• Lillafrejasmamma

hur gammal vid första riktiga ordet?

Hur gammla var era bebisa/barn när de sa sina första riktiga ord? och hur snabbt efter det lärde den sig flera ord?

• Svar på tråden hur gammal vid första riktiga ordet?
  • vännen

Ena var ca 9mån, andra ca 15-16 mån. Båda har pratat för fullt innan två års ålder.

• Thursday

Kanske runt 15-16 månader, då sa han "mamma" på ett begripligt sätt. Vid 18 månader räknade jag till 60 ord, och nu som knappt 3-åring pratar han "flytande", dvs fulla meningar med inskjutna bisatser mm.

I reject your reality and substitute my own.
  • Vissla
    Thursday skrev 2012-02-16 17:27:11 följande:
    Kanske runt 15-16 månader, då sa han "mamma" på ett begripligt sätt. Vid 18 månader räknade jag till 60 ord, och nu som knappt 3-åring pratar han "flytande", dvs fulla meningar med inskjutna bisatser mm.
    Hur orkade du räkna alla dom orden?
    Skulle vilja veta hur många ord min dotter kan men det känns ju jätte jobbigt att räkna
  • Thursday
    Vissla skrev 2012-02-16 17:29:16 följande:
    Hur orkade du räkna alla dom orden?
    Skulle vilja veta hur många ord min dotter kan men det känns ju jätte jobbigt att räkna
    Jag tyckte att det var roligt att veta eftersom det exploderade så, så jag skrev helt enkelt upp i ett block under en dag eller två. Hade det liggande på bordet.
    I reject your reality and substitute my own.
  • Vissla

Nu vart jag också nyfiken så jag skrev upp allt jag kom på att hon kan, 40 ord fick jag det till, men jag måste ha missat nåt känns det som

Hehe, va på 18 månaders kontroll här om dagen då tyckte bvc att hon skulle kunna iaf 10 ord :P

• Lillafrejasmamma

ok intressant att veta, vi var på bvc besök för någon vecka sedan och sköterskan blev mållös när jag sa att dottern "pratade" ja säger några riktiga ord och har gjort det sedan hon var 6 månader.  Nu säger hon mamma, pappa, kisse, titta, titta där, tack och nej. har inte reflekterat över om det är tidigt eller ej förens hennes reaktion och ville veta ungefär vad som är "normalt"

• kutiom

Min dotter var ett år och någon vecka när hon sa sitt första ord, sen var hon tyst tills hon var ca två och ett halvt

• Lillafrejasmamma

Virservarsa vilka begåvade ungar du har!;)

Nej men en till fråga, ni med barn som började vid 15-16 månader, var de "tidiga"  med andra saker som att krypa gå osv. och ni med barn som börjat prata vid 7-9 månader var de senare med andra saker?

Dottern min babblar ju på för fullt och är som en riktig pappegoja låter ett ord intressant så härmar hon det. Att lära sig rulla över på rygg och mage och krypa har tagit en himmla lång tid. Första gången hon rullade över på mage var hon 8 1/2 månad och nu vid 10 1/2 månad så har hon  börjat ta sina första staplande krypsteg

Ni behöver inte missförstå mig nu är inte ute efter att skryta över att min dotter kan några ord utan tycker bara det är intressant med barns utveckling och se hur olika det kan vara eller lika det kan vara

Svar på tråden hur gammal vid första riktiga ordet?