• Loppan27

Kronan sulky - kan man ha ståbräda?

Funderar på att köpa en Kronan sulky och har läst mkt positivt om den här på FL. Men jag måste kunna ha ståbräda till vagnen och undrar om det funkar smidigt till sulkyn? Kan barnet stå innanför handtaget elelr är det för litet utrymme där? Kan barnet stå på bräda även om vagnen är i liggläge?

Hoppas att någon vet! Bor inte där den säljs så jag måste näthandla och kan inte kolla in vagnen på riktigt.

• Svar på tråden Kronan sulky - kan man ha ståbräda?
  • MarieCurie

Jag har en kronan och jag älskar den.

Däremot tror jag att det är svårt att ha en ståbräda till vagnen eller rättare sagt jag upplever inte vagnen så stabil att jag skulle lika på en ståbräda.  speciellt när man har ett litet barn i vagnen och ett stort på en ståbräda.  

Tror inte att du kan ha ett barn på ståbräda om vagnen är i liggläge. 

Vi började använda vagnen när lillasyster var väldigt liten och därmed ganska lätt. Eftersom hjulbasen (avståndet mellan framhjul och bakhjul) är ganska liten så upplever jag vagnen väldigt ostadig när man har den i helt liggläge och ett mkt lätt barn i, detta eftersom barnet då har stor del av sin kropp på själva ryggstödet och inget ut på fotstädet. När barnet väl växer och blir tyngre tycker jag vagnen känns betydligt bättre. 

Däremot så brukar jag låta storebror stå fram på vagnen och hålla i sig i bygeln eller så ligger han rakt över vagnen, ovanför lillasysters ben.  Eftersom både bygel och sidorna helt är i stål så känns detta helt ok.  

• Loppan27

Tusen tack för ditt svar!  Har försökt få tag i kundtjänst på Kronan för att höra med dem men ej lyckats än.

OK, så han står på "pinnen" längst ner på vagnen under fotstödet och åker baklänges liksom?

Har läst om fler som säger att den kan kännas lite ostadig, men i övrigt verkar alla vara så nöjda och det verkar ju himla smidigt att även kunna packa ihop den i en liten väska vid behov.

Men OM det skulle funka med ståbräda trots att den är ostadig, tror du då att barnet på brädan kan stå innanför handtaget eller är det trångt där (för kort handtag)?

• MarieCurie
    Loppan27 skrev 2012-02-17 16:48:30 följande:
    Tusen tack för ditt svar!  Har försökt få tag i kundtjänst på Kronan för att höra med dem men ej lyckats än.

OK, så han står på "pinnen" längst ner på vagnen under fotstödet och åker baklänges liksom?

Har läst om fler som säger att den kan kännas lite ostadig, men i övrigt verkar alla vara så nöjda och det verkar ju himla smidigt att även kunna packa ihop den i en liten väska vid behov.

Men OM det skulle funka med ståbräda trots att den är ostadig, tror du då att barnet på brädan kan stå innanför handtaget eller är det trångt där (för kort handtag)?
    Han står längst fram, på pinnen med Kronan skylten, och åker bakåt. Funkar bra när han inte orkar gå, men min stora son är 4 år och jag tycker oftast att han ska orka gå lite mer än han tycker.  

Jag är osäker på om det går att stå  innanför styret, vi har en sån där väska där (ett tillbehör som är suveränt bra att ha till nappar, nyckar etc) . Skulle inte tro att det funkar men är osäker.

• Eet

Om du inte redan köpt en annan sulky:
    Kronans svar på min fråga angående ståbräda.
     "Hejsan! Ståbrädan passar på sulkyn, men vi rekommenderar inte den för att det finns en risk att det äldre barnet hänger i handtaget på sulkyn och den tippar. Men om man har uppsikt över barnet och ser till att det nte hänger i handtaget är det ingen fara "

• Loppan27

Eet, tack för ditt inlägg! Det svaret har jag också fått från Kronan. Har inte köpt någon än men ska köpa en Kronan. Träffade en förälder som var ute och gick med en Kronan sulky där stora barnet stod på bräda så jag passade på att fråga hur det funkade och det funkade fint. Det stora barnet fick lätt plats att stå innanförhandtaget också så det blir en sådan.

Svar på tråden Kronan sulky - kan man ha ståbräda?