• Elle83

Skotertur med 9 månaders?!

Hejhej!
    Jag har en lite fundering. Vi skulle gärna vilja ta med vår lilla dotter på snart 9 månder på en skotertur.
    Både jag och min sambo har alltid hjälm när vi åker skoter, och vill såklart att vår dotter oxå ska ha det!
    Frågan är nu om man kan ha en hjälm på en sådant litet barn?
    jag tänkte bara på mig själv...om vi åker i ett gupp så känner man ju hur hjälmen påverkar min egen nacke. Vill ju inte att hon ska förstöra nacke/rygg heller!
    Vad ska hon ha för hjälm isf( man vill ju att det ska skydda huvudet ordentligt om det händer något)?
    Och finns det så små hjälmar över huvud taget?

Tar tacksamt emot tips och råd!!!
    // Elle83

• Svar på tråden Skotertur med 9 månaders?!
  • mamma 06

Pratar vi skoter som i vespa eller skoter som i snöskoter?

• saharsa

Sambons syster har haft en vanlig lekhjälm på sina barn när de har åkt skoter men då har de förstås kört lugnt och försiktigt.
    Vet inte om det finns skoterhjälmar till så där små barn?
    Vi ska åka till fjälls under påsk och då är våran tjej 9 månader så vi måste också skaffa någon hjälm till henne.

• Elle83

det är snöskoter jag menar!
    Jag har funderat på hockeyhjälm, och på typ slalomhjälm. Men det finns ingen som är tillräckligt lite känns det som. Helst skulle jag vilja köpa en slalomhjäl eftersom de känns säkrare, men misstänker att de är för tunga för hennes lilla nacke!
    Trots att man kör försiktigt så vet man ju aldrig när olyckan är framme!

• mamma 06

Går det inte att kolla med t ex Länsförsäkringar i Norr/Västerbotten som vet mer om vad som finns på marknaden och vad som är bra?

En tanke är att det kanske funkar lika bra med en jättetjock mössa (eller dubbla tjocka mössor) som ger skydd men som inte är så tunga?

• Knådd till våren

Tror att de brukar rek. cykelhjälm. De är av frigolit och är lätta. "Vanliga" hjälmar blir för tunga ner de är så små.
    Det bästa är att sitta i pulka med sitt/sina små barn.
    Ha aldrig småbarn framför er mot styret!!! Finns barn som fått hela bröstkorgen sönderklämmd, då det "huggit" fast och blivit tvärnit!
    Men har man ingen pulka är det bäst att ha barnet mellan er båda.
    Lycka till med turen!

Svar på tråden Skotertur med 9 månaders?!