• Klister

Hur vanligt är det med mf efter mkp eller fvp - egentligen?

På mitt sjukhus hemsida står det 1-2 per 200 test. Har många vänner som gjort moderkaksprov och fostervattensprov och alla har gått bra.

Nu är ju inte de representativa alls, men är det någon som fått missfall efter ett sånt här prov? Är det verkligen 10%?

Jag ska själv göra Kub-test snart och funderar jättemycket på riskerna med proven sen, om kuben visar dåliga tal. 

• Svar på tråden Hur vanligt är det med mf efter mkp eller fvp - egentligen?
  • Lady Blue

1-2 per 200 test är väl ändå 0.5-1 % och inte 10 %? 

• Klister
    Lady Blue skrev 2012-02-17 16:04:30 följande:
    1-2 per 200 test är väl ändå 0.5-1 % och inte 10 %? 
    Oj, eeehh, (pinsamt Tyst, ja jag gick humanistisk av en anledning).

En på hundra. Iallafall. Ganska mycket tycker jag. 
  • Lady Blue
    Klister skrev 2012-02-17 16:06:54 följande:
    Oj, eeehh, (pinsamt Tyst, ja jag gick humanistisk av en anledning).

En på hundra. Iallafall. Ganska mycket tycker jag. 
    En av fem graviditeter slutar i missfall under de första tolv veckorna, alltså en risk på 20 %. Jämfört med det tycker inte jag att 0.5-1 % är så mycket, det är ju fortfarande i 198-199 gånger av 200 som det går bra. 

Man måste helt enkelt väga misfallsrisken mot det att man får ett svar på om barnet har en avvikelse  eller inte och avgöra vilket man tycker är viktigast. Får man dåliga siffror på KUB kan det ju vara skönt att få ett slutgiltigt svar så man slipper undra och oroa sig.  
  • Pirum

Det jag alltid undrat över när det gäller missfallsrisken vid proven är om det är 0,5-1 % av de friska fostren eller av samtliga foster. För det är ju relevant att veta om det hade blivit ett missfall oavsett provet.

• Lady Blue

När man gör fvp så har ju graviditeten gått så långt att den första "naturliga" missfallsrisken som är före vecka 12, minskat och om fostret frotfarande lever efter det så borde ju missfallsrisken vid ett fvp vara samma oavsett avvikelser. 

Svar på tråden Hur vanligt är det med mf efter mkp eller fvp - egentligen?