• IRM

Ni som kan det här om sköldkörtelrubbningar.. Behöver råd..

Hej!
    Har efter att jag var sjuk i november (kraftigt förkyld och fick bihåleinflammation och åt antibiotika) haft lite olika besvär och jag vet inte om det kan ha nåt samband eller om det är nån slump att alla besvär kom samtidigt.. I december började min mens trassla, fick mellanblödningar.. i samma veva började jag känna av hjärtklappning då och då och jag har oxå sen dess haft problem med ögonen. De känns svullna, är röda och vattniga och jag har som en konstig känsla i dem. Jag har lixom svårt att få upp ögonlocken, särskilt om jag vaknar på natten. Det känns lixom svullet inuti ögonen. Svårt att förklara...

Har varit hos gyn, hon tror att jag har nån hormonrubbning så hon skrev ut proveratabletter som jag har testat några månader. Har funkat sådär...

Har sökt runt på nätet och det enda som jag lyckades hitta som skulle kunna ge såna här problem var ev sköldkörtelrubbning. Eftersom min mamma har det (hon har förvisso underfunktion, mina symtom står ju under överfunktion) så tyckte jag att det var bäst att ringa vc och kolla upp.  

Sagt och gjort, jag var på vc men läkaren ville först avfärda mina problem som stress... jag stod på mig och ville ta prover och det gjorde han. Och de var normala.. Blodtrycket var bra, pulsen var lite hög, men inget anmärkningsvärt och hjärtat slog väl rätt snabbt oxå. Hade hoppats de skulle hittat nåt som gick att åtgärda men icke... Det han kollade var TSH och T4.

Min fråga är nu, räcker detta test? Ska jag slå bort tankarna om att jag har en sköldkörtelrubbning? Eller finns det fler prover att ta? Jag hade ätit proveratabletter några dagar innan provtagning (gulkroppshormon). Kan det ha påverkat proverna? Är det några fler prover jag bör ta? Eller ska jag helt enkelt nöja mig med att provsvaren var bra??

Jag blir jätteglad om nån har några råd och tips.. Är orolig, särskilt för mellanblödningarna.. ska till gyn på fredag och ta cellprover... hua... Tack på förhand om nån svarar!   

• Svar på tråden Ni som kan det här om sköldkörtelrubbningar.. Behöver råd..
  • Inabsentia

Fråga här istället :)

www.familjeliv.se/Forum-24-95/m52081292.html

Jag har hypotyreos och hade också en massa mellanblödningar, fast det visade sig att de inte berodde på hypon utan på att jag åt Treo rätt så ofta mot min migrän, vilket kan ge mellanblödningar.

Fråga läkaren vad hon/han menar med normala värden, dvs vad TSH och T4 låg på.

• Plupp73

Om både TSH och T4 var normala är det troligtvis inte en rubbning i sköldkörteln som är problemet, även om symptomen skulle kunna tyda på hyperthyreos (överproduktion). Sedan kan ju sköldkörteln bli rubbad/inflammerad vid en infektion, kallas subakut thyreoidit, och då återgår värdena till det normala efteråt.

• IRM

Aha, okej tack för tipsen och för att ni delar med er! Är rätt ny här på familjeliv, ska kika på den där "tråden" eller vad det kallas! :)

• Scream2

Och vad var proverna i siffror. Det enda jag kan säga till ALLA. Nöj er ALDRIG med svaret, proverna var normala, om ni känner att nåt är fel! Speciellt inte när det gäller sköldkörteln.
    Dina besvär kan mkt väl tyda på underfunktion också.
    Så ring din VC och få ut svaren på papper! Och återkom sen så ska jag hjälpa dig att tyda dom!

• IRM

Hej!
     Stort tack för ditt svar!  Har letat upp provsvaren men de ligger ju inom referensområdena.. om jag förstår rätt... Det står så här:
    S-TSH, tyrotropin 1,77 och S-fritt T4: 13..?? Så jag antar att allt är normalt...?
    men jag känner mig ju inte riktigt normal.... men jag har ju inga akuta symtom som man verkar få när man har hypertyreos... darrningarna och svettningar har jag ju inte... har ingen viktändring, har alltid varit smal, men jag tror inte jag magrat mer nu..men dessa blödningar som gör mig så himla orolig... :(( och så ögonen och hjärtklappningen då och då..

Kan man göra några andra hormonkontroller? På min gynläkare lät det som att det inte var nån ide att ta blodprov för svaren var så svåra att tyda...??? Hur kan man säga så...? Jag läser ju här att tex många som har svårt att bli gravida får ta blodprov och man kan då t ex konstatera att man har för lite gulkroppshormon och sånt....  

Tack igen för svar! :) 

• Scream2
    IRM skrev 2012-02-18 14:29:48 följande:

Hej!
     Stort tack för ditt svar!  Har letat upp provsvaren men de ligger ju inom referensområdena.. om jag förstår rätt... Det står så här:
    S-TSH, tyrotropin 1,77 och S-fritt T4: 13..?? Så jag antar att allt är normalt...?
    men jag känner mig ju inte riktigt normal.... men jag har ju inga akuta symtom som man verkar få när man har hypertyreos... darrningarna och svettningar har jag ju inte... har ingen viktändring, har alltid varit smal, men jag tror inte jag magrat mer nu..men dessa blödningar som gör mig så himla orolig... :(( och så ögonen och hjärtklappningen då och då..

Kan man göra några andra hormonkontroller? På min gynläkare lät det som att det inte var nån ide att ta blodprov för svaren var så svåra att tyda...??? Hur kan man säga så...? Jag läser ju här att tex många som har svårt att bli gravida får ta blodprov och man kan då t ex konstatera att man har för lite gulkroppshormon och sånt....  

Tack igen för svar! :) 

Ditt T4 ligger i nedre referensområdet (nu vet jag inte vad referens ligger på ditt lab, står det?) och då tyder det mer på Hypo än hyper. Även ditt TSH pekar åt det hållet, även om det inte ligger för högt....än....be läkaren kolla antikroppar, men även B12 och järn.
  • IRM

Tror T4 har referensområde 9-22...?? Kan det stämma??

• Scream2
    IRM skrev 2012-02-19 10:19:12 följande:
    Tror T4 har referensområde 9-22...?? Kan det stämma??

Låter lite väl brett, jag har mest läst om typ 9-18 eller 12-22.
Svar på tråden Ni som kan det här om sköldkörtelrubbningar.. Behöver råd..