• Maulma

Hjulen låst sig? Hjälp!!!

Körde in i garaget igår utan större problem förutom att jag var tvungen att plöja igenom 15 cm snö... I dag när jag ska åka iväg så kommer jag ingenstans, hjulen verkar ha låst sig eller nåt? Det känns ungefär som att handbromsen skulle sitta i men svagare när jag försöker backa eller köra framåt. Handbromsen har inte varit i så det kan inte vara den som fastnat. Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?

• Svar på tråden Hjulen låst sig? Hjälp!!!
  • Hin

Du får börja med att berätta vad det är för bil.

Annars, spontant (i synnerhet om det är en Volvo), skulle jag kunna tänka mig att gissa på att dina handbromsbackar är kass, om jag tolkar din beskrivning rätt. Jag har sett äldre Volvo där de mer eller mindre ligger i smulor och ibland bara tvär-låser.

• Fikabröds Kungen
    Maulma skrev 2012-02-16 12:09:59 följande:
    Körde in i garaget igår utan större problem förutom att jag var tvungen att plöja igenom 15 cm snö... I dag när jag ska åka iväg så kommer jag ingenstans, hjulen verkar ha låst sig eller nåt? Det känns ungefär som att handbromsen skulle sitta i men svagare när jag försöker backa eller köra framåt. Handbromsen har inte varit i så det kan inte vara den som fastnat. Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?
    Har du kall garage ??
    Om svaret är ja så kan det vara så att dom har frysit om det hamna mycke snö mm in mot skivan/trumman beronde på bil modell.

Ett annat alternativ kan vara så att du har dåliga bromsklossar och att klossen glidit fel så den "blockerar" bromskolven.

Lättare om du anger bil modellen.
  • Maulma

Tack för era svar! Tack vare svar på ett annat forum så löste det sig igår. Det hade helt enkelt frusit pga snömängden jag plöjde igenom innan jag körde in min Kia Picanto i mitt kallgarage

Svar på tråden Hjulen låst sig? Hjälp!!!