• Annielee

    Mjuka markörer "soft markers" på rutinultraljudet

    Var på rutinultraljudet för två dagar sedan och där såg de två stycken så kallade soft markers eller mjuka markörer som är en ökad risk för kromosomavvikelse om man som vårt foster har fler än en markör. Vår bäbis hade en i huvudet och en i hjärtat. Igår gjorde vi fostervattenprov och inväntar nu resultatet, en hemsk väntan är vad det är.

    Någon mer här inne som varit med om detta och gjorde ni fostervattenprov och hur gick det med bäbisen, var den frisk eller ej???

  • Svar på tråden Mjuka markörer "soft markers" på rutinultraljudet
  • Tinkerbellen

    Hej! 
    Jag råkade ut för detta med min son som är född i augusti 2010. På ultraljudet hittade man 2 såna där markörer..
    en i hjärtat och en i hjärnan. dock valde vi att inte göra något fvp..
    men han var helt frisk när han kom ut och nu 1/12 år senare så är det inga fel på honom..

    vad har dom sagt till er? är det något annat med erat barn som talar för att det inte skulle vara friskt?
    för våran del såg allt annat helt normalt ut så vi valde att inte göra något fvp..

    skriv gärna och berätta hur det gått!

    kramar! 

  • Annielee

    Hej!

    Äntligen någon som svarar, dessutom något positivt. Tack Tinkerbellen.

    Nej några andra tecken har de inte sett förutom mjuk markör i huvudet och hjärtat. Men oron är fruktansvärd nu, till saken hör att vi försökt bli gravida under flera år och nu  till slut efter div hormonbehandlingar samt 4 ivf försök lyckades vi bli gravida och sen får vi det här beskedet....

    Vi valde att göra fostervattenprov för vi kände att vi inte orkade oroa oss hela graviditeten för hur sjukt barnet ska vara när det kommer ut. Dessa markörer talade främst för två olika kromosomfel, downs och edwards syndrom. Det senare kan man inte överleva med, och tanken på att behöva gå 40 veckor för att föda ut ett barn som snart skall dö pallade vi inte med. I så fall vill vi kunna avsluta graviditeten nu och försöka gå vidare, om det är möjligt. 

    Vi ska få svar i slutet av denna vecka så nu kan vi bara hålla tummarna för att det ser bra ut samt hoppas att vi inte orsakat oss själva ett missfall genom att göra fostervattenprovet....         

  • soffipropp89

    Hej! på rutinultraljudet i måndags upptäckte dom samma markörer på våran bebis.
    den i hjärnan hette plexus chorideus och den i hjärtat hette ekogent foci. ökad risk för kromosomavvikelse.
    Dom slängde information om edwards syndrom i ansiktet på oss och skickade sen hem oss efter att vi fick ett bokat ett läkarbesök för enbart information.
    Men jag kände att jag snabbt ville veta mer och ha stöd. man vet ju inte vad som väntar.

    Jag ringde då dagen efter och bokade tid hos en kurator på kvinnokliniken sen ringde jag och bokade tid för fvp.
    igår (Torsdag) fick jag göra fvpt och vi fick lite mer information. dom har heller inte hittat mer fel på våran lille, förutom dessa markörer. Men jag tycker det är nog jobbigt. läkarna säger dock att det inte behöver vara nåt allvarligt. men eftersom man inte vet så vad ska man göra med oron. nu får man visserligen bara vänta på  resultatet.

    Skriv gärna hur det gick för er!

  • Annielee

    Glädjande besked!!!

    Jag är så lättad och lycklig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Provsvaret från snabbanalysen såg bra ut, inga kromosomavvikelser där iaf. Nu inväntar vi den fullständiga analysen men den ville inte ens doktorn skicka från början så  tror egentligen inte att de misstänker att det ska visa något...men man vet aldrig så klart... alltid finns det något att oroa sig för...hoppas att jag/vi inte heller orsakade något när vi valde att ta fostervattenprovet..än känns det bra i magen men vet att risken kvarstår flera veckor...

    Jag känner mig jättelättad men fortfarande lite svårt att ta in det...hade ställt in mig på så dåliga besked...nu kan jag plocka fram gravidprylarna som jag slängde åt hel_ete förra veckan..och glädjas åt sparkarna!

    Nu håller jag tummarna för att du får samma besked!!! Kram!!  
     

  • soffipropp89

    Gud vad skönt! Då kan ni slappna av och försöka njuta! =)

    Vi har inte begärt mer än snabbanalysen tror jag. var ingen som sa nåt om mer än så.
    bara dom här vanligaste trisomi 13, 18 och 21...

    jag får ju inte svar förrän slutet på nästa vecka. :/

    kan inte  glädjas åt det lilla livet som ligger i magen just nu, vilket känns rätt hemskt, han är efterlängtad men allt känns så långt bort!

    Hoppas på glädjande besked såklart. men nu återstår väntan.
    uppdaterar när jag vet mera. så får du skriva hur det står till när du fått resterande resultat!

     Är glad för er!
    Hoppas oron vänder för oss också! KRAM =)

Svar på tråden Mjuka markörer "soft markers" på rutinultraljudet