• Anonym (funderingar)

Naken=inte ok, våld=OK, är det så?

Jag är ny på forumet, men har läst mycket av vad som skrivits. Jag förvånas av de som förfäras av tanken att naken eller nakenhet är något skrämmande, skämmigt och fult. Åsikter som att små barn skulle ta skada av att se en naken vuxen måste ju ändå vara bortom allt sunt förnuft. Vi är alla naken bakom våra klädfasad som kallas mode eller så fjolligt som “dagens outfit”. Jag påstår inte att vi jämt ska gå naken för då fryser vi bl.a. men att vi ska kunna vara naken där det passar sig, i hemmet, badhuset, badplatser, bastun mfl ställen. Naken/naket är naturligt! Ingen ska skämmas för sin kropp!
    Jämför nu med hur toleranta de flesta verkar vara för film-och TV-våld. Filmer hyrs och TV sänder dagligen våld. Blod och hjärnsubstans ska helst sprutmåla bakomvarande vägg. Människor slåss och skadar varandra helt fasansfullt. Det här ser dagens barn, hemma eller hos en kompis, förr eller senare! Våldet i samhället verkar öka i samma takt som på film - Vad lär sig barnen av detta?
    Jag är rädd för framtiden!!
    Men jag är inte rädd för naturlig nakenhet. Visst, det finns personer som har en sjuk syn på en naken människa, men jag är övertygad att om vi människor ser mer naturligt på varandra minskas även sex- och övergreppsvåldet, för det är inte längre lika spännande.   

Avdramatisera nakenheten som är naturlig - Naturligt är vackert - Våld får inte vara naturligt!
    Ge dina synpunkter på mina påståenden!
  • Svar på tråden Naken=inte ok, våld=OK, är det så?
  • Lena

Vi tar tyvärr över USAs norm mer och mer men fortfarande är naket okej för de flesta.

• Anonym (funderingar)
    Lena skrev 2012-02-16 11:34:44 följande:
    Vi tar tyvärr över USAs norm mer och mer men fortfarande är naket okej för de flesta.
    Är naket verkligen OK? AB skriver om nakenchock och upplagan ökar direkt. Se på en badstrand hur alla drar i sin BH/trosor/badbrallor, för att allt ska sitta rätt, när det vore enklare att vara utan badkläder. Få sitter naken i en bastu längre. Vissa föräldrar förfäras om deras barn skulle se lite bar hud. Visst finns det folk som accepterar naket men alltför många gör det inte.
  • Lena

Jovisst blir det fler och fler som inte accepterar naket. Förhoppningsvis svänger trenden igen.

• Anonym (bergatrollet)

jag håller helt med "funderingar". TV och film är så snaskigt våldsamma, och det upprepas kväll efter kväll. Jag och är också rädd för hur kommande barn ska bli av allt våld som visas jämt. Håller med trådstartaren att naken är naturligt och försöker leva efter det. Är själv nakentjej men jag är frysen och måste ibland ha något på mig. Köpte först en onepiece men gillade inte att vara så instängd. Köpte nyss Nakenskjortan som bara är så go. Jag har tom haft besök hemma som inte höjde på ögat att jag var naken under.   

• dukat

ja det är verkligen sorgligt att naturlig nakenhet blivit tabu. Finns ju tom dom som går  med badkläder i bastu.Försök det i tyskland och du blir direkt tillsagd att ta av dej naken annars blir du  utslängd.Helt rätt tycker jag.Problemet ligger väl i att av ngn anledning så har "samhällsutvecklingen" sexualiserat nakenhet.Varför? Inte går du fram och kysser någon bara för att du ser munnen!!!

Svar på tråden Naken=inte ok, våld=OK, är det så?