• Pepsina

Pälsängrar går det att bli av med??

Hej

Jag undrar om det finns någon av er här som har pälsängrar hemma som har blivit av med dem och isåfall hur??? Jag hoppas att det finns hopp. Vi bor i lägenhet.
    Snälla behöver era svar jag mår så dåligt!!

• Svar på tråden Pälsängrar går det att bli av med??
  • Sandreli

läste i en annan tråd om pälsängrar att de flyttar med en om man byter lya, vilket jag verkligen inte alls ser fram emot nu när flyttlasset går om ett par veckor. Hittade en jävel i en låda ikväll, (tror att det var en sån), och han var säkerligen inte ensam..
    Fattar inte en sak bara: har fått för mig att de gillar ull och dylikt.. men mina dök första gången upp mitt bland cd-skivorna.. och nu i köksprylarna då..
    så jag har alltså hört att de ej går att bli av med...

• Sandreli

Kicke: om du inte vet vad det är så är du otroligt lyckligt lottad! VIdriga skalbaggar, och innan de blir dessa äckel är de ännu äckligare randiga larver...näe nu måste jag gå och skrubba mig ren med kungsvatten.. bara tanken på dem gör mig tossig...

• mollan nu

Hos oss bodde dom på vinden, men inte längre. Hyresvärden är skyldig att kontakta anticimex vid skadedjur. Bor ni i hyreshus så ring värden, br tror jag oxå kan ha avtal med anticimex.

• Annican001

Jag hittade en larv och flera "skal" under sängen häromdagen! Jag hade rotat bland grejjer som vi har där under och lagt dom ovanpå sängen och ruskat och haft mig, så jag höll på att flippa ur när insåg att det var larver där. (Och nu säket bland våra sängkläder...) Jag rusade ut med en larv i en papperstuss och visade sambon. Sen fick han dammsuga rent både i och under sängen, och byta sängkläder för jag vägrade! Blir så j-a äcklad av sånt där!! USCH!
    Jag satt framför anticimex hemsida och fasade över att det säkert fanns skalbaggar där också!!
    Vi ska lixom flytta om nån vecka bara, så det var ju jäkligt passande att dom skulle dyka upp nu! *not*
    Och jag har flera lådor med kläder som är i princip nya, som jag hade skaffat precis innan jag blev gravid... (som jag har som mål att komma i igen...) SKIT OCKSÅ!!

• Pepsina

Hej

Är det ingen som kan berätta att ni haft pälsängrar men blivit av med dem??
    Skulle kännas jätte bra.

• k girl

De är fullständigt möjliga att bli av med!
    Tro mig, jag har fört krig mot pälsängrar i fem år nu. Jag får bort dem från lägenheten, de håller sig borta i ett år ungefär, sedan dyker de upp igen eftersom de kan vandra mellan lägenheter. Men man behöver inte alls oroa sig för att de flyttar med om man är ordentlig (jag har flyttat nu och är inte orolig alls. Skaka och tvätta alla textilier och torka av allt ordentligt bara).

Så tjejen, det finns hopp. Här är en liten handlingsplan för vad du kan göra själv:

1. Skaka alla kläder utomhus. Tvätta igenom sådant som inte är tvättat.
    2. Torka ur garderoberna, de trivs i mörka skrymslen. Jag brukar avsluta med Radar.
    3. Torka av listerna i lägenheten - det är där de brukar lägga ägg.

Annars; häng aldrig in smutsiga kläder i garderoben (eh, det säger kanske sig självt, men ändå) och var noggrann när du dammsuger i hörnen. Det kan vara en idé att förvara ylle i en tättslutande låda eller dylikt.

• Annican001

Tack för tipsen. Jag ska fasiken köpa Radar med en gång!

• 201201232

Jag brukar undvika att hänga extra känsliga grejer (ylle) i lägenhetens garderober. Killens kostym hänger vid jackorna t.ex. eftersom den är ett sånt lovligt byte för ängrar.

• vermilion

jag läste nånstans att man ska tvätta igenom allt och sen torktumla eller frysa det för att ta kål på dom.. jag gjorde det innan vi flyttade, slet som en galning, packade ner allt i olika påsar som jag förslöt direkt. Slängde massor...
    Nu har det gått ca 5 mån, har inte sett nån än.. *håller tummarna*

Fast sen kan dom väl lika väl invandra från lägenheten bredvid så egentligen är det väl skitsamma vad man gör..

• Safireee

Vi slogs mot pälsengrarna i vår förrförra lägenhet. Fick ta dit anticimex två ggr men de försvann inte ändå. (men de blev klart färre!) Kan tänka mig att de kom från någon annan lägenhet, vinden eller nåt. Sen flyttade vi och då verkar det som att några stycken hängde med. Slängde rätt mycket av kläderna som de hade varit i. Som tur var är det inte våra vardagskläder utan undanstoppade kläder. Efter 5 månader flyttade vi igen och nu är det ett tag sedan vi såg några.

Men när jag var liten så hade vi anticimex på besök och då försvann faktiskt pälsengrarna på första försöket. Men då bodde vi i ett hus. Jaja.. Hoppas de försvinner någon gång!

Vi hittade dessutom såna där mjölbaggar eller vad det heter i våra skåp i köket. vi fick slänga allt utom typ pastan och lite sånt som de inte gillar. Nu har vi alla mjölvaror, flingor och grejer i ett helt annat skåp dit de inte verkar ha hittat om det nu finns några levande kvar. Blä!

• Pepsina

så ja nu kommer anticimex hit den 25 jan. Jag har bara hittat två baggar men de ville ändå spraya här.
    Hoppas att det blir bra för jag har sådan fobi för sånt´t

• Sladdis

Såg nu att du ringt Anticimex......

Tänkte precis tipsa om det för maken jobbar där. Har du kollat om ditt försäkringsbolag har avtal med dem??

• Pepsina

Jag bor på hsb och de har avtal som tur är!!!
    Nu äntligen ska det bli pälsängerfritt. Jag struntar i om jag bara hittat två allt ska bort!!

• Snova

De går inte alls att bli av med! Iaf inte i äldre hus då de or i trossbottnarna. Alla gör som de vill men att lägga pengar på Anticimex efter att ha hittat ett par stycken tycker jag är otroligt onödigt.

Vi bor i ett 1800-talshus i STHLMs innerstad och hittar dem hemma då och då. Jag bryr mig inte!

• AW76

Hade också pälsängrar i min förra lägenhet i stan, modell äldre. Levde med dem i flera år innan jag fattade vad det var (såg nån enstaka då och då). Men sen vid flytt så upptäckte jag massor. Uäh!!! Jag fick också rådet att tvätta kläder och frysa in. Sängkläderna låg i månader i frysen. Och sen dess har jag inte haft några!

Svar på tråden Pälsängrar går det att bli av med??