• Anonym (Vännen)

Körkort via arbetsförmedlingen?

Hej alla.

Det är så att jag har en vän som har varit arbetslös i två år nu. Han är engagerad i det militära och han har ett körkort för buss där, men det gäller ju inte i det civila. För att det ska gälla civilt måste han göra en uppkörning till + halka. Min vän har ingen möjlighet att bekosta det, eftersom det är långt dyrare än vanlig bil. Är det någon som vet om AF kan gå in och hjälpa till eftersom det skulle bredda min väns möjligheter att få jobb?

Tacksam för svar.    

• Svar på tråden Körkort via arbetsförmedlingen?
  • Ruggugglan

Troligtvis inte. Med tanke på hur många som vill ha körkort men inte har råd...

• Anonym (Vännen)
    litenlitenliten skrev 2012-02-16 12:34:07 följande:
    Troligtvis inte. Med tanke på hur många som vill ha körkort men inte har råd...

Fast det här är ju bara en uppkörning. Han har ju kortet och kan köra egentligen. Det är bara en formsak.
  • Ruggugglan
    Anonym (Vännen) skrev 2012-02-16 12:35:17 följande:
    Fast det här är ju bara en uppkörning. Han har ju kortet och kan köra egentligen. Det är bara en formsak.
    Ja, men det är en kostnad. Eller hur?
  • Anonym (Vännen)
    smulpaj01 skrev 2012-02-16 12:40:35 följande:
    Han kanske kan låna av nån ? Dig?

Tyvärr inte. Jag har inga pengar och min vän är skuldsatt som det är.

Jag vet att jag har hört om personer som fått körkort om det varit speciella omständigheter, frågan är om det här kan räknas.  
  • Anonym (varför)

Varför skulle de betala, om kompisen tror att det kommer öka chansen till jobb är det ju till att ta ett lån.

• Anonym

Spelar väl ingen roll om det är en formsak när det kostar...

Har jag förstått rätt att det är busskort han vill ta, eller är det körkort för bil?
    Är det busskort han vill ta för att kunna bli anställd för att köra buss i trafik, kanske ett bussföretag kan bekosta det om han blir anställd där.

• Ruggugglan

Det enda sättet att ta reda på hur det ligger till är ju att din vän kontaktar arbetsförmedlingen.

• Anonym

Förut bekostade arbetsförmedlingen lastbilskörkort, med vissa krav då. Har en bekant som via en sådan kurs fått både lastbilskörtkort och anställning.

Så det är väl inte helt otänkbart, även om läget ser annorlunda ut nu i samhället än vad det gjorde för dryga tio år sedan då min bekant fick sitt lastbilskort.
    Annars kanske familj, släkt, vänner och bekanta kan gå ihop och låna ut en liten slant till detta?

• Ziindlaa

Han måste ha en plan med sitt körkort för att överhuvud taget ha en chans att få de betalt. Typ att han är garanterad jobb från ett företag om han får kortet. Men det är svårt så jag tror chansens är liten tyvärr..

• Anonym (Vännen)
    Anonym skrev 2012-02-16 12:44:50 följande:
    Spelar väl ingen roll om det är en formsak när det kostar...

Har jag förstått rätt att det är busskort han vill ta, eller är det körkort för bil?
    Är det busskort han vill ta för att kunna bli anställd för att köra buss i trafik, kanske ett bussföretag kan bekosta det om han blir anställd där.

TACK! Bra idé. Jag ska säga åt hohom att kontakta de som finns. Det är körkort för buss.
    litenlitenliten skrev 2012-02-16 12:45:14 följande:
    Det enda sättet att ta reda på hur det ligger till är ju att din vän kontaktar arbetsförmedlingen.

Har du vaknat på fel sida, eller? Klart att han kommer kontaka dem, men det kan vara bra att ha lite info när man ansöker. Till exempel om någon som fått det beviljat tidigare.

• LillaJag06

TS. Det finns de som faktiskt får körkort från ams. Har en vän som faktiskt fick sitt lastbilskörkort, men då hade han redan B-körkort. Du kan även få truck-körkort.

Men i din väns fall så tror jag inte att han kommer att få det.
    Han får kanske spara på något sätt och köra upp. Det är ju en sån liten del han har kvar.

Håller med föregående talare, det finns så många inklusive mig själv som hade behövt hjälp med att ta körkortet.
    Jag är på mållinjen men har tyvärr inte råd så får vänta tills jag får ett jobb då jag inte kan låna pengar från någon. Har noll i inkomst, ingen csn, inga bidrag ingenting.

Det finns många i min situation men tyvärr kan man inte få hjälp till att ta sitt körkort.

Men du!! Nu när jag blarrar på så kom jag på en sak.
    Man ska kunna ta ett lån via resursbanken till körkortet. Eftersom han har så lite kvar så blir det ingen stor summa. Be honom kolla upp det eller om du kan hjälpa honom :) 

• Anonym (007)

Om din vän vill ha jobb som busschaufför så kan han prata med af i första hand och se om dom kan göra något eftersom han redan har grundkunskapen.
    I andra hand skulle han kunna gå till närmsta bussbolag och fråga.

Jag vet att bussbranschen på många ställen i Sverige skriker efter folk, så busschaufför är ett bra yrke att satsa på just nu.

Sedan är det väl så att alla som vill bli busschaufför inte passar till det. en del kan helt enkelt inte köra nog bra, och andra ska inte ha med folk att göra. Men det lär ju visa sig.

Hoppas din vän står på sig och kämpar för att få sitt kort. Han kommer säkert att kunna hålla sig med jobb.

• Ruggugglan
    Anonym (Vännen) skrev 2012-02-16 12:49:18 följande:
    TACK! Bra idé. Jag ska säga åt hohom att kontakta de som finns. Det är körkort för buss.

Har du vaknat på fel sida, eller? Klart att han kommer kontaka dem, men det kan vara bra att ha lite info när man ansöker. Till exempel om någon som fått det beviljat tidigare.

Så bara för att jag tror att chansen är liten för att han ska få körkortet betalt så har jag vaknat på fel sida? Haha, okej

Det skiljer väldigt mycket från kontor till kontor. Arbetsförmedlingen som besöker bekostar inga utbildningar. Det gör däremot arbetsförmedlingen på en annan ort där min sambo var inskriven. Han fick truckkort gratis när han gick hos en jobbcoach.

Så enda sättet att ta reda på om han får körkort eller inte är ju att kontakta arbetsförmedlingen.
Svar på tråden Körkort via arbetsförmedlingen?