Behöver hjälp men inköp men vill inte fråga.. Hjälp mig? :)
Jag skulle egentligen ha varit "först" i min bekantskapskrets att bli mamma men mitt barn dog vid förlossningen, sen tog det tid innan jag blev gravid igen (flera år) så nu är jag istället "sist", alltså har jag massa vänner att fråga om råd men jag vill inte.
Jag hatar när dom säger saker som "det är så annat med ens eget barn" typ om jag säger att jag sällan tycker att det är jobbigt när barn gråter osv. Jag vet att det kanske är löjligt men nu är det så att jag inte vill fråga mina vänner, för jag är väl ganska bitter att jag inte fick vara först och att dom gått om allihop endel flera ggr om, dom skulle ju fråga mig liksom..
Nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig? :) Istället för en tråd för varje fråga så hoppas jag att ett par av er erfarna/pålästa/kunniga kan titta in i tråden och svara på nya frågor allt eftersom? Hoppas någon känner för att göra mig den tjänsten.:)
Frågor jag har nu direkt:
Madrass till spjälsäng, vi tänkte köpa madrass på ikea men vet inte vilken vi ska ha? tips? och behöver man/ska man ha bäddmadrass som finns där oxå? Täcke+kudde till spädis, ikeas står det "från 12 månader" på. Kollat på sovtex men där står ingen ålder? Vet att man inte måste ha kudde men vi vill gärna ha en som prydnad om inte annat för att det ska se sött ut när sängen är bäddad. Vart kan man köpa som passar nyfödd? Skötbord: Vi har tänkt köpa ett sånt som är som en byrå så kläder mm har en plats men ska den då stå i badrummet där det finns vatten eller i bebisens rum? Ska vi istället ha en vanlig byrå till kläderna i sovrummet och en skötdyna på golvet och ett mindre skötbord i badrummet? vad är bäst/smartast? Skötbädd ska vi ha en sån formad i madrass eller en sån uppblåsbar? Vilket är smidigast i längden? Hur är dom i skumgummi att torka av? typ dom med laban osv? Vilka ammningssaker ska vi köpa på oss innan? kudde har vi tänkt, men sen? kupor antar jag men engångs eller annat? Sån "propp" att ha på bröstvårtan? (jag är ganska rädd för att det kommer göra ont och jag får sår men vill inte erkänna för mina vänner att det är så). Någon bröstvårtcreme? Tyvärr har väl inte bebis någon manual med sig ut men tips på böcker om amning? böcker om hur matningen ska börja osv? Hur många lakan+påslakanset bör vi ha? (vi har egen tvättmaskin) Vad ska vi ha i babyapoteket? nagelsax? alvedon? Vad ska vi bada bebisen i? Diskhon? badkaret? köpa balja? vad för produkter ska vi ha? babyolja?
Tack på förhand! :)