• pth

Bihåleinflammation och gravid

Skit också! Nu har det satt sig i bihålorna på mig - igen! Jag har Rinomar och Nasonex hemma men vet inte om jag vågar ta dessa. Rinomar står det att det inte ska vara några risker med, medan Nasonex har sämre underlag och man råds rådgöra med sin läkare om man är gravid. Just nu överdoserar jag nässpay, vilket ju inte heller är bra, men jag blir tokig. Huvudet känns som det ska sprängas, jag har ont i ansiktet och i tänderna. Det känns som att jag fått en rejäl smäll rätt i nyllet. Ngn som har några tips på hur man botar/lindrar detta när man är gravid?

Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Bihåleinflammation och gravid
  • jmmm

låter inte så trevligt, men att spola näsan/bihålorna. Koka upp saltlösning som du sen tar en medicinspruta gärna modellstörre(finns på apoteket) luta dig över vasken, spola in genom ena näsborren, när du gör rätt ska de komma ut genom den andra, på de viset spolar du ut en del + att saltet dödar bakterier. ljummet vatten är skönast. Alternativ 2 är att koka upp vatten gärna saltvatten o sätta dig med ansiktet över o så en handuk över så ångar du upp i ansiktet/näsan. brukar kunan släppa lite på trycket. använd massor med saltspray typ renessans. ja jag vet hur de är att ha bihåleinflammation (så där en var månad under tonåren innan de opade mig) o jag säger itne att de tar bort helvetet, men akn lindra. släpper de inte på några dagar tycker jag du ska söka o få pencillin. krya på dig!

• Lumo

Rinexin (avsvällande tablett på recept) är rena rama miraklet mot graviditetsnästäppa. Speciellt ihop med nasonex. Dessa två jan du ta som gravid. Jag körde med Rinexin mån 2-7 kanske, o Nasonex nästan hela tiden under båda mina graviditeter då jag fick dessa problem med nästäppa, bihåleont o huvudvärk (så fort jag inte tog medicinerna).

Att enbart spola med vatten hjälpte tyvärr föga.

• RS89

jag hade bihåleinflammation runt nyår och jag använde nezeril för barn mellan 7 mån till 2 år.
    drick mycket kamomillte och så kan du koka upp saltvatten och andas ångan några gånger om dagen, det är såå skönt när man har bihåleinflammation!!

• emselott

Laserbehandling! Jag har haft massor av bihåleinflammationer tidigare, som bara kom tillbaka efter avslutade penicillinkurer. Jag fick även prova avsvällande kortisonnässprayer, men av dem fick jag näsblod så det kunde jag inte använda mer än några dagar. 
    Kom till slut i kontakt med en kvinna som utförde bl.a laserbehandlingar. Tre behandlingar under loppet av en vecka var vad som krävdes. Och inflammationen kom inte tillbaka som den brukade göra tidigare. Helt underbart! Så fort jag sedan fick "känningar" så gick jag och fick en laserbehandling, och oftast krävdes det inte mer än en för att mota inflammationen.
    Sedan åkte jag på en kronisk inflammation för ca 12 år sedan när jag bodde i en annan stad och inte kunde gå och få laserbehandlingen. Gick med inflammationen i flera månader utan att bli kvitt den. När jag till slut kunde få laserbehandling så vill jag minnas att jag fick gå på fem behandlingar under två veckors tid, men det fungerade även den gången!
    De för något som ser ut som en penna med rött ljus (kopplat till en apparat) över bihålorna i några minuter. Gör inte ont, kostade inte så mycket pengar och man slapp äta medicin som ändå inte fungerade.

Kvinnan jag gick hos gjorde det i privat regi, så jag vet inte riktigt vart man vänder sig, men det är värt att forksa i! Ställen som utför andra typer av laserbehandlingar borde ju kanske ha utrustningen som krävs i alla fall.

Svar på tråden Bihåleinflammation och gravid