Beräkna föräldrapenning
Hej!
Jag har skickat in blanketten om föräldrapenning och nu även fått tillbaka ett besked om hur mycket min SGI är fastställd till. Får då höra av en kompis att det kan ha blivit fel. Min arbetsgivare har fyllt i blanketten utefter vad jag har tjänat 12 månader tillbaka. Min kompis säger att man istället ska fylla i vad man har tjänat 6 månadet tillbaka och ta detta * 2 för att få rätt siffror. Eftersom det för mig blir olika belopp beroende på hur man räknar är jag nu intresserad av hur det egentligen ska fyllas i. Jag har varit anställd på samma arbetsplats i nästan 2 år, men är bara vikarie, och har bara arbete fram till några dagar innan förlossningen.
Jag funderar också på en annan sak. Jag har BF den 5 april och har tänkt ta ut föräldrapenning från och med 26 mars. Den 31 mars upphör mitt vikariat. Innebär detta att jag är arbetslös den 1 april och därför måste gå till arbetsförmedlingen för att anmäla mig, för att behålla min SGI, och även ha rätt till a-kassa efter föräldraledigheten, om jag nu inte får nåt jobb? Eller räknas jag inte som arbetslös eftersom jag är hemma med föräldrapenning?