• Cisssi123

Bebis född vecka 32-33

Hej!
    Är mamma till en liten kille som snart är 6 månader, (4 mån korrigerat). Undrar lite när era bebisar lärde sig rulla runt, gripa saker mm. Min lille bebis har inte lärt sig detta än, har börjat bli lite orolig över detta. Hur har utvecklingen sett ut i övrigt, när lärde era barn sig sitta, tala, gå mm. Tacksam för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Bebis född vecka 32-33
  • mammas 2 hjärtan

Min första son är född 33+2. Han rullade från mage till rygg när han var drygt 2 månader, satt utan stöd när han var drygt 5 månader, kröp vid 9 månader och började stå med stöd. Gick några steg vid ett år sen väntade han länge och var 15-16 månader när han började gå. Pratade istället mycket tidigt. Jag har inte korrigerat åldern.

3 månader höll han i sin lilla bitring och smakade på, sen nån vecka senare höll han en skallra o skakade.
    Jag har aldrig upplevt min son som sen med något eller tidig.

Min andra son som är född 39+0 var tidigare med att krypa och att gå men annars var de ungefär samma

Alla barn är så olika  och jag vet inte vad som är normal tid för barnen att göra saker utan bara hängt med. om du känner dig orolig så kanske bvc kan ge dig lite hjälp.

• NinnaBus

Min yngsta son föddes v33+4.
    Han är nu 5½ år gammal.
    Minns inte riktigt när han vände sig osv. men vet att sköterskan på bvc påpekade att vi skulle se till när han egentligen skulle blivit född när vi tittade på vad han kunde...

Han var nog lite halv-sen med många saker under sitt första år, om man inte räknar korrigerat...

Krypa hoppade han över till en början, hasade på rumpan eller ålade istället.
    Har för mig att han var ca 13-14 månader (okorrigerat) när han började gå utan stöd.
    Prata och sjöng gjorde han däremot tidigt.

Nu märks det ingen som helst skillnad mot hans jämnåriga kamrater.

Men är du orolig så prata med ert bvc.

• Cisssi123

Tack för att ni tog er tid att svara. Jo jag har pratat med bvc och ska prata med dem igen på nästa kontroll. 
    Någon mer som vill svara? 

• anka22

Min son är oxå 8 veckor förtidig, när jag följer hans utveckling på nätet så följer jag alltid den korrigerade åldern och då stämmer det mycket bra! Han är 13 månader nu och började tex krypa strax innan han fylde 1år.  

• vivla

min dotter är också född i vecka 33. Hon är visserligen snart bara tio veckor ;) men snart tre korrigerat. Hon följer INTE utvecklingen som om hon skulle varit tio veckor, utan verkar ligga på något sorts mellanting. Även om man inte ska jämföra så gör man nog det i större utsträckning när man har prematurbarn,eftersom man vill att allt ska vara så "normalt" som möjligt.

Det känns så konstigt att ha en liten som är korr snart tre veckor, för tittar man på andra bebisar i den åldern så ser vår dotter så mycket "mognare" ut, för hon har ju hunnit "titta runt" lite mer än de andra, samtidigt som hennes jämnåriga (korrigerat) kanske utvecklingsmässigt är lite snabbare.

Vad säger bvc?

• Cisssi123

Tack för svaren. Bvc säger inte så mycket, de säger som ni att man får korrigera honom och det gör jag, men tycker att han ändå verkar sen... 

• Meal

Min son föddes v 32+5 och är nu 1 år. Han har varit sen motorisk pga låsningar i rygg och nacke, men efter behandling för detta så har det verkligen lossnat.. Han lärde sig rulla från rygg till mage när han var strax över 6 månader. När han var runt 7 månader kunde han rulla från mage till rygg. Han kan ännu inte sätta sig upp själv, men satt stadigt från han var 11 månader. Han lärde sig åla framåt när han var 9 månader, och har precis lärt sig krypa (vid 1 år). Vi har haft uppföljning av fysioterapeut (sjukgymnast) från han var 3-4 månader, och fått behandling av manuellterapeut. Gripa minns jag inte när han lärde sig, men vet att han började slå efter saker vid 5 månaders åldern. Han började resa sig upp vid 11 månader, och har precis börjat stappla sig framåt med gåvagn och går längs möbler. Han har precis börjat säga pappa, men det är enda ordet än så länge. Väntar väldigt på "mamma" nu

Om du känner att han är försenad motorisk så kan du väl be bvc om att få prata med en sjukgymnast som kan se på din son. Vi har fått massa bra hjälp genom vår fysioterapeut (heter så i Norge, men tror det är sjukgymnast på svenska). Men jag fick först söka hjälp privat innan bvc insåg att han behövde mer hjälp. Så vi har fått stå på massa för att vår son ska få den hjälpen han behöver. Fysioterapeuten tyckte det var konstigt att inte bvc hade skickat remiss tidigare när vi kom dit, så vi hade rätt i vår bekymring. Som förälder så känner man sitt barn bäst. Vi fick massa bra övelser att göra med vår son för att lära honom att rulla. Och vi tränade massa. Till slut klarade han det själv. Lycka till

• Cisssi123

Tack för att du tog dig tid att svara. Vad kul att din kille lärt sig prata lite, längtar till min också gör det =).
    Tycker bara att tiden har kännts så lång med honom, men så är det kanske när man får för tidigt.
    Han rullade faktiskt runt från rygg till mage igår, några ggr efter att jag tränat honom lite, fast han har inte gjort det idag. men det är kanske på gång iallafall... 
    Hur märkte ni att han hade en låsning? 

• MySweetBaby

Min son är född 2 månader för tidigt.
    han har varit väldigt tidig med de mesta, han började krypa när han var ca 6 månader korrigerat och började gå när han va ca 9 månader korrigerat.
    Nu fyller han snart 2 år, och pratar konstant, för de mesta förstå man inte ens hälften av:P Men har börjat lite smått att försöka lägga ihop ord till meningar.

• gnuttenn

Min dotter är född i vecka 33+2, hon har varit tidig med allting utan språket.

Min son föddes i vecka 33+5 och han är nu 5 månader och kan knappt ingenting. Så det är jätte olika.

Svar på tråden Bebis född vecka 32-33