• Anonym (uttal)

Tips på hur jag lär mitt barn säga "R" och "tv.." och "s"

mitt barn är 4 och pratar väldigt mycket detär inge fel på ordförådet det  förvånad mig ofta över  de välformelerade uttrycken.

däremot har det svårt att säga några bokstäver och jag undrar över lite bra tips att öva på  

det svårta är att säga bokstaven S, det övar vi mycket på med att säga ssssss- skor  och kisss-ssa  och pussss-sssa        men det blir ofta kitta putta och hon byter ut alla s till t. 

två blir tå det är svråt att få dit v-ljudet efter ett t.  

r är också svårt kurragömma blir kujjagömma.

jag ser abbsolut inget fel i detta eftersom hon fortfarande är ett barn utan efterrfågar bra tips på bra övningar med tungan för att göra dessa ljud som S, R framförallt.

• Svar på tråden Tips på hur jag lär mitt barn säga "R" och "tv.." och "s"
  • Anonym

Bra ordföråd när man inte kan säga nåt som låter som kissa??? Ju mer du övar ju mer lär hon låsa sig vänta till förskolan för där övar de uttal på roligt sätt

• Anonym (ramsor)

Påpeka aldrig vad och hur hon säger det, skapar låsningar. Stimulering är just  mycket dialog, så utvecklas hennes motorik och förmåga att forma ljud, kommer efterhand! Sedan är det ju skoj med rim och ramsor, som också kan underlätta läs och skrivinlärning.

• My Guiding Light

Att inte behärska R och S ljud som fyraåring är åldersadekvat (så uttryckte sig sonens logoped) dvs inget man gör något åt utan väntar ut barnet.

Det jag har fått höra från henne är att man inte ska ööööva med barnet utan passivt rätta genom att upprepa orden med rätt uttal, man kan även välja samtalsämnen, böcker osv som lyfter fram ljuden som är svåra. Men övar man på just ljuden kan det dels låsa sig och dels (om det nu skulle vara så att barnet skulle behöva hjälp om något år att behärska ljuden) så kan set vara svårt att sen lära sig på ett korrekt sätt.

Det barnet behöver är att höra ljuden så som de ska låta för att denne själv ska inse att det låter annorlunda när barnet säger det.

• Anonym (här med)

min son var likadan. han är nu snart 11 år.

Det första är att varje barn utvecklas i sin egen takt och är barnet bara 4 år är det inom normalen att inte kunna säga de ljuden så tycker du ska avvakta åtminstone tills 6årsålder innan du börjar oroa dig för om det är nåt fel.

Visst, man kan sjunga eller göra ramsor som en lek men aldrig pressa eller få barnet att känna att det måste prestera på något vis. Går det inte så går det ju inte.

För min son blev det så här:

jag bad att spec.ped skulle lyssna på honom redan på dagis men de sa direkt att det var alldeles för tidigt och som sagt, det var inom normala utvecklingen
    När han gick i förskoleklass bad jag om det igen men det dröjde till åk 1 innan skolans specped gjorde det. Då läspade min son och kunde inte säga R.
    Precis i den vevan tappade han båda övre framtänderna så han hade en jätteglugg så specped kunde inte lyssna så bra då eftersom då läspar ju alla :)
    På VT i åk 1 hade tänderna vuxit ut och då lyssnade hon för första gången på honom. Han läspade men det hade blivit lite bättre bara iom att de permanenta tänderna var större än mjölktänderna. Förut åkte tungspetsen ut men nu gjorde den inte det längre.
    I åk2 lyssnade hon igen och vi kunde konstatera att läspandet faktiskt i princip var borta. R kunde han inte säga fortfarande men det hade förändrats från det där barnsliga när det låter som ett j till ungefär hur man säger i Stockholm. lite jobbigt var det att han nu förstod att hans R inte lät som de andras men vi har alltid peppat honom och förklarat att det inte är viktigt, vill inte att han inte ska våga öppna munnen.

i åk 3 lyssnade hon igen men sa sen att hon inte tyckte det behövdes mer utan läspandet var borta och även om hans R inte är rullande R så finns det mängder med folk som säger r på det viset så det får liksom vara så. Hon sa att nuförtiden är inte målet att alla barn måste kunna säga rullande R utan man kör en mer individuell syn på det hela.

Idag går han i åk 4. han han ff inte göra rullande R men det händer att han tränar lite för sig själv och jag tror det kommer till slut. Han är lite otydlig med artikulationen i stort så det är väl mer det vill önskar han ska få bukt med.

Hoppas att nåt av det jag skrivit kan ge dig lite att tänka på och inse att det inte är så bråttom om barnet är 4 år :)

• Anonym

Det enda du ska göra är att repitera rätt om hon säger att hon vill ha en putt så svara du vill du ha en puss tex eller om hon säger jinga så repeterar du ringa utan att tjata eller lägga större vikt i det

• Tina lind

Det enda du ska göra är att läsa saga varje kväll för barnet. Det rådet fick mina föräldrar när min ena syster inte kunde säga r, rådet kom av en talpedagog.

Men ditt barn är ju bara fyra år! Du behöver inte oroa dig, det kommer. Min yngsta syster är nu sju år och för en månad sedan lärde hon sig säga r, utan att vi gjort någonting. Är man på och påpekar kan det lätt bli åt andra hållet. Så vänta ut det! :)

• Anonym

Jag hade problem med R. Lärde mig inte förrän jag var 12 och fick ingen hjälp förrän jag var 10. Jag led mycket av det. Lär barnen så tidigt som möjligt!

Här är de två ord som lärde mig R:

Fö-dö-röken 
    Fröken

Dö-dö-drake
    Drake

Man ska säga Fö-dö eller dö-dö snabbt och sedan följa upp med röken/rake. Gör man det många gånger så lär man sig Ret. =)

Lycka till!

• Anonym (uttal)

barnet gillar att öva på orden så gör även barnet på dagis.

några  låstningar har aldrig förekommit av att vi övar orden, barnet tycker det är jättekul och vi gör det skömtsamt och roligt samtidigt som vi övar.

Jag är absolut inte orolig alls, eftersom jag vet att barnet ännu bara är 4 år. och jag har inte bråttom alls.

men det kan finnas olika tungrörelser man kan göra för att lära sig alla uttal, tex ebn del barn som inte kan prta så bra kan lära sig bättre om de får dricka mer ur sugrör eftersom det stimulerar musklerna i munnen och man övar dem.

Eftersom vi har mång lekar med ord och uttal så hade det varit kul med tips på vad man kan öva. 

inlägg 1 verkar inte tro att man man ha bra ordförråd bara för att man inte kan uttala orden rätt.. det är ju 2 skilda saker ordförråd och uttal.

jag brukar reptera på rätt sätt... och jag brukar även skoja med barnet jasså ska du putta mig.. ? 

sagor är det varje kväll har varit så i ändå sedan barnet var liten.

Svar på tråden Tips på hur jag lär mitt barn säga "R" och "tv.." och "s"