• Anonym (trött på detta)

Jag vill inte jobba i förskolan mer!!!

Nu säger jag snart upp mig! Eller, rättare sagt, hade jag varit ekonomiskt oberoende eller haft annan utbildning i bagaget hade jag redan gjort det! Jag är förskollärare och har jobbat i ca 12 år minus min föräldraledighet. Jag är trött på att inte hinna med att vara speciellt pedagogisk, att behöva säga "nej, vänta, jag kan/hinner inte spela med dig just nu" HELA tiden, att inte kunna sitta ner ihop med barnen..att vi har så mkt barn vid måltiderna att några alltid måste sitta själv. Vi har alltid sjuk personal eller någon som är borta av annan anledning. Jag bytte arbetsplats för ett år sedan för att få en nystart men detta är inte bättre. Efter klockan 13 är vi två personal på min avdelning på lika många barn som på förmiddagen då vi är fyra pedagoger. Halv två ska typ halva barngruppen tas upp ur vagnarna ute där de sover..vagnar ska köras in i förråd, blöjor ska bytas, mellanmål ska fram...Puh!

jag vill så gärna göra något annat men vi har inte ekonomit till att jag sätter mig i skolbänken nu...  

• Svar på tråden Jag vill inte jobba i förskolan mer!!!
  • Queenie70

Jag förstår dig. Hajjar inte hur ni står ut mer än en halvdag utan att bryta ihop.

• Anonym

Jag vickar på en förskola ca tre dagar/vecka och jag är helt slut körd dessa dagar. Dagispersonal gör ett grymt jobb, all credd! Det är slitigt, psykiskt påfrestande och man vill räcka till allt och alla. 

• Rainbowmamma

Håller med dig! Är oxå Fsk lärare å funderar på att byta yrke och jag har bara jobbat 3 år!

• Anonym (trött på detta)

Frågan är ju vad man ska göra istället.....hur hittar man jobb som inte kräver utbildning?

• Anonym

Jag arbetar också på förskola. Tycker inte att de är så jobbigt man få bara inte stresa upp sig så är de väl inga problem. De handlar nog mycket om inställning. De är inte alla som passar för jobbet. Du kan ju läsa på distans samtidigt som du jobbar.

• Tow2Mater

Plugga en påbyggnad till lärare typ åk 1-3, det kan väl inte krävas så mycket.

• Anonym (SP)

Du kan ju plugga vidare till specialpedagog? Den utbildningen är bara 1,5 år.

• Anonym (fsk)

Såhär är det: Om man har en arbetssituation som inte fungerar och som gör en sjuk så har man ansvar tillsammans att göra något åt det!! Klart att folk inte kan gå hem halv två när de behövs i barngruppen! Är allergisk mot förskolor som har kvar gamla traditioner vad gäller t ex scheman, som att bemanning och gruppstorlek såg ut som på 80-talet. Hos oss är det kl 15 som är tidigaste hemgången. Och då går så många hem så att det finns rätt bemanning för det antal barn som är kvar efter 15. Man har ett eget ansvar att ta tag i situationen. Sen håller jag med om att sjukfrånvaro är ett problem på de flesta förskolorna.

• Anonym (Jag me!)

Åh, vad jag förståår dej! Jag gick ut i januari 2005 (försökskanin för den nya lärarutbildningen, vilken jag tyckte var katastrof!) och jag är SÅ trött på yrket! Nu har jag varit borta i två år -mammaledig i ett och ett halvt år år och just nu går jag en ettårig utbildning på en folkhögskola, nåt som inte alls har med barn att göra och jag STORMTRIVS!! Dock är det svårt att få jobb inom detta sen, så jag är typ i samma sits som du nu... har ju inte råd att plugga mer nu och vill verkligen inte tillbaks till förskolan. Här är mina anledningar:

*För mycket krav på sej, från både kollegor å alla möjliga håll

*För mycket pappersarbete

*Alla kvällsmöten, kvalitetsredovisningar, utvecklingssamtal mm mm...

*Hög ljudvolym

*För stora barngrupper

*Klagande föräldrar

*Skitsnack bland kollegor (har varit det på alla ställen jag jobbat)

Ja ni ser... listan kan göras lång...                        

Svar på tråden Jag vill inte jobba i förskolan mer!!!