• Anonym (Ny mamma)

Behöver hjälp men inköp men vill inte fråga.. Hjälp mig? :)

Jag skulle egentligen ha varit "först" i min bekantskapskrets att bli mamma men mitt barn dog vid förlossningen, sen tog det tid innan jag blev gravid igen (flera år) så nu är jag istället "sist", alltså har jag massa vänner att fråga om råd men jag vill inte.
    Jag hatar när dom säger saker som "det är så annat med ens eget barn" typ om jag säger att jag sällan tycker att det är jobbigt när barn gråter osv. Jag vet att det kanske är löjligt men nu är det så att jag inte vill fråga mina vänner, för jag är väl ganska bitter att jag inte fick vara först och att dom gått om allihop endel flera ggr om, dom skulle ju fråga mig liksom.. 

Nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig? :) Istället för en tråd för varje fråga så hoppas jag att ett par av er erfarna/pålästa/kunniga kan titta in i tråden och svara på nya frågor allt eftersom? Hoppas någon känner för att göra mig den tjänsten.:) 

Frågor jag har nu direkt:

Madrass till spjälsäng, vi tänkte köpa madrass på ikea men vet inte vilken vi ska ha? tips? och behöver man/ska man ha bäddmadrass som finns där oxå?  Täcke+kudde till spädis, ikeas står det "från 12 månader" på. Kollat på sovtex men där står ingen ålder? Vet att man inte måste ha kudde men vi vill gärna ha en som prydnad om inte annat för att det ska se sött ut när sängen är bäddad. Vart kan man köpa som passar nyfödd?  Skötbord: Vi har tänkt köpa ett sånt som är som en byrå så kläder mm har en plats men ska den då stå i badrummet där det finns vatten eller i bebisens rum? Ska vi istället ha en vanlig byrå till kläderna i sovrummet och en skötdyna på golvet och ett mindre skötbord i badrummet? vad är bäst/smartast? Skötbädd ska vi ha en sån formad i madrass eller en sån uppblåsbar? Vilket är smidigast i längden? Hur är dom i skumgummi att torka av? typ dom med laban osv?  Vilka ammningssaker ska vi köpa på oss innan? kudde har vi tänkt, men sen? kupor antar jag men engångs eller annat? Sån "propp" att ha på bröstvårtan? (jag är ganska rädd för att det kommer göra ont och jag får sår men vill inte erkänna för mina vänner att det är så). Någon bröstvårtcreme?  Tyvärr har väl inte bebis någon manual med sig ut men tips på böcker om amning? böcker om hur matningen ska börja osv?  Hur många lakan+påslakanset bör vi ha? (vi har egen tvättmaskin) Vad ska vi ha i babyapoteket? nagelsax? alvedon?  Vad ska vi bada bebisen i? Diskhon? badkaret? köpa balja? vad för produkter ska vi ha? babyolja?
    Det var mina första frågor. Ni märker att jag har ganska många. Det är ett tag kvar innan bebisen kommer men det är tid att börja köpa saker nu. Jag vet att vi kan fråga i affärerna men vi vill köpa det mesta online eftersom vi bor långt ute i skogen och har långt att åka. 

Tack på förhand! :) 

• Svar på tråden Behöver hjälp men inköp men vill inte fråga.. Hjälp mig? :)
  • Krans

Madrass till spjälsängen har vi en vändbar ifrån Ikea kudde likaså en väldigt platt. Täcka använde vår tjej inte alls men bäddade med påslakanet med bara en tunn filt i.
    Skötbord? Jag skulle inte välja ett som står i barnets rum utan nöja mig med en skötdyna på exempelvis tvättmaskinen. (Vi har ett vägghängt i badrummet, som inte är allt för använt!) mestadels av blöjbytena har skett på golvet, på handduk eller en sån där uppblåsbar skötbädd.
    Amningen är ju en hel vetenskap som jag var helt oförberedd på. Hade inte förberett någonting, inte ens tänkt tanken att det kunde vara problematiskt. Men när min nästa förlossning närmar sig ska jag förbereda mig med ersättning, flaskor(vår tjej behövde lite extra näring precis i början),amningsnapp

• Pirum

Ikea har sjukt bra bebissortiment. Vi har en enkel skumgummimadrass därifrån; en bebis väger ju typ inget och behöver inte resårmadrass eller så. Plastad frotté mellan madrass och lakan. Ikeas underlakan med resår är toppen. 2-3 omgångar lakan. Kudde är bra i början så de inte får platt huvud. Vi har haft en bomullsfilt i påslakanet då täcket har varit för varmt. 

Skötning: Jag skulle inte köpa en sån där byrågrej utan satsa på någon förvaring till barnrummet jag verkligen gillade. Det är väldigt praktiskt att ha skötningsstationen i badrummet där det finns vatten. En uppblåsbar skötbädd från IKEA på tvättmaskinen och så deras 5-kronors vita handdukar ovanpå så det blir lite skönare att ligga på.  Det är väldigt enkelt att hålla rent.

Vad gäller amning så skulle jag köpa engångsamningskupor (tycker ICA:s hudfärgade är bäst)och ett par amningsbehåar men inget mer innan bebisen kommer. Pump vet du inte om du kommer behöva och inte såna där bröstvårteskydd heller.  En elpump brukar man kunna hyra via BB. Jag skulle också ha lite ersättning plus flaska hemma; det är otroligt lugnande att veta att det finns en nödlösning hemma ifall det strular. Lanolin hjälper mot såriga bröstvårtor. 

• Anonym (flerbarnsmamma)

1. Vi har inte haft någon bäddmadrass, det behövdes inte.  Vanlig madrass... En som passar i spjälsängen, vilken har inte jättestor betydelse.
    2. En kudde brukar rekommenderas för att undvika att bebisen får platt huvud. Den ska vara ganska platt men ändå så pass stor att den når ned under skulderbladen på bebisen när den ligger på den.
    3. Det är olika hur man tycker. Vi har alltid haft vårt skötbord i badrummet just för att ha tillgång till rinnande vatten när man byter på bebisen. Det är ju alltid bättre om man kan ha torra tvättlappar som man blöter med vatten än att använda de färdiga "våtservietterna" som finns eftersom de ofta innehåller ämnen som inte är så bra för bebisen. Sen kan man ha sådana att använda i nödfall på resor o.dyl. men kan man undvika dem hemma i den dagliga skötseln av bebisen är det bra.
    Man kan ju ha en liten balja med vatten att blöta tvättlapparna i om man vill ha skötbordet i sovrummet.
    4. På vårt skötbord finns en dyna som följde med skötbordet... Har laggt plastad frotté på skötbordet för att undvika att något hamnar på själva skötbädden. Blir enklare att tvätta det än att tvätta hela skötbädden vid en liten olycka. I början hade vi sådan dyna som man blåser upp, men tyckte att de höll dåligt. Kanske för att våra katter gärna tog en prommenad uppe på skötbordet... Har man ett skötunderlägg som är lätt att torka av kan man lägga en handduk på det...
    5. Ont brukar det göra för alla mer eller mindre i början och alla brukar få sår. Men det går över... Amningsinlägg kommer du behöva från dag 1 i stort sett. Det är något som är bra att packa ned i bb-väskan.
    Bröstvårtscréme eller inte... Har inte haft det. Fungerar bra att smörja med lite bröstmjölk och sedan lufta...
    I övrigt så är det olika vad man behöver ha... Finns ju en uppsjö med prylar och allt är inte nödvändigt... Är olika för olika personer vad man behöver och inte.
    Om du har mycket mjölk kan en uppsamlare vara bra att ha... Det bröstet som inte ammas för stunden brukar ha en tendens att läcka medans man ammar på det andra...
    6. Har inga tips om böcker. Se till att du får ordentlig hjälp med att få igång amningen innan du lämnar bb och var inte rädd för att fråga om hjälp.
    7. ca 3 uppsättningar med lakan o.dyl. ? Mer brukar inte behövas om man har tillgång till egen tvättmaskin och bra torkmöjligheter.
    8. nagelsax, nagelfil, rumptermometer, salva till rumpan, babyolja, pipetter med koksalt till näsan,... Alvedon får man ge först när de blivit några månader så det är inget man behöver ha hemma på en gång.
    9. Diskhon kanske kan fungera till en början om den är tillräckligt stor. Badkar brukar vara bökigt att bada en nyfödd i eftersom man själv får hänga så över kanten. Skulle nog rekommendera en badbalja. Det finns ju enkla och billiga modeller.
    Babyolja räcker gott att ha när man badar en nyfödd...

• LMH84

Hej hej! Och grattis till kommande bebis!

1 . Vi har säng och madrass från IKEA. Leksvik säng me en av de tjockare madrasserna utan metallfjädrar. Vi köpte bäddmadrass också, varför vet jag inte riktigt men tänker att det kanske kan va bra om den blir någon riktig spyolycka så man slipper tvätta hela madrassen. Givetvis har vi plastad frotté mellan bäddmadrass och underlakan (dra-på-lakan från IKEA).

2. Täcke och kudde har vi inte från IKEA, då det har annorlunda mått från t.ex. rätt start eller NG Baby och jag föredrar dessa sängkläder. Vi köpte täcke och kudde på ullared som har "standardmått", samma mått som man t.ex. kan köpa på hemtex eller i barnaffärer. Vi hade kudden som "dekoration" i början då vår dotter var en magsovare.
    De första månaderna hade vi mindre täcke och kudde, passande vagga och vagn då vi hade en Babybay istället för spjälsäng. Till det hade vi 3 uppsättningar sängkläder.
    Nu har vi 2 uppsättningar och det räcker! Vi har lycklitivs ingen kräks-bebis så vi har bara behövt byta sängkläder en gång/vecka för tvätt. 
    Kudde  har hon nu vid snart 8 månader, men somnar bara på den och sen ligger hon och kudden på helt skilda ställen!      

3, Vi har Leksvik skötbord från IKEA som är kombinerad byra och skötbord (skötbordsdelen sätts dit separat). Vi har den i dotterns rum och tycker att den är kanon. Vi har inga problem med att blöta tvättlappar eller ta fram wiper innan vi lägger henne på skötbordet. Vi har en bra blöjhink så det luktar inget heller.
    Vi har inte fått plats med skötbord i badrummet, men även om det hade gått så hade vi nog valt att ha det såhär. 
    En fördel är ju att alla blöjor och sånt är i lådarna under så det inte ser så stökigt ut!

4. Vi har en formad skötbädd, typ Laban. I början hade vi små handdukar från IKEA under rumpan när vi bytte, så den blev aldrig smutsig. Torkar av den ibland, men uppelver inte att det blir smutsig eller ofräsh.

5-6.
    Amning var tyvärr inte vår grej, men jag använder min gravidkudde när jag försökte amma. Den är som en mer formbar amningskudde. Kupor lär du behöva och en "propp" skadar nog inte heller att köpa på sig innan. 
    Fick en del råd från BVC, inte om amningen men om mat. Har "Stora boken om barn", en stor gul bok som jag tycker täcker de flesta frågor man kan ha!  Håller med föregående talare om att ersättning kan vara bra att ha hemma och då även en "kopp" så det inte behöver försvåra amingen.           

8. Vi hade inte så mycket i vårt lilla babyapotek. Det vi har nu är näsdroppar (fick vi köpa ¨på väg hem från bb), nässug, alvedon, nagelsax-kit, rumptermomter, zinksalva och weleda babycreme.  

9. Vi badade henne i en badbalja med en sån insats där hon kan ligga lite upphöjd på rygg. Hade babyolja i vattnet så slapp vi smörja in henne ytterligare.
    När hon började sitta upp och bada har vi badcreme istället och smörjer henne efteråt med babyolja (hon blev för hal att hålla i med babyolja i vattnet.)   

Stort lycka till! 

• Anonym (Ny mamma)

TACK för alla era tips! :)
    Ni får väldigt gärna fortsätta ge tips gärna handfasta typ "det här täcket" och liknande det hjälper SÅ mycket!! :)

Jag har redan fler frågor:

Spjälsängsskydd, behöver man fler än ett? om bebisen spyr och man måste tvätta? :S Vart kan man köpa fina mattor till barnrum? Vad ska vi tänka på när det gäller att barnsäkra hushållet? behövs något fixas direkt? Tänkte köpa ett babynest att ha som sovplats på dagen osv, kan man ha den liggande direkt på golvet? jag kan inte nog förklara hur mycket ni hjälper oss! TACK! :) 
  • Pirum

Det enda man behöver tänka på i början med barnsäkerhet är att akta varm mat och dryck om man har barnet i famnen, att det inte ligger stora gosedjur runt huvudet på barnet som kan hamna över ansiktet, och att ha säkra platser att lägga ifrån sig barnet på om det typ kokar över på spisen. Så att det inte kan ramla ner.  Golvet funkar i värsta fall. :)

Resten kommer när de börjar kunna sträcka sig efter saker och stoppa i munnen eller krypa runt och peta i elurtag och klämma sig och sånt. 

Jag tror inte du behöver  mer än ett spjälskydd. Krisar det kan man ta ett vikt  vuxenlakan och liksom sicksacka mellan spjälorna medan det andra torkar. 

• Mellanmjölkens land

1. Vi köpte den dyraste varianten men egentligen hade det nog kvittat. Dottern har inte legat direkt på madrassen en enda gång utan vi har ett hopvikt täcke ovanpå.

2. Kudde köpte vi på ikea men den har knappt använts. I början samsov vi och när barnet kan vända sig är ju rekomendationen att plocka bort kudden. Nu skulle hon väl kunna använda den men det har inte blivit av. Vi använder filtar (lakan i början) istället för täcke.

3. Vi har ett sånt där skötbord som sitter ovanpå en byrå men om jag hade haft ett val hade vi haft nått i badrummet istället. Nu finns det inte en chans att få plats med nått sånt så det fick bli som det blev.
    4. Vi har den uppblåsbara varianten och den funkar jättebra.

5. Jag hade köpt en amningsnapp (som aldrig använts) men annars väntade jag till efter förlossningen. Det är rätt bra att veta hur stora bröst man får innan man lägger ut en förmögenhet på amningsBHar

6. Jag fick rätt bra hjälp med amningen på BB. Stanna kvar nån extra dag om du känner dig osäker.

7. Börja med 2-3 set, får ni en kräkbebis kan det nog behövas fler.

8. Nagelfilar i papp och topsar (till naveln) var vad vi använde tidigt. Resten kan man köpa när barnet är ute och man vet vad man behöver

9. Vi köpte en balja som bebisen avskydde så istället har vi antingen dushat eller badat badkar med henne. Vi har använt vanlig matlagningsolja. Babyolja har en massa mystiska tillsatser och då föredrar jag raps/olivolja även om bebisen luktar aningen marinerad precis efteråt

• Mumin80

Madrass spelar ingen större roll, funkar bra med nån enkel, billig variant. Bäddmadrass behövs inte, som nån annan skrev: madrasskydd och resårlakan från ikea, 3-4 st kan vara bra. Ikeas kudde för spjälsäng funkar också bra. Spjälskyddet blir sällan nerspytt, blir det smutsigt så klarar man sig utan tills det är tvättat. Vi använde ikeas sovpåsar istället för täcke, jättesmidigt. Skötbord: En smakfråga, jag tycker att det är smidigt att ha i badrummet, så har man också alla skötgrejer på ett ställe. Om ni har ett separat skötbord så funkar uppblåsbar bädd bra i. Ska ni ha skötbädd direkt på tvättmaskinen så föreslår jag dom stadigare skumgummivarianterna, dom uppblåsbara hindrar inte barnet att rulla speciellt bra utan stöd från en skötbordskant. Amning: purelansalva i början, nipple ease från promix, utan dessa två hade jag inte klarat mig. Amningskupor naturligtvis. Vänta med amningskudde, testa om amningen funkar och om en vanlig kudde duger. Jag använder just nu dels en gravidkudde, som var skön att sova med under graviditeten och nu funkar bra som amningskudde m.m. och dels en långsmal blå, blommig kudde från ikeas vardagsrumsavdelning, tror den kostade några tior. Amningspump ex philips avent kan vara smidigt om man får köpa/låna en begagnad billigt. Om brösten sväller mycket när mjölken rinner till så kan det vara lättare för barnet att få tag om man pumpar ur lite innan. Barnapotek: renässans saltösningspipetter, tops, klorhexidin (för naveln), rumptermometer, intyolsalva för röd rumpa. Babyolja är ganska onödigt, funkar lika bra med olivolja eller rapsolja från matbutiken. Rapsolja funkar också bra arr gnida in huvudet med om barnet får skorv, bara att skrapa loss det med fingrarna sen. Andra badhjälpmedel: vissa blir hjälpta, andra stjälpta, vänta och se.

• Mumin80

Angående babynest: om det bara är för att lägga ner barnet så kolla på babysitters istället. Med tvåan har den varit i bruk från dag ett, önskar att vi hade haft det från början med ettan. Vår vibrerar dessutom, kanske lite överkurs men helt suveränt Utan vibration m.m. går det att hitta funktionella basic-babysitters för någon hundralapp.

Svar på tråden Behöver hjälp men inköp men vill inte fråga.. Hjälp mig? :)