• Tonymg

Mjölkallergi, Profylac, Althera

Hej, vår son är alergiskt mot mjölk och vi har tagit ut både Profylac och Althera tidigare, vi vill inte ha bara en produkt och vill variera. Nu är han över 6 månader och vi har gått över till välling och annat. Vi har lite över Profylac och Althera. Om vi lämnar tillbaks Profylac eller Althera till apoteketet,  kommer dem självklart att ta emot det, men de kommer att förstöras, det är synd. Vi har betalat lite pengar för det, det är inte pengarna, men synd att slänga saker som kan vara till nytta för andra. Ett alternativ för oss är att sälja dem precis lika mycket som vi har köpt det, man ska aldrig kunna tänka sig att göra vinst på såna grejor, bara självkostnadspris. Annat alternativ om ingen vill köpa är det att skänka bort det till öppna förskolan eller BVC, vilket vi kommer att göra, om ingen vill köpa det från oss. Men om någon vill ha det, dra ett e-email till mig, då fixar vi att ni får det exakt till samma pris som vi har betalat. Vi vill inte slänga bort det, och inte riktigt säkert att öppna förskolan eller BVC har barn som har behov av det. Ingen idé att skicka med posten eller sånt, det blir dyrt för oss och för er. Det är bara i Stockholmsområde som det gäller. Skicka ett e-mail till [email protected] om du behöver profylac eller Althera för barnet. Det här gäller dem som har mjölkallergi. Hör ni inte av er till slutet av mars, då skänker vi det till BVC och Öppna förskolan.

Profylac Althera mjölkallergi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-12 22:36
    Det var en familj som hade använt Nutramigen till sitt barn som var ca 2 månader. Tydligen innehåller Nutramigen för stor mängd mangan för små barn, än vad livsmedelsverket rekommenderar. Det visste inte vi. Bra att veta. Hur som helst, vill dem gärna prova Althera, men hade inte fått tag i sin läkare för att skriva recept för dem. Det känns bra att att nu kom Althera till nytta för den familjen. Jag visste inte något om Mangan mängd, men nu vet vi det. Läser man på livsmedelsverkets hemsida, står det info om mängd mangan som rekommenderas för spädbarn. Mangan behövs i allra högsta grad, men åsikter går isär om mängen. Det bästa är att ta det säkra inför den ösäkra. Jag är glad att det kom till nytta för en familj och det är säkert att när dem får tag i sin läkare, kan be läkaren att skriva Althera eller Profylac för barnet som var endast 2 månader.
  • Svar på tråden Mjölkallergi, Profylac, Althera
  • mithrandil

Varför slutar du med ersättning när barnet bara är 6månader?

Välling och ersättning är inte samma sak.
    Välling är mer mättande, men ersättning innehåller allt barnet behöver.

Vår dietist råder oss att fortsätta ge mjölkersättning så länge barnen godtar att dricka det (om så ända upp i 10års åldern) eller tills allergin vuxit bort. Hade min dotter (20mån) inte  haft sin ersättning skulle hennes näringsintag inte varit tillräckligt och sonen som börjat vägra lider av näringsbrist.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tonymg
    mithrandil skrev 2012-02-21 04:42:06 följande:
    Varför slutar du med ersättning när barnet bara är 6månader?

Välling och ersättning är inte samma sak.
    Välling är mer mättande, men ersättning innehåller allt barnet behöver.

Vår dietist råder oss att fortsätta ge mjölkersättning så länge barnen godtar att dricka det (om så ända upp i 10års åldern) eller tills allergin vuxit bort. Hade min dotter (20mån) inte  haft sin ersättning skulle hennes näringsintag inte varit tillräckligt och sonen som börjat vägra lider av näringsbrist.

Hej, tack för kommentaren, nej, vi har inte slutat med ersättning. Vi var faktiskt hos dietist också och nu när barnet är över 6 månader och tyvärr äter inte så mycket annat mat, då i behov av Kalcium, rekommenderade dietisten att vi går till Nutramigen 2 LGG LIPIL. Vi hade tänkt att resa utomlands och därför tog vi lite för myket ut Althera, som blev över, då vi gick över till Nutramigen 2 LGG Lipil. Fick veta tips från en family senare om stor mängd Mangan i Nutramigen för spädbarn, och jag kollade på livsmedelsverkets hemsida efter tipset jag fick. Där står det rekommendationer om mängd Mangan baserad på kilo. Då är det ok för vår son, men tydligen rekommendera inte Livsmedelsverket Nutramigen för barn på 2 månader (tipset som vi fick från den familjen). Håller med dig absolut att man inte ska sluta mer ersättning och är man tveksam, då ska man kontakta en dietist. Tack för vänligheten och att du ville hjälpa. Med bästa hälsningar
Svar på tråden Mjölkallergi, Profylac, Althera