• 72Lisa

Sänka?

Jag undrar om ngn som arbetar inom vården kan hjälpa mig. Vad bör en vuxen persson ha i sänka (inte snabbsänka) och hur snabbt stiger skala så att säga?
    Är 22 ett högt värde?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sänka?
  • lindaothomas

När ja hade lunginflammation hade jag en sänka på över hundra...
    Så 22 är nog inte så högt. De borde de ju inte vara iaf..

• 72Lisa
    lindaothomas skrev 2012-02-17 07:55:32 följande:
    När ja hade lunginflammation hade jag en sänka på över hundra...
    Så 22 är nog inte så högt. De borde de ju inte vara iaf..
    Tack! Någon som jobbar inom vården som vet?
  • 72Lisa
    Gummsan skrev 2012-02-17 08:03:12 följande:
    22 är förhöjt. Jag ligger under 5. 
    Tack! Jag vill så gärna veta vad gränsen går och hur mkt förhöjt 22 är? Någon läkare/sjuksköterska som vet? Eller vet var jag hitta info om detta?
  • sandras3

Snabbsänkan ska ligga under 5 och normalvärdet på vanlig sänka ska ligga runt 20.
    Jag jobbar dock inte inom vården, har bara lärt mig av alla sjukhusbesök.

• 72Lisa
    sandras3 skrev 2012-02-17 08:07:44 följande:
    Snabbsänkan ska ligga under 5 och normalvärdet på vanlig sänka ska ligga runt 20.
    Jag jobbar dock inte inom vården, har bara lärt mig av alla sjukhusbesök.
    Tack så jättemycket!!! Vet du hur snabbt skalan stiger på den vanliga sänkan? 22 är kanske inte så högt då?
  • 72Lisa
    sandras3 skrev 2012-02-17 08:09:52 följande:
    Googla SR (sänkningsreaktion)
    Tack!! Det jag sökte på en massa annat men visste inte att det hette sänkningreaktion!
  • 72Lisa

Puff                                                  

• liji77

CRP är snabb sänka. Jobbar inte längre med SR. Så jag kommer inte ihåg gränserna. Men vid CRP brukar man säga att om det ligger över 100, så har man en infektion/inflammation. Bara så här grabbat i luften, så känns SR på 22 inte så högt, men jag är som sagt lite ringrostig.

• 72Lisa
    liji77 skrev 2012-02-17 19:29:41 följande:
    CRP är snabb sänka. Jobbar inte längre med SR. Så jag kommer inte ihåg gränserna. Men vid CRP brukar man säga att om det ligger över 100, så har man en infektion/inflammation. Bara så här grabbat i luften, så känns SR på 22 inte så högt, men jag är som sagt lite ringrostig.
    Tack så mycket!!
  • 72Lisa
    Mundungus skrev 2012-02-18 08:21:43 följande:
    Här finns lite information: www.orebroll.se/labsok/syskompint_kkl_ny.asp?...
    22 är endast lite förhöjt.
    Tack så mycket! Jag får så oklara svar från min läkare. Det har varierat mellan 22-25 och jag förstår inte vad det innebär. Tack igen! Vad många snälla det finns!
Svar på tråden Sänka?