• SmultronCupcake

    Öka chansen för tvillingar?

    Satt och prata med ett par vänner om det där med tvillingar och då blev jag nyfiken på om man kan öka chanserna själv att få tvillingar. 
    Jag vet att det är genetiskt och chanserna ökar om man är äldre eller att man fått flera barn. Sen har jag även läst lite att  kvinnans kroppsbyggnad och sådär kan göra skillnad men det vet jag inte om det är en myt eller inte.

    Sen kommer vi till det där med folsyra. Är det någon som har testat det?
    Funkade det?

    Ni som har tvillingar får gärna skriva hur det var för er, om det var genetiskt eller hur det kom sig.
    Väldigt fascinerad av det där med tvillingar.Vet inte om jag skulle orka med det själv men i alla fall spännande Glad  

  • Svar på tråden Öka chansen för tvillingar?
  • MuffinCake

    Chansen för tvillingar sägs öka
     
    * Om man har genetiska anlag för tvåäggstvillingar
    * Är enäggstvilling själv
    * Är över 35 år
    * Har några graviditeter bakom sig
    * Är lång och/eller något överviktig
    * Om man äter stora doser folsyra innan man blir gravid

    Alltså ungefär av de anledningar som du själv redan visste om

    Men man ska ju inte glömma att många tvillingpar blir till av en ren slump - utan att något av ovanstående stämmer in på föräldrarna. De där genetiska anlagen ska ju liksom börja någonstans i varje släkt

  • Mamma till 3 M

    Vi fick enäggstvillingar.. alltså inte genetiskt.

    Jag är 23 år
    1 barn innan
    överviktig
    äter inga speciella medeciner som skulle kunna påverka! :)

    Bara tur att ägget delade sig helt enkelt :D

  • Mamma till 3 M

    Jo faktiskt.. Vi skämtade om de jämt och ständigt och jag mådde verkligen dubbelt så illa som första grav. O i v 13 fick vi se att den där lilla lilla känslan stämde:)

  • 3 barns mamma

    Jag har fått enäggstvillingar. Är rätt ung (23 år) har 1 barn innan.

    Jag gjorde inget för att bli med tvillingar mer än att jag pratade med 2 kompisar om att vi försökte få syskon kom då in på kön och jag sa att jag alltid önskat mig tvillingar och att jag skulle vilja ha enäggstvillingar 2 flickor. Detta var ca 2 månader innan jag blev gravid och på rul fick jag se att min önskan gick i uppfyllelse :) nu ligger mina två flickor och sover hihi

  • SmultronCupcake

    Har inte ens sett att du svarat här Skäms
    Roligt att det händer när man vill. Hände en jag känner med. Hon var 25 år och hade två barn innan och önskade sig tvillingar och fick två små tjejer med också enäggstvillingar. Fast då hade hon som sagt två graviditeter innan och var även överviktig när hon blev gravid med tvillingar. 
    Kan tänka mig det är riktigt mysigt och mycket häftigt med två stycken lika Glad 
     

  • TezzH

    Jag slutade med p-piller mitt i en karta och fick ett väldigt hormonpåslag som det verkade. Mådde jättekonstigt! Blev gravid direkt och det är tvillingar. Kanske inte alls har något med det att göra, men jag tror ju det. Nu är jag juförsig lång och stor, och äter mucket grönsaker och tar vitamin- och mineraltillskott snom innehåller folsyra, så kan vara det också eller slumpen.

  • SmultronCupcake

    Slutade du efter uppäten karta eller i mitten av den så det fanns piller kvar kartan?
    Man kan ju inte veta helt säkert, kanske en blandning av allt?
    Blev de enäggtvillingar eller tvåäggstvillingar? 

  • Dixie
    TezzH skrev 2012-03-11 19:41:10 följande:
    Jag slutade med p-piller mitt i en karta och fick ett väldigt hormonpåslag som det verkade. Mådde jättekonstigt! Blev gravid direkt och det är tvillingar. Kanske inte alls har något med det att göra, men jag tror ju det. Nu är jag juförsig lång och stor, och äter mucket grönsaker och tar vitamin- och mineraltillskott snom innehåller folsyra, så kan vara det också eller slumpen.
    på vilket sätt kan man få tvillingar genom att sluta med p-piller mitt i en karta? du får gärna utveckla det resonemanget!
Svar på tråden Öka chansen för tvillingar?