• Anonym

Måste man gå på begravningen?

Min morfar har gått bort. Jag har inte träffat min familj på flera år och vi har en turbulent historia med övergrepp och annat. Jag träffar aldrig övriga släkten. Jag bor långt ifrån min släkt. Min fråga är: måste man gå på begravningen? Kan jag inte få minnas min morfar så som han var ändå? Måste jag gå dit och konfronteras med människor jag inte på några villkor vill träffa i andra sammanhang? Om jag inte går dit kommer skitsnacket att gå och jag vet redan nu vad de kommer att säga. Kan jag få slippa detta utan att känna att jag sviker min morfar (som var en underbar människa, men som aldrig förstod vad hans dotter och min pappa gjorde mot mig när jag var barn)? Berätta hur ni tänker kring detta. Det som skedde i barndomen är riktigt allvarliga saker och sådant som gjort att jag vänt hela min familj ryggen. 

• Svar på tråden Måste man gå på begravningen?
  • Wicked113

Klart du inte måste gå på begravningen! Det är helt upp till dig hur du vill sörja din morfar.

• Anonym

Begravningar är tillför de anhöriga, inte för de döda. Om du inte har något behov av att gå så behöver du såklart inte göra det.

• Tutilure

Jag skulle nog ha avstått från begravningen under de premisserna. Du kan ju alltid skicka en blomma/krans och senare åka och besöka hans grav?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • spiraea

Du behöver inte gå! Man sörjer i hjärtat, inte för att man går på en ceremoni, anser jag! Min pappa tog livet av sig samma dag som vårt barn var beräknat, dagen innan julafton) Jag blev så otroligt arg ( på grund av omständigheterna) att jag länge övervägde att inte gå på begravningen, men ångrade mig i sista stund!

För hörde det väl till god ses att man gick på begravningar.. Men i dag är det inte lika strikt. Gör vad som känns bäst för sig, och tänk inte på vad andra ska tycka!

• Anonym

självklart ska du inte gå när du känner så och när förutsättningarna är sådana!!! någon sa klokt att begravningar är för anhöriga, inte för de döda. 

om du vill kan du ju ha en egen liten minnsstund för din morfar. tänd ett ljus. köp lite vackra blommor och lyssna på lite musik som påminner om honom/er tid tillsammans.  

• Anonym (jag)

Jag förstår hur du tänker men nu är det ju din mamma och pappa som sårat dig och inte din morfar. Tänk om du ångrar dig sen att du inte tog farväl av din morfar.

• nihka

Be någon gå i stället för dig skypa begravningen så kan du vara med utan att träffa människorna du vill undvika

• Anonym (inlägg 5)

en sak till, låt dem prata! det är ,människor som gjort dig väldigt illa. oavsett vad de säger, tycker och tänker kan de inte göra dig illa mer. låt dem inte göra dig illa mer.

• Mercurialis
    Anonym (jag) skrev 2012-02-18 19:30:01 följande:
    Jag förstår hur du tänker men nu är det ju din mamma och pappa som sårat dig och inte din morfar. Tänk om du ångrar dig sen att du inte tog farväl av din morfar.
    Man kan ta farväl utan att närvara vid begravningen.
    Anonym skrev 2012-02-18 19:26:26 följande:
    Begravningar är tillför de anhöriga, inte för de döda. Om du inte har något behov av att gå så behöver du såklart inte göra det.
    Håller med!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym (?)

Har du pratat nått med din morfar på dne senaste tiden? alltså sen du bröt med släkten? Du kanske "sviker" honom mer genom att gå. Han kanske inte vill att du ska behöva träffa dessa människor som gjort dig illa. Du kan ta farvä av honom utan att gå på begravningen. Du måste ju orka träffa dessa männsikor igen om du åker på begravningen. Det beror på hur stark du är. Skulle träffen med dessa stärka dig eller skulle det orsaka att du hamnar i en psykisk svacka?

• Anonym
    Anonym (jag) skrev 2012-02-18 19:30:01 följande:
    Tror du morfar blir ledsen om ts inte kommer? Varför skulle ts ångra sig? Man kan tända ljus, lyssna på vacker musik, titta på foton och hedra morfars liv hemma...
  • Anonym

Psykisk svacka, tror jag. Dessutom tror jag att min närvaro där skulle lägga en hemsk sordin på tillställningen. Jag respekterade min morfar så mkt att jag vill att hans begravning ska bli så bra den bara kan bli. Om det är utan mig så får det bli så. Mina övriga släktingar måste få ta farväl på ett värdigt sätt. 

• Anonym (jag)
    Anonym skrev 2012-02-18 19:37:37 följande:
    Tror du morfar blir ledsen om ts inte kommer? Varför skulle ts ångra sig? Man kan tända ljus, lyssna på vacker musik, titta på foton och hedra morfars liv hemma...
    nej men jag tror ts kan bli ledsen för att hon inte gick på begravningen.
    Visst men en begravning är ändå en begravning där man tar ett avsked , en fin cermoni att minnas och jag tror ts skulle må bra av att gå, inte för att träffa sina anhöriga men för att hedra sin morfar.
  • Nape

Du kan sörja och ta farväl av din morfar på andra sätt, man måste inte gå på begravningen. Tänd ljus hemma, eller i någon annan kyrka.

Kram till dig.

• Anonym
    Anonym (jag) skrev 2012-02-18 19:43:17 följande:
    nej men jag tror ts kan bli ledsen för att hon inte gick på begravningen.
    Visst men en begravning är ändå en begravning där man tar ett avsked , en fin cermoni att minnas och jag tror ts skulle må bra av att gå, inte för att träffa sina anhöriga men för att hedra sin morfar.
    Det tror inte jag. Jag har varit på många anhörigas begravningar och jag kan inte se att det är ett måste. Skulle jag känna som ts en dag, att det tar emot att gå, så skulle jag stanna hemma. Man kan hedra sin döda släkting hemifrån eftersom platsen är irrelevant.
  • Anonym (jag)
    Anonym skrev 2012-02-18 19:49:02 följande:
    Det tror inte jag. Jag har varit på många anhörigas begravningar och jag kan inte se att det är ett måste. Skulle jag känna som ts en dag, att det tar emot att gå, så skulle jag stanna hemma. Man kan hedra sin döda släkting hemifrån eftersom platsen är irrelevant.
    Okej, men då tycker vi olika helt enkelt.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-02-18 19:39:27 följande:
    Psykisk svacka, tror jag. Dessutom tror jag att min närvaro där skulle lägga en hemsk sordin på tillställningen. Jag respekterade min morfar så mkt att jag vill att hans begravning ska bli så bra den bara kan bli. Om det är utan mig så får det bli så. Mina övriga släktingar måste få ta farväl på ett värdigt sätt. 

Stor KRAM till dig TS. Då vet du nog vad du ska göra. Du kan skicka ett blomogram till kyrkan så visar du din sorg genom en blomma och ev dikt. Hemma eller i valfri kyrka om du vill kan du i lugn och ro tänka på honom och tända ett ljus.
Svar på tråden Måste man gå på begravningen?