Ni som kan det här om sköldkörtelrubbningar.. Behöver råd..
Hej!
Har efter att jag var sjuk i november (kraftigt förkyld och fick bihåleinflammation och åt antibiotika) haft lite olika besvär och jag vet inte om det kan ha nåt samband eller om det är nån slump att alla besvär kom samtidigt.. I december började min mens trassla, fick mellanblödningar.. i samma veva började jag känna av hjärtklappning då och då och jag har oxå sen dess haft problem med ögonen. De känns svullna, är röda och vattniga och jag har som en konstig känsla i dem. Jag har lixom svårt att få upp ögonlocken, särskilt om jag vaknar på natten. Det känns lixom svullet inuti ögonen. Svårt att förklara...
Har varit hos gyn, hon tror att jag har nån hormonrubbning så hon skrev ut proveratabletter som jag har testat några månader. Har funkat sådär...
Har sökt runt på nätet och det enda som jag lyckades hitta som skulle kunna ge såna här problem var ev sköldkörtelrubbning. Eftersom min mamma har det (hon har förvisso underfunktion, mina symtom står ju under överfunktion) så tyckte jag att det var bäst att ringa vc och kolla upp.
Sagt och gjort, jag var på vc men läkaren ville först avfärda mina problem som stress... jag stod på mig och ville ta prover och det gjorde han. Och de var normala.. Blodtrycket var bra, pulsen var lite hög, men inget anmärkningsvärt och hjärtat slog väl rätt snabbt oxå. Hade hoppats de skulle hittat nåt som gick att åtgärda men icke... Det han kollade var TSH och T4.
Min fråga är nu, räcker detta test? Ska jag slå bort tankarna om att jag har en sköldkörtelrubbning? Eller finns det fler prover att ta? Jag hade ätit proveratabletter några dagar innan provtagning (gulkroppshormon). Kan det ha påverkat proverna? Är det några fler prover jag bör ta? Eller ska jag helt enkelt nöja mig med att provsvaren var bra??
Jag blir jätteglad om nån har några råd och tips.. Är orolig, särskilt för mellanblödningarna.. ska till gyn på fredag och ta cellprover... hua... Tack på förhand om nån svarar!