• Lillastjärna

Att hålla könet hemligt dem första åren.

Läste en artikel i DN om ett par som uppfostrat sina barn könsneutralt. Jag måste bara få säga att jag beundrar verkligen personer som dem. Min dröm är att mitt barn ska få uppfostran utan en stämpel. Jag och min sambo har sedan lång tid tillbaka beslutat oss för inte berätta könet på vårat lilla mirakel fören det blir äldre. Det är ju inte för barnet skull som samhället ska få veta könet utan det är ju för deras egna skull dem vill veta det. Även innan jag kom i kontakt med begreppet hen så  visste vi att skulle hålla könet hemligt. Men det känns väldigt skönt att detta alternativet har kommit. Då många runt omkring oss har frågesatt hur man talar om barnet.. Självklart kan man lika gärna använda namnet. Men nu har ju ett frågetecken från utomstående retts ut. 

Att folk skulle veta könet i sig är inte det som är problemet utan problemet är ju att folk kommer ta vårat barn på olika sätt beroende på vilket kön det har..

Nu har ju vi en bit kvar tills vi kommer stöta på samhällets reaktion på stort men. Det vore kul att höra om någon annan har gjort på detta sättet med? :)

För oss har aldrig könet varit en stor fråga. Våran familj kommer aldrig bli en mamma pappa barn familj, (ett lesbiskt förhållande) vi kommer aldrig vara Svenssons men jag vet att detta enbart kommer vara till vårat barns fördel. Vi kommer älska hen för den hen är. :)

Driver bloggen http://trollstav.blogg.se/ vore kul att komma i kontakt med likasinnade :)

Hur ser ni på uppfostran och könsnormerna? Hur viktigt är det för er? :)

• Svar på tråden Att hålla könet hemligt dem första åren.
  • Litet My

Jag bryr mig överlag inte speciellt mycket om vad/hur samhället säger och gör. Har ett barn av varje kön och inte direkt märkt att man gjort skillnad på dem.

Jag tror det viktigaste och det barnen i första hand får med sig är det man som förälder lär dem.
    Sedan kan jag både svårt att se hur det i praktiken skulle gynna ett barn att ingen vet vilket kön han/hon har samt att jag misstänker att samhället i stort skulle bemöta barnet märkligt av ren osäkerhet just för att man tycker att hela situationen är väldigt märklig men tänker också att det praktiskt kan bli väldigt svårt, skall enbart föräldrarna byta blöjan i några år?, alla spekulationer runtikring, förskola osv...

Men det är mest mina egna funderingar. Menar inget illa men blev nyfiken på dina tankar just för att jag själv aldrig tänkt i de banorna.

• Lillastjärna

Det är klart att det inte kommer gå att hålla det 100% hemligt.. men till så stor del vi kan är det tänkt. Dem som kommer vara barnvakt mm får helt enkelt hålla det för sig själva sedan. Får hoppas på att vi kan lita på dem. En kille förväntas vara mer tuff och en tjej mer blyg och tillbakadragen.. Det är ju jätte bra att du inte känner att det är skillnad på dina barn, och det är ju så man önska alla barn skulle växa upp. Att föräldrar och samhället inte gjorde skillnad på dem på grund utav kön. När det gäller hur omvärlden ska bemöta barnet så tror jag inte att våra nära och kära kommer ta särskilt illa upp.. inte vänner i alla fall.. men däremot mor och farföräldrar med lite mer gammaldags tänkande..

• MattssonE
    Lillastjärna skrev 2012-02-17 02:48:32 följande:
    Det är klart att det inte kommer gå att hålla det 100% hemligt.. men till så stor del vi kan är det tänkt. Dem som kommer vara barnvakt mm får helt enkelt hålla det för sig själva sedan. Får hoppas på att vi kan lita på dem. En kille förväntas vara mer tuff och en tjej mer blyg och tillbakadragen.. Det är ju jätte bra att du inte känner att det är skillnad på dina barn, och det är ju så man önska alla barn skulle växa upp. Att föräldrar och samhället inte gjorde skillnad på dem på grund utav kön. När det gäller hur omvärlden ska bemöta barnet så tror jag inte att våra nära och kära kommer ta särskilt illa upp.. inte vänner i alla fall.. men däremot mor och farföräldrar med lite mer gammaldags tänkande..
    Var har du fått för dig att killar förväntas vara mer tuffa och flickor tillbakadragna och blyga?! jag måste ha bott i en grott i hela mitt liv, för jag har aldrig hört att det är så man ser på varandra nuförtiden...
  • Litet My

Om jag reflekterar så är det nog mest far/morföräldrar som tycker pojken är stor, duktig, stark och cool och flickan är en söt prinsessa.

Men överlag har jag inte märkt någon större skillnad.

Nu är lillasyster här bara bebis ännu men överlag hör jag mest att hon ser cool ut medan sonen är mer "docksöt", båda två är charmiga och framåt.

Däremot tycker jag överlag under graviditeten och efter förlossning att man fokuserade väldigt mycket på just vilket kön det var och att det fulländade var ett barn av varje kön, vet att någon sa "nu är ni en riktig familj" ungefär som vi inte varit lika riktiga om det varit en pojke det sista, min väninnan fick nyss sin 6:e pojke, något som folk beklagade Rynkar på näsan

Några små kommentarer tror jag sonen fått men överlag är han väldigt bra på att säga ifrån själv "jag är inte snygg, jag är bara ett barn och jag är söt" Cool Vilket känns som att det varit en viktig sak han fått med sig, dvs förmågan att våga tänka själv.

För vår del hade det varit jättesvårt att inte berättat vilket kön det var och som sagt jag har svårt att se hur det gynnar barnet...däremot tycker jag tanken är intressant. Du får skriva när du fått ditt barn och berätta hur det gick.

• sextiotalist

Några goda vänner till mina föräldrar hade den ambitionen, tills deras pojke var ungefär ett och blev väldigt mycket pojke. Dockorna blev bilar etc. Då insåg dom att könsidentiteten var viktigare för barnet än principer. Det jag vill ha sagt är att ert barn kommer troligen strunta fullständigt i era principer, när barnet börjar skapa sin könsidentitet så blir det en han eller hon.

• MHN

Vad bra att fler och fler ändrar till hen, rätt skönt att slippa tänka hon eller han. I finskan har man redan hän för båda. En vanesak alltså.

• vivla

Men vad är det för fel på hon och han? Varför får man inte belysa de olika könen? Varför får det inte vara den skillnaden? Jag har en dotter hon är visserligen bara nio veckor ;) MEN är Det inte lite vad man gör det till?? Julis bär t ex inte bara rosa plagg hon använder typiskt "killigt" som blått och geönt och inte nämnvärt reflekterat över att hon är just tjej? Det finns säkert en tanke bakom erat upplägg så lycka till :) En fråga bara eftersom jag inte riktigt delar samma åsikt då :) hur gör ni när barnet t ex är tre år och på förskolan börjar utforska sin kropp? Jobbar på förskola och för många barn är ens kön, tjej eller kille en viktig del för identiteten? hur tänker ni då?

• Apmor2

jag har två barn, dom behandlas olika av alla men inte pga deras kön utan för att dom är så olika man kan bli!

• Mabaja

För mig är en hen en som är lite av varje, typ hermafrodit eller de som genomgår könsbyte.

En tjej är en hon och en kille en han. Sen gör det mig inget om flickor har "killaktiviteter" och killar har "tjejaktiviteter".

• sextiotalist
    MHN skrev 2012-02-17 06:48:29 följande:
    Vad bra att fler och fler ändrar till hen, rätt skönt att slippa tänka hon eller han. I finskan har man redan hän för båda. En vanesak alltså.

Och det är inte alls steroetypt där eller..

I tyskan har man även ett  neutrum (das/es) och visst är det jämlikt. Det heter förresten das Mädschen, för flickan. 
Svar på tråden Att hålla könet hemligt dem första åren.