• bears

    Ledvärk av hormonspiral???

    Satt in en Mirena hormonspiral för drygt 1 år sen. I sommras fick jag plötsligt ont i fingrar och händer och det har sedan gått i skov och igår fick jag ont i varenda led i hela kroppen, kan knappt knyta näven. Jag har gått hos dr som tagit prov för reumatism men inget tyder på det. Jag började då misstänka att det kanske är hormonspiralen. Nån mer som har/haft/hört talas om samma problem?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-17 15:35
    Börjar fundera om d kan vara vätska i kroppen?????

  • Svar på tråden Ledvärk av hormonspiral???
  • mor till tre

    Jag har gått igenom liknande det du beskriver. Och det är första gången jag läser om att någon mer än jag misstänker att hormonspiraler kan ge ledproblem.

    En kort tid efter att jag hade satt in hormonspiralen Levonova (2004) efter mitt sista barn, fick jag problem med hälsenorna vilket jag aldrig haft tidigare. Någon månad senare svullnade ett finger upp och blev alldeles stelt. Sedan tår. När besvären blev så stora att jag inte kunde hålla i en vanlig penna gick jag till reumatologen. Där kunde de inte fastställa att jag hade reumatism, utan man kallade det en allmän polyartrit. Jag fick behandling mot mina "reumatiska besvär" med Methotrexate i ett halvår – helt utan resultat, sedan ytterligare ett par mediciner mot reumatism, också de helt verkningslösa. Antiinflammatoriska tabletter (Voltaren) dämpade besvären något, men när jag gick upp på morgonen kunde jag knappt gå på mina ömma fötter. Den enda behandling som fungerade var kortison-injektioner lokalt. Då kunde ledinflammationen släppa just där, men tyvärr poppade de upp på nya ställen i skov.   

    Redan tidigt misstänkte jag att hormonspiralen kunde vara orsaken, eftersom det var den enda förändringen vid den tidpunkten. Jag åt inga andra mediciner och kunde inte komma på något inträffat vid den tiden. Men alla – reumatologer, barnmorskor, sköterskor, allmänläkare – menade att det var omöjligt. De hade aldrig hört talas om något liknande. Så jag trodde dem.

    I drygt tre år höll det på. Jag provade allt jag kunde komma på, och när skoven var värre trodde jag att jag skulle sluta i rullstol. Till slut fick jag tag i en kvinna (som även var barnmorska) på läkemedelsföretaget som tillverkade Levonova, för att fråga henne om det var en möjlig biverkning. Hon sa till mig att jag inte var ensam om detta. Inte jättevanligt, men hon trodde att jag kunde vara allergisk mot gulkroppshormon. Då bestämde jag mig genast för att ta ta ut spiralen.

    Efter två veckor var besvären borta. Efter det kunde jag känna av en liten stelhet i smålederna, men det var väldigt sällan och väldigt lite. Sedan dess äter jag inga mediciner och nu jag har inga besvär över huvudtaget. 

    Jag hoppas ingen annan ska behöva gå så länge med sådana besvär som jag hade (när mina tre barn dessutom var små).

  • mymy

    Åh som jag misstänkt att min hormonspiral kan vara orsak till min värk i höfter, fingrar/fötter och som kommer och går, precis som du beskriver det...
    Kan det verkligen vara så??

  • Anonym (Rosa)

    Men? Jag har aldrig någonsin hört om nån koppling mellan Mirena och ledproblem.
    Men  när jag hade  hormonspiral var just mina ledproblem som värst. Ont i knän, handleder och SI -lederna. Cortisoninjektioner, Voltaren och handledsstöd etc.
    Fick till slut diagnosen fibromylagi. Och sen jag drog ut spiralen, så är jag ju faktiskt mycket bättre i just lederna.
    Har inte alls tänkt på det förut. Det var även efteråt jag insåg att mina djupa depressioner absolut  hörde ihop med den.
    De är så synd, för på många sätt var hormonspiral bra, jag blödde mindre, den var säker, inget att tänka på etc. oftast ägglossning varje cykel ändå.

    Undras hur många det är som har ledproblem och hormonspiral? Kan det höra ihop? Kan Levonorgestrel påverka lederna.
    Och alla som säger att hormonspiralen verkar lokalt ljuger eller är helt okunniga. Och att till och med barnmorskor säger detta är en skam. Så extremt okunnigt!

  • Anonym (AJJS)

    Ser att tråden har några år på nacken. Men ämnen är för mig ändock högaktuellt då jag misstänker att mirenaspiralen ställer det till därför mig. Ont i leder; fingrar, händer, fötter..ja lite varstans men också muskulärt. Fått till mig av dr att den har en lokal verkan och inte skall kunna ge dess bieffekter. Har även huvudvärk nästan varje dag, upprepade munsår/herpes, håravfall. Och går på utredning för just detta. Men ingen vet vad det är.

    Hur har det gått för er med just dessa symtom av hormonspiral? Jag skall kontakta MVC imo för att ta bort spiralen. Är förstås fundersam vad det rör sig om. Är det fler med dessa symtom som ni så fall kan koppla till hormonspiral?

  • Martina73

    Hej, ser också att tråden inte ät från idag men vill gärna kommentera. Jag satte in en Mirena och fick efter ca 6mån ont i fingrarnas leder. Jag förstod efter ett tag att detta måste vara problemet i och med att spiralen var den ända förändringen jag gjort. Väl på mödravården för att ta ut den berättade barnmorskan att det var fler som känt av samma sak pga spiralen samt att tillverkaren skulle lägga till ledvärk som en biverkning vid användandet av spiral. Visst är det bra! Jag blev av med ledvärken sedan.

  • Anonym (Ja)

    Jag får värk av alla slags gestagen, och tydligen är det inte så ovanligt.

  • Ida i

    Ohh vad glad jag blir när jag läser detta!Började tro att jag fått Reumatism!Satte in hormonspiral för några månader sen och mår skit.Efter någon vecka började mina fingrar värka,sedan tårna o nu lite överallt.Den enda förändring jag gjort är nog insättningen avspiralen.Ska genast beställa tid för uttag!

  • Anonym (Ja)

    Numera får jag otrolig värk i kroppen direkt efter ägglossning, dvs så fort progesteronproduktionen kommer igång.

    Oerhört jobbigt. :(

    Så min kropp tål inte progesteron.

    Kan inte ta något hormonellt medel för heller. Det enda som kan hjälpa lite är femal balans som jag föreställer gör att östrogen ökar.

  • Anonym (Tjejen)

    Intressant tråd, själv har jag fått pigmentfläckar på armarna och ett tag på kinderna.

    Hudläkaren säger det är solen men jag har läst att det kan vara en biverkning av Mirena.

    Blir intressant att se vad som händer när jag tar ut den...

  • Anonym (NW)

    Har hört om folk som trott de haft reumatism o så har de blivit bättre när dlm tagit ur spiralen!

    Jag tog ur min Mirena idag. Dags att börja LEVA igen och va den glada tjejen som jag var innan! Stod ut februari-november, men nu ska jag bli mig själv igen ????????

  • Anonym (mirena)

    Jag hade under de två år som mirenan satt inne konstiga vandrande smärtor samt grym värk i en del leder och bäcken...dock ej svullnad. Efter att jag tog ut den så blev jag bra efter ett par-tre månader...

  • JessicaKristensen

    Fy fan alltså vad skönt att få bekräftat att det inte bara är jag!Förvånad. har gått och lidit i snart 5 år av denna mirenaspiral med sjuk ledvärk. Spec under fötterna ( utan anledning ) , värk i ben och höfter, händerna. Men värst har alltid varit på morgonen när man ska stiga upp. Känt mig handikappad och extrem trötthet. Kunde knappt resa mig upp och när man skulle sätta ner fötterna på golvet så tog det en bra stund innan jag kunde stå rakt upp. Sökte hjälp på VC då jag misstänkte reumatism men inga prover visade något. Har aldrig ens tänkt på att det skulle kunna vara spiralen förrän nu!Förvånad

    Nu för ca 1,5 månad sen sökte jag hjälp på Vc igen hos sjukgymnast då jag hade ont i bäckenbenet/ ljumsken, och trodde att det kanske kunde vara bäckenbrott men inget som visade sig vara det. Skicka hem mig med övningar endast. 
    (Tror även där att det har med spiralen att göra). 

    Ska verkligen boka tid för att ta ut den genast. Men det va dax OSV efter 5 år snart. 

    Är bara rädd för andra "Efterbiverkningar" när man tar ut skiten...

  • Anonym (Fru)

    Jepp, min fru satte precis in en ny för 5 år...och klagade på ledvärk. Framför allt i händer. Så, jag tror absolut att det är kopplat i just hennes fall till spiralen.

  • Anonym (JK)

    skulle bett henne ta ut den och använda något annat..

  • annakriss

    Hej! Jag är så glad att jag kom i kontakt med denna gamla tråd! 


    Jag satte in min hormonspiral Mirena för ca 6 månader sedan, och har gradvis fått ledproblem. Först händerna, sedan fötterna, och nu har jag fruktansvärt ont i hela kroppen. 

    Jag har nu bokat uttag av min mirena, jag kommer uppdatera här hur det går!
    Jag blir ledsen över okunskapen kring kvinno problem, och jag ömmar med er andra som var tvunga att gå igenom en långdragen process för att bli kvitt med problemet. Utan er har de jag inte tänkt på denna kopplingen, så tack!


    Mirena, Ledproblem
  • annakriss

    Hej! Ville bara återkomma kring mitt tidigare inlägg. Ja har nu tagit ut min Mirena och efter två veckor är mina ledproblem nästan helt borta. Innan var jag tvungen att ta en Ipren varje natt för att kunna somna med värken. Nu två veckor efter uttag sover jag genom natten utan smärta. 

    Skall sägas att ingen barnmorska sa att min ledvärk berodde på spiralen men jag stod på mig, helt rätt nu i efterhand:)

  • Rullerej

    Men äntligen har jag fått se att fler än jag har samma upplevelse kring ledvärk i samband med hormonspiral. Jag har min 5:e nu efter 2 barn som r tonåringar. Jag har sån ledvärk, värre än att stå ut med mensvärk... min åker ut i morgon det är en sak som är säker!

    Tack för att vi är fler som känner lika!!

Svar på tråden Ledvärk av hormonspiral???