• MammaTillDomFinaste

blommor till begravning, vad är "normalt"?

idag gick min älskade underbara mormor bort. smärtan är enorm.
    Sitter å kollar på begravningsblommor. hur brukar man göra? köper varje familj ett eget "arrangemang" eller brukar tex syskon gå ihop? (vi är 3syskon med respektive och barn, alla vi syskon är under 30år) eftersom vi är så pass unga vet jag inte riktigt hur de går till med blommorna. Vill ju ha nån stor med band och text.

berätta gärna för mig!

• Svar på tråden blommor till begravning, vad är "normalt"?
  • Suri

Ni syskon kan absolut gå ihop. Ni kan även inkluderas i din mammas/föräldrars blommor. En stor från hela er familj. (mamma, pappa och barn med familjer)

• Havsluft

När min mormor gick bort för ett par år sedan gick vi tre syskon ihop (med familjer) och köpte en krans med band. Sedan köpte min mamma och hennes syster en egen krans.

• gravid

När mim mormor gick bort delade jag med min familj.

När min farfar gick bort gjorde jag en från mig för jag bara kände för det.

• puman0507

Beklagar förlustenHjärta

Vid liknade situationer har jag och syskon  gått ihop om en stor fin krans med band.
    Vi har har försökt välja färger och blommor som känts rätt för den döde/döda.

Kanske hade din mormor en favoritblomma och älsklingsfärg?

Många brukar också ha en handblomma, tex brukar en ros vara vanligt , själv har jag dock ofta valt annan blomma.

Handblomman brukar läggas på kistan när man går fram och tar ett sista farväl.

Läs gärna mer på tex fonus hemsida.

Kram{#emotions_dlg.flower}

• Ramborg

När farfar dog köpte vi tillsammans med mina föräldrar och syskon.

42.
  • MammaTillDomFinaste

tack så mycket för alla svar! ja, handblomman vet jag om, just de där med blommorna till kistan jag varit osäker på. vi vill ju inte uppfattas som snåla mot mormor, men samtidigt hade hon blivit sura  oss om vi slösat flera tusen per familj på bommor  

ja, vi ska diskutera i helgen vad de ska vara för sorts blommor, ville bara kolla att jag uppfattat rätt att de ä normalt att dela.

ja, det är en svår atund, våra mormor har funnits för oss i vått å torrt dygnet runt alltid stöttande och aldrig ett dömande ord. den man kunde berätta allt för. hon gick bort för tidigt. hon var den absolut bästa!  

Svar på tråden blommor till begravning, vad är "normalt"?