• Anonym (Varför)

Bara en biverkning av sertralin? Totalt nere!

Jag vet inte om det beror på att jag nyligen börjat medicinera mot min nedstämdhet eller om det är ytterligare en svacka. Men just nu mår jag allt annat än bra! Trodde jag skulle klara av att hålla de mörka tankarna borta men plötsligt är dom här igen. Jag har svårt att beskriva hur jag känner mig, men någon form av oro, rastlöshet, ledsen, irriterad och sedan dessa impuls tankar/handlingar som kommer titt som tätt. Just nu för stunden känns det ok, men för en halvtimma sedan visste jag inte vart jag skulle ta vägen och alla tankar bara snurrade i huvudet och hade en STARK vilja/känsla av att göra något dumt. Jag kände helt enkelt att jag orkar inte mer, jag vill inte!
    Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det eller vad jag ska göra om detta fortsätter. Jag försöker hålla mig sysselsatt men går mest bara runt runt och kan inte fokusera på något, vet inte vad jag vill.
    Hur har ni andra upplevt den första tiden vid insättning av antidepp?  

• Svar på tråden Bara en biverkning av sertralin? Totalt nere!
  • Piano

Hur länge har du ätit medicinen och vilken dos har du?
    Tar ju upp till några veckor innan den stabiliserats i kroppen. Minns att jag verkligen mådde skit 1-2 v efter jag börjat med Zoloft som jag då åt men sen vips en dag så började det kännas lättare. Inte bra men lättare. Så försök stå ut!!!

• pluvdo

Hur länge har du tagit dem då?

Jag läste psykiatri förra terminen och i boken står det att det är viktigt att hålla väldigt deprimerade under uppsikt i början när de tar antidepressiva medel eftersom de till en början bara påverkar typ... ens fysiska tillstånd, så man får mer ork och så. Det tar dock längre tid för dem att påverka stämningsläget så därför är det större risk för självmord och så precis när någon börjat ta antidepressiva.

Så ja... Dessvärre får du kanske räkna med att det blir sämre innan det blir bättre.

• Anonym (...)

När jag åt setralin i början blev jag oxå sämre fick samtidigt sobril som jag kunde ta när det kändes som värst. Det blir bättre med tiden med det kan vara tufft i början.

• Arktisk

Skulle du må akut dåligt, så glöm inte att psyk akuten är öppen både för samtal och besök vid behov.

• Anonym (Varför)

Har ätit dom i snart 3 veckor men har nyligen höjt dosen. När jag började sa hon som skrev ut tabletterna att man kunde må sämre i början. Visst, trodde jag skulle slippa ifrån det då jag mått skapligt fram tills nu och aldrig kunde jag tro att jag skulle må så här dåligt bara från en stund till en annan. Nu känner jag mig nästan sämre än vad jag gjorde innan jag började med medicinen Skrikandes 

• Anonym (Keso)

Hur länge har du ätit medicinen? Hur stor dos äter du? 
    Jag är inne på vecka 4 och äter 50 mg dagligen. Har mått helt ok under de första veckorna, men igår kom ångesten och den sitter i än. Vet inte var jag ska ta vägen snart. 

• Anonym (Varför)
    Anonym (Keso) skrev 2012-02-16 20:42:00 följande:
    Hur länge har du ätit medicinen? Hur stor dos äter du? 
    Jag är inne på vecka 4 och äter 50 mg dagligen. Har mått helt ok under de första veckorna, men igår kom ångesten och den sitter i än. Vet inte var jag ska ta vägen snart. 
    Har samma dos som du. Hur hanterar du ditt mående?
  • Anonym (Varför)
    Arktisk skrev 2012-02-16 20:36:25 följande:
    Skulle du må akut dåligt, så glöm inte att psyk akuten är öppen både för samtal och besök vid behov.
    Känns inte rätt att vända sig dit, men kanske inte har något val om det fortsätter att kännas så här.Hade varit lättare att ha någon hos sig men har ingen som kan göra sällskap eller köra mig dit om så skulle behövas. Så på något sätt får det gå ändå.
  • Anonym (Keso)
    Anonym (Varför) skrev 2012-02-16 20:51:39 följande:
    Har samma dos som du. Hur hanterar du ditt mående?
    Ja.. Vet inte.. Jag har bra perioder och så har jag ångest perioder. Igår började en ångestperiod. Försöker hålla skenet uppe för min sambo när han är hemma (trots att min psykolog rådde mig från att inte fejka mitt humör till mina nära och kära),det är dock en lång historia varför jag inte vill visa att jag mår piss just nu...

Idag försökte jag "tänka" på annat genom att umgås med en vän. Känslan var dock kvar hela tiden. Sedan försökte jag prata med en annan mkt nära vän. Jag berättade att ja hade en dålig dag osv. Vist kändes det skönt att få "det ur mig", men klumpen i hjärtat och svårigheten att andas är kvar. Känner mig så svag. Vill egentligen inget annat än att vara stark, men just nu känner mig destruktiv i tankegångarna.Skulle vilja lägga mig i ett mörkt rum och sova där i ett halv år.

Hur försöker du göra för att känna dig bättre? Går du i samtalstöd/terapi/psykolog också? 
  • Minne00

Av erfarenhet vet jag att det går över men man får ge det tid! Jag är inn epå min tredje omgång och mårpyton men jjag vet ju att det kommer att vända. Det är ändå lite skönt att veta att det är tillväjningsfasen som gör det värre!

Jag lovar, det vänder! 

• Lorylei

TS: Mår du fortfarande lika dåligt?

Jag började med sertralin för 7 veckor sen nu (attans va tiden går fort) och började med 25mg och höjde till 50 efter 6 dagar. Jag kände mig sämre dom första dagarna och ca en vecka efter höjningen men sen började det sakta att bli bättre och jag känner fortfarande att det går uppåt. Depressionen och ångesten har släppt båda två och får jag små tillfällen av ångest så kan jag lätt trycka bort dom så för mig har det varit en fantastisk medicin. Dock reagerar ju alla olika på antideppresiva. 

• De5pojkarna

Fluoexetin funkade inte på mig alls.. 
    Har även ätit Ritalin mot ADD.. Där fick jag sån enorm ångest när jag höjde dosen till 50mg. Åt sen till 70.. Men sen la ja av. Pallade inte me ångsten..  

Svar på tråden Bara en biverkning av sertralin? Totalt nere!