• Anonym

Jag fattar inte det här med rotavdrag.....

Jag fattar inte det här med rotavdrag...

Min faktura från hantverkaren blev billigare, för han fick rotavdragspengarna direkt ifrån Skatteverket?

Nu när jag ska räkna ut hur mycket jag ska betala i skatt för 2011 så drar jag av rotavdragsbeloppet från det beloppet jag normalt skulle ha betalt i skatt d.v.s jag får tillbaka pengar på skatten som jag redan betalt in?
    Har jag då inte egentligen fått pengarna dubbelt? En gång när jag fick en billigare faktura och en gång nu när jag får betala mindre skatt.....

Jag hänger inte med, förklara så jag förstår.....

• Svar på tråden Jag fattar inte det här med rotavdrag.....
  • Anonym

Kom på en till sak jag inte fattar, det här med fastighetsavgifter och fastighetsskatter.... Förklara det också. Och om man har en uppskjuten reavinstskatt, hur får skatteverket betalt för räntan? Ska jag se det på min deklaration?

• Ms H

Hantverkaren drar av halva kostnaden för arbetet. Habtverkaren får motsvarande summa från Skatteverket. Du får efter nån vecka en kontrolluppgift från Skatteverket, spara detta till deklarationen samt jämför med fakturan från hantverkaren. När det är dags att deklarera finns uppgifterna förtryckta, du behöver bara stämma av så att det stämmer. Om du har betalat tillräckligt mycket skatt under samma år så är det färdigt nu. Om du betalt för lite i skatt (totalt sett gjort för stora avdrag mot din betalda skatt) så blir du återbetalningsskyldig.

Fastighetsskatten är avskaffad. Den är numera ersatt av fastighetsavgift. Den är en procentsats av tax-värdet eller maxbeloppet. Allt är förtryckt på deklarationen =)

Reavinstskatt har jag inte koll på.     

• Anonym

Nej, du får inte tillbaka samma pengar som företaget har fått av skattemyndigheten. Du betalar skatt, företaget får rotavdraget och du får inga pengar tillbaka. Skattemyndigheten skulle ju gå väldigt mycket back om du också skulle få samma pengar tillbaka.

• Anonym

tänk så här istället.

när du fick fakturan 2011 så betalar du bara hälften själv, resten fick du låna från skatteverket fram till det är dags att deklarera i maj. Det är ett lån du inte behöver ansöka om utan beviljas automatiskt och för att saker ska gå snabbt så betalar skatteverket ut ditt lån direkt till hantverkaren som ju i slutändan är den som ska ha dina lånade pengar,

Så när du deklarerar så måste du betala tillbaka ditt lån till skatteverket  men samtidigt får du tillbaka halva summan av de rotjobb du köpt under året.

Säg att ditt rotsumman var på 25.000 kronor. När du deklarerar så ska du betala tllbaka de 25.000 du lånat av skatteverket men samtidigt får du nu göra avdrag för summan 25.000.

Har du bara betalt 20.000 i skatt så kommer du alltså att bli skyldig 5.000 i skatt eftersom du ju inte kan göra avdrag med mer än du betalt in men skatteverket vill ju ha tillbaka hela summan de lånat ut till dig.

Har du betalt 30.000 i skatt påverkas inget, du betalar tillbaka 25.000 och får avdrag med 25.000. 

• Butterscotch

Angående reavinstskatt så är beloppet förtryckt på din deklaration, förutsatt att du deklarerat vinsten redan. I deklarationen ser det lite märkligt ut, det beräknas som intäkt av kapital. Om ditt uppskovsbelopp är 100.000 kommer räntan att beräknas som: 1,67% * 100.000 = 1670. Att betala i skatt: 1670 * 30% = 500 kronor (vilket motsvarar 0,5% av uppskovsbeloppet).

• Anonym

Tack till er alla! Jag fattar mer, men ändå inte riktigt allt....

Fyllde i på skatteverkets hemsida och "Räkna ut din skatt för 2012". Det jag inte fattar är under punkt 4 så ska jag väl fylla i det belopp jag har nyttjat för ROT under året? Gör jag det får jag ju tydligen tillbaka mer än om jag inte fyller i något alls?

Skattereduktion enligt meddelande eller skattereduktion för förmån. Läs i hjälptexten. 46  Preliminär skattereduktion. Läs i hjälptexten. phu 
    Är det alltså så att jag kommer att få tillbaka mer på skatten nu när jag hade rotavdrag 2011 än om jag inte hade haft det?

Jag får nog bara hålla tummarna och hoppas att jag får tillbaka på skatten, jag känner mig helt vilse.... 
    Jag känner mig sååååå trög, tack för att ni tar er tid!

• MaryEllen

Nej, du kommer inte att få tillbaka mer på skatten för att du har rot-avdrag. Under förutsättning att du betalar tillräckligt med skatt för att nyttja ditt rot-avdrag, kommer du att få tillbaka exakt lika mycket eller lite som om du inte haft något rot-avdrag.

Eftersom du redan fått avdraget på fakturan, har du fått avdraget i förskott. När du har deklarerat kontrollerar Skatteverket att du har tillräckligt stora inkomster och betalar tillräckligt mycket skatt för att kunna få det rot-avdrag som du tidigare har fått i förskott på fakturan. (Om du exempelvis inte haft några inkomster betalar du ju ingen skatt, och då kan du ju inte heller få något avdrag.)

Vi säger att din slutliga skatt (alltså alla skatter som du ska betala, kommunal inkomstskatt, eventuell fastighetsavgift, kanske skatt på ränteinkomster) beräknas till 50 000 kr. Din arbetsgivare har dragit 60 000 kr i preliminär skatt på dina inkomster. Du får tillbaka 10 000 kr i skatteåterbäring.

-  50 000 kr (slutlig skatt)
    + 60 000 kr (avdragen preliminärskatt på din lön)
    = + 10 000 kr som betalas tillbaka till dig

Om du dessutom har fått rot-avdrag med 5 000 kr, och detta drogs av redan på fakturan, minskar din slutliga skatt med 5 000 kr till, till 45 000 kr. Din arbetsgivare har dragit 60 000 kr i preliminär skatt. Dessutom har du fått "låna" 5 000 kr av staten för ditt rot-avdrag. Skatteverket konstaterar att du betalar så mycket skatt att du kan få rot-avdrag med 5 000 kr. Du får tillbaka 10 000 kr. Eftersom du redan har fått 5 000 kr i avdrag i förskott på fakturan, får du inte dessa pengar en gång till, men du behöver ju inte heller betala dem en gång till.

- 45 000 kr (slutlig skatt, efter avdrag för rot-avdrag med 5 000 kr)
    + 60 000 kr (avdragen preliminärskatt på din lön)
    - 5 000 kr (kontroll av att du kan få avdrag med det förskott som du redan har fått)
    = + 10 000 kr som betalas tillbaka till dig

Kanske fortfarande är för rörigt, men det är i princip så det fungerar.

• Bolaget
    Anonym skrev 2012-02-16 22:07:31 följande:
    Tack till er alla! Jag fattar mer, men ändå inte riktigt allt....

Fyllde i på skatteverkets hemsida och "Räkna ut din skatt för 2012". Det jag inte fattar är under punkt 4 så ska jag väl fylla i det belopp jag har nyttjat för ROT under året? Gör jag det får jag ju tydligen tillbaka mer än om jag inte fyller i något alls?

Skattereduktion enligt meddelande eller skattereduktion för förmån. Läs i hjälptexten. 46  Preliminär skattereduktion. Läs i hjälptexten. phu 
    Är det alltså så att jag kommer att få tillbaka mer på skatten nu när jag hade rotavdrag 2011 än om jag inte hade haft det?

Jag får nog bara hålla tummarna och hoppas att jag får tillbaka på skatten, jag känner mig helt vilse.... 
    Jag känner mig sååååå trög, tack för att ni tar er tid!
    då har du nog inte fyllt i beloppet i båda rutorna. I den ena ruta fyller du i beloppet du utnyttjat och i den andra det beloppet som du redan "lånat" från skatteverket. Om du inte har använt mer än 50.000 eller betalt någon hela fakturan utan att nyttja roten direkt så blir det samma belopp i båda rutorna
  • Anonym

Tack till er alla. Fyllde nu i rotavdraget i båda rutorna och det verkar som jag får tillbaka, hoppas, hoppas, hoppas....

Tack för all hjälp! 

Svar på tråden Jag fattar inte det här med rotavdrag.....