• Anonym (ensam :()

Hur blir man vän med sitt ex?

Jag var tillsammans med en helt underbar kvinna. Min stora kärlek. Har aldrig tidigare känt att jag älskat någon som henne och hennes dotter. Jag lider av PTSD och har förstört mycket av oss när det har varit som värst. För några dagar sedan sade hon att hon inte ville vara med mig, att hon älskade mig och ville att vi skulle bli vänner.

Jag har så svårt att känna att det går. Jag vaknar och gråter, får panikattacker och vet inte vad jag ska ta mig till. Min sjukdom hjälper inte till heller utan förvärrar saken yterligare.

Jag flyttade upp till henne från allt mitt då jag blev störtförälskad och inte ville vara med någon annan. Jag lämnade alla mina vänner och även ett barn för oss. Det var ett val jag gjorde då relationen inte fungerade mellan mig och barnets mamma. Det var tungt i början. Jag kunde inte sova vissa dagar och spenderade mycket tid vid datorn och spelade spel bland annat. Det var inte smart men jag vet inte vad jag kunde ta mig till.

Men i alla fall... Hur gör man? Hur kan man vara vän med någon man älskar? Jag kan inte bara släppa det... Snälla någon förklara..  

• Svar på tråden Hur blir man vän med sitt ex?
  • Miss P71

att vara vän med någon när man precis separerat är inget att rekomendera tycker jag. För om man då som dig älskar personen fortfarande så kommer det bara att göra så ont varje gång ni skiljs åt.

okej så då ska man bara låta det gå en tid för att man ska "tappa" känslorna? Känns helt uselt...

• fläta

Lämnade ett barn för er? Ja, då låter det väl tämligen välförtjänt med panikattacker. 

• Anonym
    fläta skrev 2012-02-18 23:53:27 följande:
    Lämnade ett barn för er? Ja, då låter det väl tämligen välförtjänt med panikattacker. 
    Vilken diagnos har du?
  • Arktisk

Man väntar tills såren har läkt. I mellan perioden, beter man sig respektfullt, och ger folk den distans de behöver.

• Anonym

Har hon träffat någon annan? Förstår att du tidigare hade problem men av vilken anledning lämnade hon dig just nu.

Jag har nu insett att jag inte ska höra av mig på ett tag. Lika bra att göra som Arktisk säger.. Men det är så jävla svårt.

Jag tror inte hon har träffat någon annan. 

Ja.. Hon säger att hennes känslor har försvunnit och att vi är mer som vänner...  

• Anonym

Inte någon särskilt smart ide tycker jag. Om du inte hör av dig, är risken stor att hon istället blir besviken, när ni uppenbarligen skildes som vänner och verkar ha en bra relation, även efter ert förhållande.

• Iam

Vad sägs om att fokusera på dig själv? 
    Så länge du inte mår bra kan du heller aldrig få ett sunt förhållande.

Ta den här tiden och hjälp dig själv att bli den bästa du du kan vara.  

• YezzCorner

Jag kan bara gå på mina egna erfarenheter, och jag är jättebra vän med mina ex, samtliga. Det handlar om att inte kasta skit på varandra för att man inte kan leva tillsammans, och att respektera att man inte kan göra varandra lyckliga. Min nuvarande kille är min Mr Right, äldsta sonens pappa var hans motsats i alla avseenden MEN han är och har alltid varit otroligt snäll, om än vääääldigt omogen många gånger. Denna omognad har skapat massor av bråk mellan oss genom åren, men nu när jag slipper leva med honom jämt så kan jag faktiskt uppskatta att han har "barnsligheten" kvar och kan tycka att han livar upp litegrann. Min nuvarande är bäst på ansvar på alla plan, men han kan å andra sidan nästan bli lite tråkig för att han är såpass ansvarsfull.

Låt exet vara, om det är jobbigt så sysselsätt dig. Hitta på något du aldrig testat och verkligen ÄGNA dig åt det helhjärtat. Det kommer att bli ett bra samtalsämne den dagen ni ses av en slump. Vänskapen kommer av sig själv om det är meningen. Man träffas på stan och tar kanske en fika ihop, man kanske frågar om råd eller hjälp med något osv. Men man tränger sig inte på. Respektera att hon har ett eget liv. Du vill, just nu, vara en del av det. Men om du verkligen älskar henne så släpper du henne fri. Har du tur så kanske hon kommer tillbaka, eller om du sköter dina kort rätt kan ni säkert bli jättefina vänner.
    Allt handlar om tålamod och respekt.

Http://jessicadeluxe.blogg.se - Du måste inte gilla mig, men det underlättar!
  • zingo

Klassiskt.

Någon vill inte längre.
    Den andre vill... och klamrar sig fast, för att vinna tillbaka.
    Men med det kommer du ingenstans. Om hon vill ha dig tillbaka, kommer hon att höra av sig.
    Du har uppenbarligen redan försett henne med allt hon behöver veta för att hon ska förstå att du vill ha henne tillbaka. Om du jagar henne, drar hon sig undan.

Så jag håller med "lam".
    Dags att börja fokusera på dig själv och börja "göra saker" som får dig på andra tankar. 
    Då får du saker gjorda, har kul. Och tiden går till något vettigt.

Jag vet att det tar tid innan man orkar, men du måste ha det i bakhuvudet. Annars slösar du bort för många dagar av ditt liv, oavsett hur fin hon är, hur mycket du saknar henne eller hur mycket du älskar henne.

Så småningom kommer du inse att det finns ett "liv efter detta"

;) 

• Anonym

Svårt dielemma, men tyvärr så måste du gå igenom alla sorgens faser då du blivit lämnad, förstår att du vill vara vän. men det är svårt och något som kanske fungera i framtiden, men inte nu, acceptera att hon inte vill och låt hon komma tillbaka till dig som vän då tiden är mogen. Är du för mycket på så tar det bara längre tid och gör saken värre.

• Anonym (samma sits)

Jag gör mitt bästa för att vara vän med min snart f.d. man. Han har redan ny sambo fast skilsmässan inte ens gått igenom än. Han flyttade direkt från mig till henne. Jag har sagt till honom att jag vill vara trevlig mot honom, men att jag inte alltid klarar det. Han förstår. Vi träffas ibland, fikar och äter lunch tillsammans hemma hos mig. Vänskapen är helt på mina villkor. När jag orkar vara vän, så hörs vi.

Jag tror att det kommer att fungera eftersom vår kärlek innehöll en mycket stark gemenskap och vänskap, förutom attraktionen och kärleken. Vi är fortfarande starkt bundna till varandra, trots att han inte längre älskar mig som man älskar den man vill vara gift med. 

Om du vill vara vän med ditt ex så kan du. Men du får aldrig visa att du vill ha mer. 

Svar på tråden Hur blir man vän med sitt ex?