• Fidelis ad urnam

Är blomkålsris gott?

Fick tips av en kompis som brukar göra blomkålsris (river blomkål, kokar upp vatten, släpper ner blomkålen i vattnet i 10 sek, klart). 
    Vill nu höra från fler vad ni tycker om just blomkålsris. Är det gott?
    Skulle vara ett perfekt tillbehör att ha till lite fetare grytor när man inte vill kosta på sig massvis med kolhydrater också  

• Svar på tråden Är blomkålsris gott?
  • Fidelis ad urnam
    Momalicious skrev 2012-02-17 13:04:34 följande:
    Jag tycker det är skitgott!
    Det borde väl fungera till det mesta, eller hur? Blomkål är ju ganska neutral i smaken vad jag minns (var ett tag sedan jag åt blomkål )
  • enautodidakt

Har aldrig ätit men jag avskyr blomkålsmos.

• RebornEve

har aldrig ätit de.
    men däremot har jag rivit blomkål och fräst i smör med lite salt. det funkar som ris tycker jag :) 

Livet är svårt nog utan att man måste fälla krokben på sig själv...
  • mikroE

Jag tycker det är gott men vi steker blomkålen istället, den blir mildare då. Kolla på något recept på pilaff och gör en blomkålspilaff också, det blir så likt att man knappt förstår att det inte är ris. Förutsättningen för att gilla blomkålsris är förstås att man gillar blomkål... 

Om blomkålsmos: Vi kokar blomkålen i grädde och kryddar med salt, peppar och muskot innan vi mixar allt. Tidigare provade jag en variant med ägg i som förstås har mindre kolhydrater men den smakade blä, vår version smakar dock super och grädden gör att blomkålssmaken mindras betänkligt vilket är gott eftersom den kan ta över lite i vissa rätter tycker jag.    

• Momalicious

Ja alltså, det smakar ju blomkål såklart men jag älskar blomkål så det gör inget för min del. :)

• tinis77

Ja, det är gott! Åt det ofta när jag åt lchf, eller blomkålsgratäng. :)

Svar på tråden Är blomkålsris gott?