• hästälskaren

Allt om nordsvenskar.

hej! jag är 13 år och jag och min mamma ska eventuellt flytta ut på landet. vi har planer att bygga stall och till att börja med ha en foderhäst, om det går bra kanske köpa 2 stycken nordsvenskar. mamma har haft egen häst hela sitt liv, tills den gick bort (kommer inte ihåg när) den var en korsning Halvblod/Varmblod.
    jag har också haft sköthäst och ridit på ridskola hela mitt liv, så vi kan en hel del om hästar.
    men nu om vi vill köpa egna hästar igen så vill vi gärna ha Nordsvenskar, bara det att vi kan inte så mycket fakta och så om Nordsvenskar..?

så nu uppskattar jag om ni skriver allt ni kan om nordsvenskar, hur dom är som hästar, osv.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Allt om nordsvenskar.
  • Imquelle90

En häst är alltid en häst, och ska alltid behandlas och ses som en häst, oavsett ras. 
    Är uppväxt i en hästfamilj, med en pappa som är nordisgalning, och har nordsvensk avelshingst. 

Det som jag fastnat för hos rasen är det psyke. Lugn, arbetsvillig, känslig, allt man får höra som tex trög och okänslig kan man kasta ut genom fönstret.
    Dem är generellt pigga, utan att sticka.
    Går att använda till allt, dressyr, hoppning, körning, tomkörning, tornerspel, vanlig skogsmulle. Detta är några exempel på vad jag gjort med nordsvenskar.

Matmässigt är de stor skillnad. Min första fick havre en gång om dagen, för att ha lite gas, hon var en väldigt lugn häst. Nästa kunde absolut inte gå på havre, detta satte sig i huvudet på honom på en gång.
    Min nuvarande får havre och betfor dem perioderna han arbetar hårt.
    Nu får han lite kornkross efter ett lite jobbigare ridpass.
    Sen har vi fri tillgång till hö/ensilage i hagen, dessutom går dem på utedrift, året runt dygnet runt.

Svårt att skriva bara sådär ur tomma luften om dem, kan skriva en novell då, är det något är det bara du frågar! Finns en del nordisbilder i bloggen.

Men kom alltid ihåg att se till individen också, inte bara rasen.  

Svar på tråden Allt om nordsvenskar.