• Lufsan

Kan barn vara ute i 8 minusgrader?

Jobbar på förskola och det finns en tendens hos mina kollegor att helst vilja sitta och prata hela dagarna. Jag har kommenterat att vi inte har någon dagsplanering varpå vi gjorde en. Vi har kommit överrens om att vara ute varje förmiddag. 
    Nu kommer det ständigt kommentarer som "det är ju 8 minus ute! Vi kan inte gå ut i dag!" med mera. 

Jag har inga barn själv och har inte jobbat på vintern på förskola förut. Så behöver andras syn på detta. 

Vad säger ni?  
    En dag i sänder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-18 11:15
    Tack för alla svar!

Vill bara berätta lite mer. Som om det inte var illa nog att de aldrig vill vara ute så gör vi ingenting inomhus heller.
    Men det värsta är att vi är en mycket liten barngrupp. Sen jag började har vi som mest varit 12 barn på fyra pedagoger!
    Jag har kommit med massor av förslag på vad vi kan göra. Men de har alltid olika ursäkter till att vi inte kan.
    Jag är så himla less.
    Mitt problem är att chefen verkligen inte är den bästa. Chefen och husansvarige på förskolan är bästa vänner och håller varann om ryggen.
    Jag letar efter nya jobb, men vill egentligen inte lämna barnen i deras händer. Plus att jag inte kommer få några referenser och hur kommer det se ut att ha bytt jobb efter några månaders arbete.
    Min anställning sträcker sig till Augusti så kan nog stå ut tills dess. Men det är inte speciellt kul att gå till jobbet.
  • Svar på tråden Kan barn vara ute i 8 minusgrader?
  • Anonym

8 minus är ju ingenting.Klart barnen kan vara ute.Vad gör dom uppåt i landet när det är minus 30?

• Veladis

Eh...
    Klart de kan! Vilka lata/frusna kollegor! Jag är mamma och förskollärare, och ute kan man gott vara varje dag, nästan oavsett temperatur. Men är det bortåt -20 eller kallare än så men blåser så kanske man inte är ute så länge, inte med de allra minsta. På med bra kläder och hitta på bra aktiviteter så de håller sig varma!  Få femåringar fryser om de får fara runt i en pulkabacke, t ex. 

• KimPossible

Men hjälp! Vad är det för fel på folk?! Klart ungar kan vara ute när det är minus åtta, de kan vara ute när det är betydligt kallare än så, men det krävs ju att de har ordentliga och ändamålsenliga kläder.

Jag blir mörkrädd när jag läser sånt här.  

• Mynta

Fjanterier. I norra Sverige är det inte helt sällan -20 flera veckor i sträck, stannar barnen inne då? Skulle inte tro det.

Bra kläder och lämpliga aktiviteter! Man behöver ju inte vara ute i flera timmar, men en stund skadar knappast.

• Lufsan

Tack! Skönt att höra. Blev väldigt ställd när min kollega arg utbrast "men är ni inte kloka! Det är 8 minus ute, barnen kan ju inte vara ute nu!"... 

Jag tycker att det är så himla trist att ha så lata kollegor som jag har... Det gäller allt. Det mesta dom gör att sitta och prata. Kommer barnen fram för att visa något eller så fräser de "inte nu jag pratar med X.". Vi är bara inne hela tiden och barnen får inte ens måla mer än en gång i veckan, om ens det. 
    Håller på att bli knäpp...  

En dag i sänder.
  • Karisma

Tror gränsen går vid -15 på sonens förskola. Är det kallare går de bara ut med de större barnen liten stund. För mga av barnen kräver att få vara ute under dagen. :P

Så jag skulle se det som lathet, bara att klä sig och gå ut! Iaf 30min dör inte barnen av och -8 är ju ingenting. Min son 8år visseligen men han och hans kompisar är ute i runt -20 utan problem, men kanske bara 45min jämfört med flera timmar om det bara är -8. Yngsta på 3år är gärna ute han åxå i kyla.

/K

• Lufsan

Det är en småbarns avdelning och vi ska då bara vara ute mellan 9-10.30 så det rör sig inte om flera timmar. 

En dag i sänder.
  • Gurkan

Vid minus 15 börjar vi dra gränsen men det beror lite på vädret, en liten stund funkar det alltid att vara ute. Visst kräver det lite av mig som personal att klä på och klä av men vid de få gångerna brukar vi klä på i löpande band och ta öva på att klä på sig vid ett annat tillfälle. Våra barn sover dessutom ute vid minus åtta grader utan problem. Ledsen blir jag av att läsa att det finns så lat personal!

• Karisma
    Lufsan skrev 2012-02-17 20:22:37 följande:
    Tack! Skönt att höra. Blev väldigt ställd när min kollega arg utbrast "men är ni inte kloka! Det är 8 minus ute, barnen kan ju inte vara ute nu!"... 

Jag tycker att det är så himla trist att ha så lata kollegor som jag har... Det gäller allt. Det mesta dom gör att sitta och prata. Kommer barnen fram för att visa något eller så fräser de "inte nu jag pratar med X.". Vi är bara inne hela tiden och barnen får inte ens måla mer än en gång i veckan, om ens det. 
    Håller på att bli knäpp...  
    En sån förskola gick min äldsta på, jag skyndade att byta till min yngsta son. Är inge kul för ungarna när de inte får vara ute och inte heller hitta på roliga saker inne. Ta chansen du och hitta på grejer med barnen det kommer uppskattas. :) På äldsta sonens förskola var det endast en av fyra som ville hitta på saker med barnen. Tyvärr blev det så att den personen byttes ut konstant för att det inte gick att arbeta med de lata. De sa helt enkelt upp sig efter att bara varit på avdelninngen max 1år då allt bara motarbetades.

/K
Svar på tråden Kan barn vara ute i 8 minusgrader?