Mjölkallergi, Profylac, Althera
Hej, vår son är alergiskt mot mjölk och vi har tagit ut både Profylac och Althera tidigare, vi vill inte ha bara en produkt och vill variera. Nu är han över 6 månader och vi har gått över till välling och annat. Vi har lite över Profylac och Althera. Om vi lämnar tillbaks Profylac eller Althera till apoteketet, kommer dem självklart att ta emot det, men de kommer att förstöras, det är synd. Vi har betalat lite pengar för det, det är inte pengarna, men synd att slänga saker som kan vara till nytta för andra. Ett alternativ för oss är att sälja dem precis lika mycket som vi har köpt det, man ska aldrig kunna tänka sig att göra vinst på såna grejor, bara självkostnadspris. Annat alternativ om ingen vill köpa är det att skänka bort det till öppna förskolan eller BVC, vilket vi kommer att göra, om ingen vill köpa det från oss. Men om någon vill ha det, dra ett e-email till mig, då fixar vi att ni får det exakt till samma pris som vi har betalat. Vi vill inte slänga bort det, och inte riktigt säkert att öppna förskolan eller BVC har barn som har behov av det. Ingen idé att skicka med posten eller sånt, det blir dyrt för oss och för er. Det är bara i Stockholmsområde som det gäller. Skicka ett e-mail till [email protected] om du behöver profylac eller Althera för barnet. Det här gäller dem som har mjölkallergi. Hör ni inte av er till slutet av mars, då skänker vi det till BVC och Öppna förskolan.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-12 22:36
Det var en familj som hade använt Nutramigen till sitt barn som var ca 2 månader. Tydligen innehåller Nutramigen för stor mängd mangan för små barn, än vad livsmedelsverket rekommenderar. Det visste inte vi. Bra att veta. Hur som helst, vill dem gärna prova Althera, men hade inte fått tag i sin läkare för att skriva recept för dem. Det känns bra att att nu kom Althera till nytta för den familjen. Jag visste inte något om Mangan mängd, men nu vet vi det. Läser man på livsmedelsverkets hemsida, står det info om mängd mangan som rekommenderas för spädbarn. Mangan behövs i allra högsta grad, men åsikter går isär om mängen. Det bästa är att ta det säkra inför den ösäkra. Jag är glad att det kom till nytta för en familj och det är säkert att när dem får tag i sin läkare, kan be läkaren att skriva Althera eller Profylac för barnet som var endast 2 månader.