Alla anställda i vårt land har rätt att sjukanmäla sig när dom inte mår tillräckligt bra att utföra sitt arbete en längre tid en vanligt. Detta har att göra med, bland annat: Fysiskt ont i kroppen, att inte må bra mentalt (psykisk ohälsa) eller om man helt enkelt har blivit sjuk och tror att man kan smitta någon på sin arbetsplats.
Att tänka på:
I den här ordningen behöver man sjukanmäla sig till sin chef, och efter 6 dagar sjuk från jobbet måste man lämna läkarintyg till chef och man kan komma överens på telefonen när den ska skickas, och är man sjuk i mer än 14 dagar måste man höra av sig till Försäkringskassan att forsätta med att få pengar under sjukdom.
Tänk på att du med ryggproblem passar in i att du inte mår tillräckligt bra att göra ditt jobb på grund av fysiska problem. Du behöver endast ringa till din chef och berätta över telefonen att du är sjuk. Att berätta anledning till sjukdom är inte ett krav, du kan till exempel säga att ?det är mellan mig och min doktor? och sedan skicka in läkarintyget som din doktor kommer att skriva ut så länge han/hon godkänner att du inte kan jobba.
Lagen står så här från AFS kapitel §12
§12 framgår att när kompetensen inom den egna verksamheten inte räcker för det systematiska arbetsmiljöarbetet eller för arbetet med arbetsanpassning och rehabilitering ska arbetsgivaren anlita företagshälsovård eller motsvarande sakkunnig hjälp utifrån.
Om din chef inte kan hjälpa dig med företagshälsovård och du måste sjukskriva dig, då är det deras uppgift att får rätt professionellt hjälp utifrån så att du och dina kollegor kan utföra sitt jobb.
Resurs: Unionens fackförning en juridisk handläggare I kontakt med mig tidigare idag på grund exakt samma anledning som du upplever.