• Anonym (villgöranågot)

Vad kan jag jobba med?!

Nu behöver jag lite tips och råd i denna djungel. Har gymnasiet i bagaget, har endast matte A men istället många fördjupningskurser såsom historia C, svenska C, samhällskunskap C, affärsjuridik, rättskunskap etc. 

Jag vill gärna läsa till beteendevetare. Men är rädd att jag inte kommer in.. Ska göra högskoleprovet nu i mars också. Vill gärna jobba med människor, som tex kurator på en skola, jobba på socialtjänsten eller något sådant.

Jag har VG i nästan alla ämnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-15 22:18
    Rubriken blev lite tokig. "Vad kan jag studera??" Passar nog bättre..

• Svar på tråden Vad kan jag jobba med?!
  • Anonym (villgöranågot)

puffar

• Anonym (tips)

Jag har läst en utbildning som heter Samhälls-och Kulturanalys i Linköping. Den är tvärvetenskaplig och man blir samhälls-och beteendevetare. 
    Den är lättare att komma in på än ex socionomutbildningen. Vad gäller jobb så hamnar de som gått utbildningen på väldigt många olika ställen, men det handlar mycket om människor, utveckling och samhällsförändringar. 
    Ex jobbar man som projektledare, utvärderare, utredare, utvecklare, socialsekreterare, på försäkringskassan, kommun, landsting, kriminalvården..

Kanske vore något för dig?  

• Anonym (Socionom)

Jag är socionom och måste slå ett slag för socionomprgrammet Du skriver i din trådstart att du vill arbeta på exv. ett socialkontor, där anställs det främst socionomer. Jag har t.o.m. pratat med chefer som endast anställer socionomer (till handläggar-/utredningstjänster). Som socionom kan du även arbeta som kurator.

Det finns några pseudoutbildningar som försöker vara som socionomprogrammet, men inte är det. Jag skulle inte rekommendera dylika, då många arbetsgivare hellre väljer socionomer (vars utbildning de känner till).

• Anonym (villgöranågot)
    Anonym (tips) skrev 2012-02-16 09:39:47 följande:
    Jag har läst en utbildning som heter Samhälls-och Kulturanalys i Linköping. Den är tvärvetenskaplig och man blir samhälls-och beteendevetare. 
    Den är lättare att komma in på än ex socionomutbildningen. Vad gäller jobb så hamnar de som gått utbildningen på väldigt många olika ställen, men det handlar mycket om människor, utveckling och samhällsförändringar. 
    Ex jobbar man som projektledare, utvärderare, utredare, utvecklare, socialsekreterare, på försäkringskassan, kommun, landsting, kriminalvården..

Kanske vore något för dig?  
    Det lät intressant, finns det på fler ställen? Hur lång? Krävs matte B?
    Anonym (Socionom) skrev 2012-02-16 15:06:11 följande:
    Jag är socionom och måste slå ett slag för socionomprgrammet Du skriver i din trådstart att du vill arbeta på exv. ett socialkontor, där anställs det främst socionomer. Jag har t.o.m. pratat med chefer som endast anställer socionomer (till handläggar-/utredningstjänster). Som socionom kan du även arbeta som kurator.

Det finns några pseudoutbildningar som försöker vara som socionomprogrammet, men inte är det. Jag skulle inte rekommendera dylika, då många arbetsgivare hellre väljer socionomer (vars utbildning de känner till).
    Socionom har jag funderat mycket på, men har inte matte B..

• Anonym (Socionom)
    Anonym (villgöranågot) skrev 2012-02-20 21:55:52 följande:
    Det lät intressant, finns det på fler ställen? Hur lång? Krävs matte B?

Socionom har jag funderat mycket på, men har inte matte B..

Då är det väl bara att du skaffar matte B?
  • Anonym (villgöranågot)
    Anonym (Socionom) skrev 2012-02-20 22:11:43 följande:
    Då är det väl bara att du skaffar matte B?
    Visst skulle jag kunna det, men vill inte hamna i urvalsgruppen som studerat upp betygen i efterhand. Den är betydligt mindre.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (villgöranågot) skrev 2012-02-20 22:15:35 följande:
    Visst skulle jag kunna det, men vill inte hamna i urvalsgruppen som studerat upp betygen i efterhand. Den är betydligt mindre.
    Fast det gäller väl inte om du läst in behörighetsgivande ämnen?
Svar på tråden Vad kan jag jobba med?!