Min son föddes v 32+5 och är nu 1 år. Han har varit sen motorisk pga låsningar i rygg och nacke, men efter behandling för detta så har det verkligen lossnat.. Han lärde sig rulla från rygg till mage när han var strax över 6 månader. När han var runt 7 månader kunde han rulla från mage till rygg. Han kan ännu inte sätta sig upp själv, men satt stadigt från han var 11 månader. Han lärde sig åla framåt när han var 9 månader, och har precis lärt sig krypa (vid 1 år). Vi har haft uppföljning av fysioterapeut (sjukgymnast) från han var 3-4 månader, och fått behandling av manuellterapeut. Gripa minns jag inte när han lärde sig, men vet att han började slå efter saker vid 5 månaders åldern. Han började resa sig upp vid 11 månader, och har precis börjat stappla sig framåt med gåvagn och går längs möbler. Han har precis börjat säga pappa, men det är enda ordet än så länge. Väntar väldigt på "mamma" nu 
Om du känner att han är försenad motorisk så kan du väl be bvc om att få prata med en sjukgymnast som kan se på din son. Vi har fått massa bra hjälp genom vår fysioterapeut (heter så i Norge, men tror det är sjukgymnast på svenska). Men jag fick först söka hjälp privat innan bvc insåg att han behövde mer hjälp. Så vi har fått stå på massa för att vår son ska få den hjälpen han behöver. Fysioterapeuten tyckte det var konstigt att inte bvc hade skickat remiss tidigare när vi kom dit, så vi hade rätt i vår bekymring. Som förälder så känner man sitt barn bäst. Vi fick massa bra övelser att göra med vår son för att lära honom att rulla. Och vi tränade massa. Till slut klarade han det själv. Lycka till