Att missbruka amfetamin (eller liknande)
Till att börja med vill jag klargöra att jag inte är intresserad av detta jag nu ska fråga om, i annat syfte än att jag skriver en bok och ska beröra ett amfetaminberoende och jag kan INGET om missbruk och behöver ha verkliga uppgifter.
Jag undrar om någon här med någon form av erfarenhet kan hjälpa mig lite?
Det är en person som hamnar i ett missbrukargäng. Till en början vill hon bara döva sina sorger/smälta in låter sig övertalas.
Vad är rimligt att hon börjar med? Om de andra redan missbrukar sen tidigare vad är troligast att de bjuder henne på?
Jag har försökt läsa lite om droger och Amfetamin verkar vara lite vad jag söker.
De här människorna festar en del och försöker däremellan ha en något så när fungerande vardag. Min person fastnar för gemenskapen, hon tar droger till helgerna men försöker sköta skolan på vardagarna.
Jag har tänkt mig att hon av någon anledning börjar få svårt att koncentrera sig i skolan (trots att hon varit duktig innan) kan det bli så om hon tar droger på helgerna (men inte vardagarna)???
Hon blir då övertalad att börja ta amfetamin (?) medan hon pluggar. Men hur länge kan man gå på det i sträck? När kommer bakslaget och vad händer då? Jag har fattat att man är trött och mår väldigt dåligt.
Är detta rimligt; Plugga utan avbrott i två-tre dagar och sedan stupa av trötthet? Hur länge sover man? När vaknar man och hur mår man då? När kan man köra igång sen igen??
När blir man beroende? Hur ter sig abstinensen? Hur blir man drogfri? hur mår man och vilka symptom får man och hur länge?
Många frågor. Hoppas någon orkar svara och kanske till och med ge mig lite mer info som jag kan ha nytta av.
Återigen vill jag klargöra att jag INTE frågar för min egen del.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-18 09:35
Tror kanske jag ska vara lite mer konkret med vad jag letar efter...
Jag ska INTE skriva en bok om missbruk för då skulle jag gjort en ordentligt research. Jag skriver om en tjejs liv från 5 år upp till vuxen ålder. Hon är ganska trasig pga av sitt liv (föräldrarlös, lussas runt bland släktinar som inte vill ha henne + misshandel) men en "duktig" tjej som är begåvad i skolan och sköter sig. Men väldigt ensam (inga vänner)
När hon är 16 träffar hon en tjej i skolan som det "klickar" för att tjejen är också rätt trasig dock min persons motsats för hon är inte "duktig". Hon tar med min person på en skidsemester med sina vänner (alla är äldre än min person) som senare också visar sig vara från trasiga hem. de dricker mycket och det förekommer en hel del droger. Det inträffar saker som gör att min person inser hur henne sliv sett ut, hur mkt hon kämpar för ingenting, hon är ändå ensam. Hon börjar dricka (första gången ever) och avancerar till droger. Träffar en kille ut detta gäng.
Hemma fortsätter hon umgås med gänget (en familj hon inte haft) och med sin vän. Men hon vill fortsätta vara bäst i klassen. Hon tar därmed bara droger till helgen och dte är här mitt problem uppstår för jag vet inte hur dte fungerar, går det? påverkar inte det vardagarna? tänder hon inte av på måndagar och mår dåligt i skolan? Tar hn något för att slippa må dåligt?
Tillslut kommer ett stort prov och av någon anledning har hon inte lyckats plugga som hon brukar, hon får inte in saker i huvudet (varför pga av helgdrogandet)) hennes kompis förelsår att hon ska ta något för att kunna plugga i flera dagar inför provet. Hn gör det efter tveksamhet. Hur går det då? Tar hon hela tiden under två dygn? vad och hur mkt? när måste hon sluta ta för att kunna gå till skolan och skriva provet utan att bli upptäckt? Hur mår hon då? Hur mår hon sen och hur länge?
Varför börjar hon sedan att ta droger även under vardagarna? Hur påverkar det henne? skolan?
kan man få minnesluckor?
Kan man bara lägga av (eftersom tex amfetamin inte verkar vara fysiskt beroende) eller är det för svårt? Vad får man för symptom. Hon kommer bara allt som allt hålla på i kanske ett halvår men verkligen sjunka in i det.
Hoppas någon orkar...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-18 09:38
Det här kommer bara beröra några kapitel av hennes liv och jag har inte tid/ork att plugga igenom stora tunga material utan vill bara få lite fakta korrekt. Däremellan kommer det mesta vara tankar och minnen/tibaka blickar i det förflutna. Jag kommer till en början inte ens Ordagrant skriva att hon börjar med droger utan man anar det och sen berättar symptomen och henne tankar att hon faktiskt knarkar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-18 10:10
En annan sak jag undrar över är; Om man nu blir så dålig av att tända av hur kommer det sig att man tex kan tjacka på kvällen, åka skidor på dagen, tjacka på kvällen osv....
Tar de något för att orka? Tjackar dygnet runt? eller måste de vila några dagar emellan?
sorry om mina frågor är knäppa, jag har verkligen ingen aning.