• bubbelbubbelbubbel

Billigaste Ekologiska matkassen, vilken affärskedja har det?

Som rubriken lyder!

Försöker handla så billigt som möjligt men känner mer och mer att vi vill handla så mycket ekologiskt som det går, hur mycket dyrare behöver det bli om man handlar på coop, willys, liedl, ica maxi, city gross..? Eller snarare, vilken av dessa affärer kan ha den billigaste ekologiska matkassen? Tacksam för tips på alla bra ekologiska tips för liten plånbok o stor familj!

• Svar på tråden Billigaste Ekologiska matkassen, vilken affärskedja har det?
  • Lena

Coop är den enda vi har lyckats få ihop en ekologisk matkasse på. De andra har för dåligt utbud.

• far

Jag tycker också att coop är bra faktiskt, och varor som "Änglamark" är ekologiska.

• bubbelbubbelbubbel

Vi handlar mest på coop och är medlemmar etc. så det är ju toppen om det inte är det dyraste ekologiska affären Ska prova nästa handling att ta allt som går ekologiskt ist för som nu att bara en liten del blir det. Visst att det blir lite dyrare men vi är övertygade om att det är bättre så tycker att vi måste kunna klara det för hälsans och samvetets skull...

• Fyndomat
    bubbelbubbelbubbel skrev 2012-02-16 22:14:55 följande:
    Vi handlar mest på coop och är medlemmar etc. så det är ju toppen om det inte är det dyraste ekologiska affären Ska prova nästa handling att ta allt som går ekologiskt ist för som nu att bara en liten del blir det. Visst att det blir lite dyrare men vi är övertygade om att det är bättre så tycker att vi måste kunna klara det för hälsans och samvetets skull...
    Jag har bara jämfört de billigaste priserna och där är Coop i särklass dyrast!
    Menar ni verkligen att de är billigare än de andra när det gäller ekologiska?
    Jag tycker att det verkar vara underligt.
    Lita på dina sinnen! fyndomat.blogspot.com/
  • mliten

Coop har ju det bästa utbudet helt klart och med återbäringen inräknat så borde de även vara billigast.
    Vi handlar grovt räknat 70% ekologiskt och ja-det blir dyrare men SÅ mycket dyrare blir det inte.

• Fyndomat
    mliten skrev 2012-02-17 10:24:42 följande:
    Coop har ju det bästa utbudet helt klart och med återbäringen inräknat så borde de även vara billigast.
    Vi handlar grovt räknat 70% ekologiskt och ja-det blir dyrare men SÅ mycket dyrare blir det inte.
    Nu har jag som sagt inte jämfört ekologiska varor men Coop ligger 10% dyrare än Hemköp och hela 28% dyrare än Willys. Trots återbäring borde Coop fortfarande vara rejält mycket dyrare.

Det vore intressant med en liknande prisjämförelse som den jag håller på med men med ekologiska produkter. 
    Lita på dina sinnen! fyndomat.blogspot.com/
  • Lena
    Fyndomat skrev 2012-02-17 11:09:47 följande:
    Nu har jag som sagt inte jämfört ekologiska varor men Coop ligger 10% dyrare än Hemköp och hela 28% dyrare än Willys. Trots återbäring borde Coop fortfarande vara rejält mycket dyrare.

Det vore intressant med en liknande prisjämförelse som den jag håller på med men med ekologiska produkter. 
    De gånger vi har handlat ekologiskt på andra butiker har vi upplevt att prisbilden är ungefär det samma. Det är främst de billigaste alternativen de billiga butikerna är billiga på.
  • mliten
    Lena skrev 2012-02-17 11:25:52 följande:
    De gånger vi har handlat ekologiskt på andra butiker har vi upplevt att prisbilden är ungefär det samma. Det är främst de billigaste alternativen de billiga butikerna är billiga på.

Ja-de gånger jag besökt andra affärer har jag upplevt samma sak. Går inte riktigt att jämföra billiga butikers trad. varor med de ekologiska.
  • bubbelbubbelbubbel

Jag skulle gärna se en prisjämförelse (och jämförelse av utbud) över olika affärers ekologiska utbud! Men att det skiljer 28%...det var mycket. Man får ju en del medlemsrabatter på ex barnmat och blöjor på coop som man inte får på ex willys, men det beror så klart på vad man handlar... Ska testa att handla så mkt ekologiskt det går nästa storhandling och se vart vi hamnar prismässigt. 

Minns bara att innan vi fick barn slarvade vi och åt ute mycket, både lunch och middag (svindyrt) när vi sedan fick barn började vi handla och laga mat själva men hade ingen bil så handlade nästan bara på ica nära som låg något kvarter bort. När vi sedan skaffade bil och åkte och storhandlade på willys fick vi nästan en chock, vi fick ju flera kassar fulla med mat till samma pris som vi fick en halv påse mat på ica Kan ha ångest över att vi inte var bättre organiserade innan, hade ju nästan kunnat köpa hus för alla slarv-pengar vi lagt på dyr mat/handling!

• kringelkrok

coop har varit billigast särskilt på de ekologiska varorna i säkert en 15år nu.

ruskigt billigt när jag jämför mot våra grannländer.

fortfarande rena fyndet när jag jämför mot icas priser på tillexempel special eko grejer eller frukt och grönt jag köper all min eko frukt från konsum och coop.

willys eko frukt brukar vara mycket skräp och omoget mm därför säljer de vissa saker till coops billiga pris.

vissa coop butiker är dyrare medans andra konsumbutiker kan vara svinbilliga på vissa ställen.

coop stormarknadsbutiker brukar också vara riktigt billiga på det mesta samtidigt som de har allt i ekologi men även andra kvalitets saker som andra inte har.

jag har märkt att ica maxi tillexempel inte beställer in vissa särskilt ekologiska varor när de tar slut eller så tar de gooood tid på sig innan de beställer in det igen.

jag misstänker starkt att detta är deras knep att utpressa leverantörerna att skänka bort varorna till ett underpris alternativt ge gratis prover till butikerna.

de har ju utpressat leverantörerna förr precis som pressbyrån seven eleven och andra.

Men iallafall så förstår jag inte varför folk klagar på coops priser???Är de insöade på billighetsvarorna med sämre arbetsförhållanden mm för producenterna eller sämre råvaror med mer gifter mm så är ju såna kunder inget å lyssna på.

och  att konsum har vissa dyra lägen där priserna är högre är ju inget konstigt.Det har ica och andra kedjor också.

utan coop skulle vi inte ha nånting gott i sverige.

då skulle det goda bara finnas i specialbutiker som utomlands.Och då travar priserna iväg     

• DetGodaLivet

Jag säger Coop utan tvekan.

Enstaka varor är billigare på annat håll (tex willys) men där är utbudet för klent för att man ska kunna handla ekologiskt i någon större utsträckning.

Jämfört med ICA är Coop enormt mycket billigare främst pga att de har fler produkter i eget sortiment och subventionerar sitt eget märke mer.        

• DetGodaLivet

Ang. hur mycket dyrare det m¨åste bli beror ju på hur man anpassar sina val till en ekologisk livsstil.

Ska man prompt äta kyckling en gång i veckan och tomater fast det inte alls är säsong, då blir det ganska dyrt.

Handlar man efter säsong, skär ner lite på köttet och fixar lite mer från grunden (vilket ofta blir fallet då samansatta produkter mer sällan finns som eko) så blir det inte många kronor dyrare alls. Vi har tex. inte ett dyrare matkonsto än vad konsumentverket räknar som normalt för vår familjestorlek och då handlar vi i princip allt som går ekologiskt.     

• DetGodaLivet

Ett annat tips: När man har Coop MedMera och självscannar så får man numera fyra personligt anpassade extrapriserbjudanden per vecka... och om man handlar mycket ekologiskt så blir de erbjudandena nästan jämt på änglamark-varor. Dessutom brukar det vara rejäla rabatter 30-50% så att de infört det systemet uppskattas mycket av oss då vi ofta inte kan använda de vanliga kupongerbjudandena då det nästan aldrig är sådant på ekovaror.

• mliten

Håller med allt "detgodalivet" säger.

• VilkenLycka

Vi bor i Göteborg och försöker handla allt ekologiskt. Nu tittar vi sällan på priset då vi anser oss ha råd att inte göra det utan väljer det ekologiska för det känns bra. Vi handlar främst på Coop Konsum, Coop stormarknad och Willys. Alla har här (centrala Hisingen) ett mycket bra utbud men jag har förstått att det beror mycket på var butiken ligger. På andra ställen med kanske färre "medvetna" kunder är utbudet av ekologiska varor betydligt mindre.

Sen finns det olika typer av ekologisk märkning och de få gånger jag handlat på ICA så har de slagit mig att deras ekologiska varor i mina ögon inte har en lika stark märkning som tex Coop har. Dvs fler KRAV-märkta varor på Coop. I mina ögon är det också viktigt. 

Svar på tråden Billigaste Ekologiska matkassen, vilken affärskedja har det?