• Anonym

Knöl på halsen-ska utredas...

Jag är 40+ och har fått en knöl på ena sidan halsen som är ungefär 3 cm i diameter. Den sitter på nedre delen av halsen. Infektioner har jag inte haft som kan förklara denna knöl och har inga andra symtom heller.

Nu ska jag utredas med finnålsbiopsi ...

Har svårt släppa tanken på att det kan vara en malign historia....I min ålder börjar ju riskerna för det öka plus att man skall uppmärksamma knölar på halsen utan en tydlig förklaring som infektion.

Hur gör man för att slappna av i väntan på denna undersökning och provsvaren?

Jag känner mig bara mest grubblande och bekymrad. Tänker på Non-Hogkins lymfom osv....

• Svar på tråden Knöl på halsen-ska utredas...
  • superanna

Eller en helt ofarlig cysta på halsen precis som jag opererat bort. Ofarligt o relativt vanligt!

• Anonym
    superanna skrev 2012-02-15 22:04:58 följande:
    Eller en helt ofarlig cysta på halsen precis som jag opererat bort. Ofarligt o relativt vanligt!
    hur kändes den? min är fast till hård i konsistensen....var satt din? hur gammal är du?
  • Anonym (me too)

Japp..me too!..har en cystisk sköldkörtel..ofarligt...en ska operera bort halva nu snart...den blev oxå utredd ed finnålsbiopsier....lätt som en plätt...och ja min är också fast-hård i konsistensen...helt slät och rund...

• Anonym (me too)

visst ja..jag var 42 när dom hittade den...nu är jag snart 47...

• Anonym

Som med allt, chansen att det är benignt är alltid överlägsen malignancy. Klart du är orolig trots det. Aldrig kul att behövas utredas, jag har precis gjort detsamma, fast cysta på äggstovcken. Oj, vad jag målade fan på väggen innan. Känner med dig...tänker på dig och önskar dig all lycka till. Och det kommer bli bra Stor styrke kram :)

• Anonym

Hade också en knöl på halsen (en stor en) och det var sköldkörteln. Opererades och tar levaxin sen är det inte mer med det Det är säkert inget farligt för dig heller. Kram

• Anonym (Jag med)

Jag ska också utreda en knöl på halsen som bara växer. Min är 5 cm i diameter. Ska in nästa vecka för ta prover på knölen. Ingen infektion på mig heller. Kändes som att det kunde vara lättare om det  var en infektion för då hade man slutat oroa sig. Jag har ens inte fyllt 30 och oroar mig varje dag. Kommer nog oroa mig tills jag får veta svaret. Det som är mest skrämade för mig är, kommer jag klara av att ge mina barn den uppväxten dem förtjänar om det skulle vara det värsta med halsen.

• Anonym

Nu har jag undersökt mig själv och hittar inga fler lymfkörtlar än denna. Det märkliga är att det känns som om lymfkörtel är djupt och att det finns någon mer gummaktig elastisk vävnad ovanför en fasta lymfkörteln...Funderar på om det som känns ovanför kanske är en förstorad thyroidalob...men konstigt att det skulle vara en lymfkörtel under???

Blir verkligen inte klok alls på detta...skulle nog vilja ha ett ultraljud innan de sticker i en här knölen så jag får veta vad det är de sticker i....dessutom ligger knölen precis bredvid halsartären som pulserar. 

• Anonym (:-()

Förstår din oro...fick idag besked om att en mycket god vän till min man ska göra en liknande utredning och vi håller tummarna att det såklart inte är något farligt!

• Anonym

Blodvärdena och thyroidaprovet var bra. Dock säger inte blodporver så mkt om det är en nydebuterad malign grej...så det enda är att nu vänta. Inte ens en finnålsbiopsi ger det fulla svaret för det är lurigt med lymfom..de omg er sig med en massa normala celler så det enda säkra sättet att få svar är att operera ut hela lymfkörteln och undersöka den...

Kommer att ta lång tid innan jag får ett slutgiltigt svar....skitjobbigt. 

• Anonym

Sådär ja....fick en snabb tid idag för finnålspunktion..och ut kom en brun vätska från den cysta jag har på sköldkörteln! Så diagnosen så här långt blir thyroideacysta och knölstruma...skall utredas vidare då ena delen av thyroidea är knölig...

Känns iallafall Ok så här långt..får se vad PAD svaren visar... 

• Anonym (me too)
    Anonym skrev 2012-02-20 20:15:50 följande:
    Sådär ja....fick en snabb tid idag för finnålspunktion..och ut kom en brun vätska från den cysta jag har på sköldkörteln! Så diagnosen så här långt blir thyroideacysta och knölstruma...skall utredas vidare då ena delen av thyroidea är knölig...

Känns iallafall Ok så här långt..får se vad PAD svaren visar... 
    precis som jag då....tyckte väl det lät lika Cool
Svar på tråden Knöl på halsen-ska utredas...