KRAFTIG yrsel - stress?
Någon månad före jul fick jag plötsligt en kraftig yrselattack. Det var väldigt obehagligt och kändes som om rummet bokstavligen snurrade som en snabb karusell. Jag fick hålla mig i väggarna för att ta mig till sängen men först var jag tvungen att kräkas.
Jag tog mig till sängen och trots att jag låg ned och blundade fortsatte rummet att snurra kändes det som. Det var verkligen otäckt men till slut somnade jag.
När jag vaknade dagen efter snurrade det fortfarande och jag kräktes en gång till. Jag ringde till min mamma eftersom jag var ensam med mitt barn och bokstavligen livrädd. Det snurrade alltså oavbrutet och när hon kom låg jag i sängen och höll hennes hand och kunde bara viska "hjälp mig" eftersom jag var så rädd. (Barnet såg inte det.) Först framemot eftermiddagen började yrseln avta.
Dagen efter gick jag till läkaren som undersökte mina ögon och gjorde några tester för att kolla koordination, blodtryck etc. Allt verkade ok och hon tyckte att jag skulle komma tillbaka om jag kände av det igen alternativt åka in akut om det blev riktigt illa.
Till saken hör att jag samma dag som attacken kom hade känt mig extremt stressad (lång historia om ett misshandlande ex, umgängestvist och advokatkostnader) och jag undrar om det kunde bero på det. Jag var alltså inte vardagsstressad utan väldigt pressad känslomässigt.
Sedan dess har jag ibland fått yrselkänningar och lätt 'gungningskänsla' men inte lika extremt.
Kan det bli så av stress tror ni? Någon som känner igen det? Läkaren tyckte att jag borde utreda med t.ex. borreliatest men just då ville jag bara hem.
Jag vet inte om det hör till saken men jag har också konstant irriterade ögon. De är röda, känns grusiga, tåras lätt och det känns som om trycket i ögonen ökar ibland. Det kan ju handla om något helt annat men det började samtidigt som yrselattacken.