• Ancilla

Öppen spis med kasett/ kamin, skillnad?

Hejsan!

Vi har just köpt ett hus från -68  som vi håller på att renovera . Det har en öppen spis med kasett i. Ser verkligen fram meot att få elda där MEN nu undrar jag om det endast är mysfaktorn jag kommer att ha "nytta" av eller kommer den att värma huset också. VAd är skillnaden mot att ha en kamin? Om det nu är mycket mer fördelaktigt med en kamin. kan man riva öppna spisen och sätta in en kamin på samma ställe i stället?

Ancilla

• Svar på tråden Öppen spis med kasett/ kamin, skillnad?
  • plutteluddelutt

En kassett är som en kamin i det stora hela men att den sitter i en öppen spis. Den ger värme. Hur mycket effekt den ger är däremot väldigt olika precis som det är olika på kaminer. En öppen spis (utan kassett) ger ju ingen värme alls utan tar med sig värme ut. Om du har en kasett nogorlunda utvald efter vilket hus det är så finns det ingen anledning att byta ut den som jag ser det.

• Oh my good

vi har kassett, och den värmer

Vi har bergvärme som inte orkar med att hålla värmen i huset, så vi stödeldar i kamin. då är vårt hus på 240kvm och det är inga problem att värma upp ett plan med kassetten. MEN skulle vilja ha en kamin på överplan för att inte behöva elda så hårt för att få upp värmen en våning.

Kan va bra för er att ha i åtanke om ni ändå är under renovering!

• Saheell

Vi har också kasset och den värmer, blir sjukt varmt. Men den håller ju inte värmen, det blir varmt i murstocken men när det slocknar blir det ju kallt igen. Så det är varmt undertiden men håller ingen värme. Fast iof så gör väl inte en kamin det heller sådär värst (har haft båda). Så vi eldar i spisen för mys och får det varmt och gosigt under tiden. 

• Beccah79

Vi satte in en kasett tidigare i år och är riktigt nöjd. Är inga problem med att få upp värmen, 29 grader varmt är rekordet, men så går det när man har en eldningstokig make :D
    Men jag rekommenderar att ha en fläkt i samma rum som kan sprida ut värmen.

• Excentriskan

Har också en kasett (handöl). Den värmer jättebra. Ibland kan en klabb räcka i en timme. På en timme kan temperaturen i v-rummet (ca 35-40 kvm) stigit med 3 grader. Jag har även en pax-fläkt (värmeförflyttarpaket) som blåser varmluften från taket genom väggen och in i resten av huset. Funkar bara fint.

Men vill man nu ha något som håller värmen längre så är det ju täljstenskaminer (typ tullikivi) Men då får man räkna med att lägga ut en hel del. 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Pimpinellan

Det värmer samma rum och en bit utanför hos oss,men inget mer. Trots att vi eldar på bra,men så har vi jättestort hus och stora rum. Kom ihåg att be sotaren kolla på kassetten så den är godkänd! Här blev alla 10 eldstäder/kakelugnar/kassetter underkända när vi kollade! Satte in en kassett och drog rör i en kakelugn och resten i samma rökutgång fick muras igen. Går dock slå ut och dra rör även där om vi skulle få för oss det,men hua så dyrt det skulle bli!

Svar på tråden Öppen spis med kasett/ kamin, skillnad?