• Anonym (Väninna)

    Vän som inte kan ta emot varken råd eller kritik

    Hej!

    Jag har en väninna som har förändrats ganska radikalt under den senaste tiden. Jag har egentligen fått den uppfattingen att hon förändras för varje ny pojkvän hon får. Den nuvarande är hon gift med och hon verkar nu anse att hon är förmer än andra och kan absolut inte ta kritik eller att man ger henne råd om saker.
    Man blir i det närmaste idiotförklarad. Om man inte fjäskar för henne å det grövsta så är man knappt värd marken man går på. Hon har alltid rätt och alla andra fel. Och jag är dessvärre inte den enda som reagerat på detta.
    Jag undrar vad som kan ha hänt och vad jag kan göra för att hjälpa. Från att ha varit en underbar människa som jag verkligen älskar som vän så har hon alltså tvärvänt!   
    Jag är tyvärr inte den enda som har reagerat på hennes beteende,som sagt. T om hennes man verkar kuvad. Och han är normalt väldigt trevlig och rar.
    Alla tycks kunna ge henne råd om saker bara man fjäskar ordentlig,utom jag,som inte brukar fjäska,då jag anser att hon borde veta vart hon har mig ändå.  Om jag skulle försöka hjälpa henne,det kan vara en så fånig sak som att hon har ett problem med sin hund,så kan hon gå i taket om jag ger henne råd och få det till att jag förösker idiotförklara henne osv. Fast jag bara försöker vara snäll och vill hennes bästa.
    Hon är mycket för att skryta och höja sig själv och det hon gör till skyarna. Jag blir uppriktigt sagt rädd då jag har funderat på både psykopati och ADHD. 
    Finns det något jag kan göra för att hjälpa henne? Vad jag än säger så är det fel och jag får ofta skäll.samtidigt som hon påstår sig se mig som den syster hon aldrig har haft. 

    Hoppas ni kan hjälpa mig,för detta bekymrar mig verkligen!

         

  • Svar på tråden Vän som inte kan ta emot varken råd eller kritik
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Du beskriver en väldigt stor förändring hos din väninna och det är omöjilgt att veta vad som skapat denna förändring. Det verkar nog ändå sannolikt att hon haft dessa personlighetsdrag tidigare men att de inte varit så tydliga. Du kan ändå påpeka för henne vilken stor förändring du ser hos henne och se om hon tar till sig det du säger. Eftersom hon inte uppskattar dina råd så tycker jag att du skall sluta med det. Säg istället att du saknar henne som hon var tidigare och er goda relation. Om du inte alls mår bra tillsammans med henne kan du ta ett steg tillbaka och se om hon tar initiativ till kontakt med dig. Då kan det vara bättre läge att prata med henne.

    Hälsningar
    Gerd  

  • Anonym (Väninna)
    Gerd parterapeuten skrev 2012-03-04 20:20:48 följande:
    Hej!

    Du beskriver en väldigt stor förändring hos din väninna och det är omöjilgt att veta vad som skapat denna förändring. Det verkar nog ändå sannolikt att hon haft dessa personlighetsdrag tidigare men att de inte varit så tydliga. Du kan ändå påpeka för henne vilken stor förändring du ser hos henne och se om hon tar till sig det du säger. Eftersom hon inte uppskattar dina råd så tycker jag att du skall sluta med det. Säg istället att du saknar henne som hon var tidigare och er goda relation. Om du inte alls mår bra tillsammans med henne kan du ta ett steg tillbaka och se om hon tar initiativ till kontakt med dig. Då kan det vara bättre läge att prata med henne.

    Hälsningar
    Gerd  
    Hej!

    Tack för svaret! Ja,det är svårt att veta vad som har tagit åt henne. Dålig självkänsla kanske. Jag har i alla fall slutat att ge råd och just nu så beter hon sig som den gulliga och trevliga tjej jag känner. Men jag vet att det kan vända ganska snabbt om man råka säga minsta lilla ord fel. Och detta känns ganska jobbigt. Jag vet inte hur jag ska hantera det riktigt. Men jag funderar på att prova med att ta ett steg tillbaka,som du säger,och se vad som händer.  Om hon fortsätter med sitt konstiga beteende så vet jag ärligt talat inte om jag kommer att fortsätta att umgås med henne. Jag tar inte vad som helst och jag vill kunna vara mig själv med mina vänner. Inte någon annan än den jag är.
Svar på tråden Vän som inte kan ta emot varken råd eller kritik