Hej!

    Jag väntar på att få tid för en laparoskopi som jag ska göra för att få reda på om mina äggledare fungerar eller ej. Har tidigare gjort en HSG som ej blev så lyckad och inte kunde påvisa någon passage.

    Någon annan som gjort detta och kan berätta något om det? Både positivt och negativt är okej..... 

  • Svar på tråden Någon som gjort laparoskopi???
  • Fröken Juli

    Hej!

    Jag gjorde laparaskopi i december 2005. Detta efter att man till och från på VUL sett en korvformad vätskefylld grej på vul som man misstänkte var en vätskefylld äggledare. Jag hade ifrågasatt huruvida Ivf skulle lyckas om det fanns en vätskefylld äggledare där, men fick rådet att göra två färskbehandlingar i alla fall. Negativa resultat som följd. Inför ett FET i oktober 2005 fanns där misstanken igen och jag krävde då att detta skulle kollas/åtgärdas först. Själva ingreppet var okomplicerat. Jag fick åka in på morgonen, fastandes. Hade träffat narkosläkare i förväg. Jag minns inte hur lång tid ingreppet tog, men jag vaknade upp efteråt, hade tre små hål och tejpbitar på magen och kände mig helt ok. Åkte hem efter att ha ätit lite och i januari 2006 gjorde vi FET som resulterade i vår dotter. Man hade vid laparaskopin tagit bort en mycket ful och sjuk äggledare och upptäckt ärrbildning även på den andra. Läkaren sa att jag med 99% sannorlikhet aldrig skulle bli gravid på egen hand men att det skulle gå bra med IVF. Han hade rätt! Idag ser jag inte ens var hålen på magen var någonstans....
    Hoppas det går lika smidigt för dig!

  • Lindis1978

    Åh, tack! Det låter positivt. Hoppas såklart att äggledarna ser okej ut, men framför allt vill jag VETA. Känns meningslöst att gå på hormonbehandlingar för att stimulera ägglossningar etc om inte ägglederna fungerar. Då kan man lika gärna satsa på IVF på en gång. 

  • Fröken Juli

    Javisst ska du få veta - jag gjorde HSG när vi utreddes men den var utan anmärkning, lik förbaskat var båda äggledarna dåliga. Fördelen med att få veta att äggledarna var problemet, var vi kunnat utesluta andra problem och precis som du säger så vet man ju då att Ivf är svaret. Hoppas dina hur som helst är hela och fina!

  • Lillstoran

    Kolla upp så att det verkligen är något fel på äggledarna. Jag genomförde en äggledarspolning på Odenplan som visade totalstopp i båda äggledarna, ingen passage alls. I kön till laparoskopi på SöS, 1 månad efter äggledarspolningen blev jag naturligt gravid.

    Äggledarna kan krampa var svaret jag fick.  

  • Pluttemor
    Lillstoran skrev 2012-02-20 16:21:52 följande:
    Kolla upp så att det verkligen är något fel på äggledarna. Jag genomförde en äggledarspolning på Odenplan som visade totalstopp i båda äggledarna, ingen passage alls. I kön till laparoskopi på SöS, 1 månad efter äggledarspolningen blev jag naturligt gravid.

    Äggledarna kan krampa var svaret jag fick.  
    Jag har fått samma sak sagt till mig! TIll mig sa dom att den ena äggledaren var helt blockerad och att den andra bara lite passage i.. Men vid en senare titthålsoperation så konstaterade man att det inte alls var något fel på mina äggledare!

    Jag gjorde titthålsoperation och hade oxå tre små ärr på magen, har dom fortfarnde men dom syns knappt inte! Jag gjorde en IVF behandling direkt efter den, som slutade i MF. Men kort därefter gjorde jag en ny IVF som resulterade lillen som springer runt här hemma. ( Jag har endometrios)
    Två har blivit tre! Jag tackar GUD varje dag!!!
  • Lillstoran

    Senast idag var jag och diskuterade om att göra en ny äggledarspolning eller laparoskopi. Lika bra att få reda på hur det är med äggledarna. Känns meningslöst att försöka med Pergotime om det ändå inte står rätt till med äggledarna.

    Kan någon förklara för mig hur jag lyckats bli gravid vid 2 tillfällen, om det nu är stopp i äggledarna. I vart fall den ena måste varit OK, enligt läkaren på SöS.

    Har det hänt skador har dessa troligen hänt i samband med skrapningen som skedde efter missfallet.    

  • Sessan 83 K

    Hoppar in lite här i tråden... HSG vad är de? Är det spolning av äggledarna???  Gör det ont att spola sina äggledare??? Tack så länge!

  • Lillstoran

    Googla på det, jag tror att det är så. Har hört lite olika, mig gjorde det inte ont på alls eftersom de inte fick någon passage alls. Finns ett antal trådar här om detta. Sök i sökfältet får du upp dessa.

  • Lindis1978

    HSG är kontraströntgen av livmodern och äggledarna. En del känner inget alls och för andra gör det jätteont. För mig gjorde det fruktansvärt ont, kändes som hela jag skulle sprängas inifrån. Jag hade ingen passage i ena äggledaren och i den andra lite kontrastfyllnad. Mycket av kontrasten rann ut så undersökningen var inte helt lyckad. Det dåliga resultatet kan bero på kramp, dålig undersökning eller stopp. Därför ska jag göra laparoskopin nu. 

Svar på tråden Någon som gjort laparoskopi???