• Anonym (orolig!)

vårdnad

jag och barnens pappa har två söner 1 på 16 m och 1 på 1 månad .
    undrar hur man delar upp vårdnaden särskilt på vår 1 månaders bebis ?

och va krävs för att man ska förlora vårdnaden på sina barn ?
    jag råkade tappa min lilla bebis när jag somnade i soffan och vi åkte till sjukhuset och båda berättade som de va kan de göra så jag förlorar vårdnaden ? skulle aldrig kunna leva utan mina 2söner
    för han hotar så fort vi bråkar att han ska slänga ut mig och ta mina barn sen ta mobilen i från mig (då de är han tele ) någon som vet någon familjejurist som man kan mejla till ? tacksam för svar

• Svar på tråden vårdnad
  • Anonym

Vilka berättade att du kan förlora vårdnaden? Blev du anmäld för misshandel/omsorgsbrist?

• SupersurasunkSara

Så små barn brukar få bo hos mamman om föräldrarna av någon anledning skiljer si/separerar.

Dock, om pappan är den som har mest anknytning till barnen kan han få vårdnaden istället.

Om man separerar så bor så små barn hos den ena av föräldrarna den andra har rätt till umgänge, eg är det barnen som har rätt till umgänge men det glöms ofta bort.

Den som inte har boendet om barnen får komma på besök hos barnen, kanske varannan dag ett par timmar tills barnen är större och kan först vara en hel dag med umgängesföräldern och sen så småningom en övernattning, sen två osv.

Är ni gifta så ni har gemensam vårdnad? Eller har du ensam vårdnad om barnen?

• Lena

Anmäl honom för olaga hot och lämna honom. Vårdnaden bestämmer inte boendet.

• Anonym
    Lena skrev 2012-02-18 10:40:55 följande:
    Anmäl honom för olaga hot och lämna honom. Vårdnaden bestämmer inte boendet.
    Vilket hot är olaga och vad skulle han kunna åka dit på? Jo har man ingen vårdnad kan man inte ha boendet...
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-02-18 10:35:46 följande:
    Vilka berättade att du kan förlora vårdnaden? Blev du anmäld för misshandel/omsorgsbrist?
    Som jag uppfattar det så har TS och hennes man berättat som det var på sjukhuset, att hon tappat bebisen när hon somnat. Det hon undrar är om det är tillräcklig grund för att förlora vårdnaden.
    Den som hotar med att ta barnen är TS man vilket för mig är i sig nog för att lämna.
  • Lena

Det är olaga hot att säga man ska ta barnen ifrån en.

• Anonym (orolig!)

okej jag är mest med den lilla han kanske är ca 30 min per dag , dock är han mer med den större sen den lille kom ,.

de är min sambo som hotar med att jag ska förlora vårdnaden , att han ska ta mina barn i från mig

nej blev inte anmäld för barnmishandel , dopm ansåg eftersom jag råkade tappa honom när jag sov sa dom bara att jag skulle sitta upp och ge han mat sen när jag började bli trött skulle jag lägga ner honom men är så orolig att förora mina barn så är nog därför jag stannat kvar hos honom , vi har delad vårdnad skrev på de när barenet va 1 vecka men hoten har kommit nu efter

• SupersurasunkSara
    Anonym (orolig!) skrev 2012-02-18 10:46:18 följande:
    okej jag är mest med den lilla han kanske är ca 30 min per dag , dock är han mer med den större sen den lille kom ,.

de är min sambo som hotar med att jag ska förlora vårdnaden , att han ska ta mina barn i från mig

nej blev inte anmäld för barnmishandel , dopm ansåg eftersom jag råkade tappa honom när jag sov sa dom bara att jag skulle sitta upp och ge han mat sen när jag började bli trött skulle jag lägga ner honom men är så orolig att förora mina barn så är nog därför jag stannat kvar hos honom , vi har delad vårdnad skrev på de när barenet va 1 vecka men hoten har kommit nu efter
    Han kan hota allt han vill, det krävs MYCKET för att en förälder ska bli av med iaf umgängesrätten. Vårdnaden kan den ena bli av med om det påvisas stora samarbetsproblem, men troligast är då att HAN är den som blir av med vårdnaden.
    Umgängesrätten har man som förälder alltid (eller snarare barnet då men det talas sällan om det på det viset) om man inte blir fråntagen den via dom och då krävs det som sagt ganska mycket.
  • Anonym (orolig!)

men va gör jag om han hotar att slänga ut miig och han tar barnen `? för låser han dörren efter han slängt ut m ig kommer jag inte in igen och känner ingen där min familj bor 1 timme bort

• Anonym
    Lena skrev 2012-02-18 10:46:10 följande:
    Det är olaga hot att säga man ska ta barnen ifrån en.
    De hotade inte utan informerade att det kan vara det som gör att ts förlorar vårdnaden om barnen.
    Anonym (orolig!) skrev 2012-02-18 10:46:18 följande:

Men du skrev att "de" sa att du kunde förlora vårdnaden pga det?!

Vilka hot?
Svar på tråden vårdnad