• Eltimon

Någon som har varit i Oman?

Vi har bokat en resa till Oman, vi åker den 13 december, så det är en bit kvar. Jag vet ingen som har varit där, men vill gärna höra hur ni hade det, vad var bra och vad var dåligt?

• Svar på tråden Någon som har varit i Oman?
  • Idun

Har en kompis som varit där över jul och nyår men jag har inte hunnit träffa henne än. Kan återkomma när jag hört hur de hade det!

• Eltimon

Det hade varit toppen och jag har ju ingen brådska med informationen.
    Tack på förhand!

• Lilah

Jag var i Oman för två år sen i ett par dagar. Kan tyvärr säga att jag inte uppskattade det så mycket... Dels pga av att det var väldigt, väldigt varmt, vi hade över 40 grader i skuggan och luften stod stilla. Dels pga av deras religion vilket mer eller mindre gjorde att jag var "tvungen" att ha heltäckande klädsel för att inte bli helt utstirrad. Var på något shoppingcenter som var rätt så dyrt, mest är det marknader som gäller.

Jag har sett nu att Oman som resmål kommer mycket bland de olika reseföretagen och det kan säkert vara så att om man hittar ett bra hotell och försöker göra en del utflykter i landet så kan det nog bli bra. Jag hoppas det för eran skull! Hoppas att jag inte har varit allt för negativ?!

• zazla

Inte jag men min svärmor, svägerska och hennes barn var där i början av november och de tyckte att det var helt fantastiskt! Tydligen så bodde dem på nåt 5-stjärnigt hotell så det hade väl hjälpt till en hel del... När vi var hos dem sist så visade dem typ en miljon bilder och jag blev lika avundsjuk för varje bild så det verkar alldeles toppen där Ha det så skoj

• Eltimon

zazla:
    Vet du om det var viktigt med heltäckande kläder? Vi ska också bo på ett 5-stjärnigt hotell, kanske är det samma. Tack så mycket för era svar. Hoppas att vår upplevelse blir bättre än Lilah.

• zazla

Eltimon: Vi ska åka till dem på fredag (de bor i örebro, vi i halmstad) så jag kan försöka suga ut dem på lite info Något mer jag ska fråga när vi ändå är där?

• Ellen Dellen

Jag var i Oman i februari-04 och bodde på ett av världens finaste hotell, på riktigt alltså. Finns med på nån sån lista...(detta var med jobb, hade aldrig haft råd själv) och det var ett helt fantastiskt hotell med superhärligt vatten och strand. Håller med tidigare talare om det här med heltäckande kläder o så. Man ser knappt några kvinnor ute så man känner sig något uttittad. Marknade (souqen) var fascinerande och så länge du var någorlunda anständigt klädd var det helt ok. Men vill man se något av deras kultur och inte bara det som de byggt upp för turisterna får man leta lite för de har ju inga caffeer, pubar och restauranger för befolkningen om det inte är ställen där bara män finns.

Härligt klimat och vackra stränder! Vi var på ett sk "desertcamp" som var uppbyggt för turisterna som var ganska kasst i alla fall jämfört med det vi beökte i Jordanien som kändes mkt mer genuint. Fast vi fick äta torkad haj (urk) och get som de tillagat i ett hål i marken, rida kamel och dansa med en omansk folkgrupp!
    Vi fick oxå besöka en "äkta" beduinkvinna i hennes tält i öknen...vet ej hur äkta hon var dock, eftersom hon pratade engelska!!

Alla våra aktiviteter var väldigt organiserade bara för oss så man får nog anstränga sig om man vill ha äkta omansk kultur!

Svar på tråden Någon som har varit i Oman?