• hallonpannkaka

Hur ofta gör ni aktiviteter som kostar pengar med barnen?

Många aktiviteter kostar ju så mycket, trots att vi bara har ett barn.
    Ska man åka och bada t ex så blir det ju inträde för två vuxna och ett barn, fika/lunch och det landar ju på säkert 500 spänn. Samma sak om man åker till Junibacken, Gröna Lund, lekland, Skansen lr går på bio.
    Vi brukar dock åka till en 4H-gård och ta med oss egen korv att grilla + lite fika, men jag vill ha fler tips på billiga aktiviteter! Vi bor i Sthlm och har bil, vår dotter är 3 år.
    Vi brukar försöka hitta på något kul varje helg, men när jag pratar med andra verkar det som om många nöjer sig med att typ gå till lekparken.
    Så, åter till rubriken: Hur ofta gör ni "dyrare" aktiviteter med barnen?
    Ibland känner jag att är det jag som har trissat upp detta på egen hand, och att jag inte behöver ha dåligt samvete för att vi ibland roar oss på "hemmaplan"...

Inputs tack! Glöm inte att skriva hur många barn ni har, det påverkar ju så klart. Jag såg en av "Familjen Annorlunda-familjerna" på leklandet en gång, då kändes det som att vi kommit undan rätt billigt :)

• Svar på tråden Hur ofta gör ni aktiviteter som kostar pengar med barnen?
  • Majuni

Jag köpte årskort på junibacken, nästan samma pris som att gå en gång. Men fördelen är att man kan gå hur många gånger som helst.
    Finns ju många bra parker i sthlm, mulle meck tex. där kan ni ju ha picknick med er.

• Majsan70

Liseberg går vi till en eller två ggr per år. I veckan åkte vi till Danmark en tur. Bio går vi ofta på. Semester försöker vi komma iväg på en gång om året. Då o då åker vi till Danmark en helg o bor på olika badställen. Sen tillkommer ju fritidsintressen som karateträning och ridning som finns i vår familj.

Just nu är vi två vuxna, en tonåring och en 8 åring. Min son på 19-snart 20 år bor hemma oxå men är oftast inte med när vi åker iväg o gör saker. Men det händer dock då o då att han går med på bio.

• Duckan

Ofta. Igår var det badhuset, sen kan det vara junibacken, korvgrillning i parken, bio, Kulturhuset osv.

• mandelblomma

killarna är tre år och vi gör nog mycket som inte kostar så särskilt mycket alls. Många gånger har vi med oss egen picknick om vi ex åker till badet, någon pulkabacke eller vad det nu är.
    Lekland undviker vi nästan...har kanske varit där max 5 ggr under hela deras liv.
    Sen kan vi visst unna oss en god fika på stan eller restaurangbesök om det finns och visst blir det både Astrid Lindgrens värld, zoo och fjällen, men det är ju mer semesterkontot det går på.

• tackförfisken

Tre barn 7,4 och 1 år gamla. Någon gång i månaden gör vi kanske något som kostar lite mera pengar...
    Annars bor vi väldigt bra. Nu är det vinter och precis utanför dörren har vi sjö med is på nu. Vi åker skridskor/ skoter / grillar och har det mysigt. På sommaren badar vi, fiskar... under hösten plockar vi bär.. ja du fattar;) Vi brukar vara rätt många familjer som träffas spontant ute under helgen.
    Annars har vi ett väldigt billigt( men litet) badhus vi ofta åker till.
    Och så leker barnen med kompis....
    Så vi kommer nog rätt billigt undan:)
    Ja om vi inte ska räkna in fritidsaktiviteter, dom äldsta tjejerna rider och det kostar en del...

• Suri

Vi har en 3,5 åring och det kanske är ngt fel på oss men vi gör nästan aldrig saker som kostar pengar. Han har varit på bio en gång med sin syster. Vi åker mkt sällan till badhuset, kanske 2gg... (när jag var f.ledig var vi ofta på babybad). Aldrig ett lekland, huuua. Vad gör vi då? Oftast går vi i skogen. Vi bor så centralt och längtar alla bort på helgen. Vi grillar korv, tar med picknick. Kastar pinnar och stenar i sjön. Softar. På sommaren badar vi såklart, hyr båt mm. Nu på vintern åker vi skridskor och pulka. Minst en dag i veckan bort från stan, men så blir det såklart inte ibland. Men barnen älskar att vara i skogen. Ibland bjuder vi med vänner och hinner vara sociala också ;). Till våren tänkte vi besöka Junibacken (fast han gillar inte Astrids sagor) Skansen eller Furuvik. Vi ska åka ånglok (sonens önskan) och kommer säkert att besöka museum nu när han är äldre och uppskattar det på ett annat sätt. Avskyr nöjesparker, men kanske vi besöker något sådant. Kneijpbyn kanske eftersom vi åker till Gotland på sommaren.

• Elvis Mamma

Har en son som snart blir 6 år å de är ganska ofta vi gör aktiviteter som kostar, lekland, bio, badhus, museum och flera gånger per åker vi till Sthlm å går på Skansen, junibacken, Wasa muséet och liknande (bor i Dalarna)

• Mälaröbo

Vi gör nåt som kostar en del pengar kanske 1 gång var 3:e-6:e månad. De har i flera år prioriterat att leka med kompisar så det blir mer och mer sällan. Upp till de var kanske 4 år hände det lite oftare.

• Ellikapellika

Vi har för första gången köpt ett tio-kort på badhuset när mellanbarnet ändå skulle gå simskola så nu badar vi varje vecka.
    Annars gör i inte mycket som kostar pengar förutom ett 1-2 besök/år på lokala nöjesparken, men då tar i med mat och har picknick där.
    Sen åker vi på husvagnssemester varje år, men aktiviteterna där räknar jag in i semesterkassan.

Besök i lekparken som ligger i anslutning till en stor ankdamm är vanligt. Då leker barnen och sen matar vi fåglarna.
    På sommaren kör i till stora staden 4 mil bort och går till folkets park med en halvstor, inte så djup pool, många lekaktiviteter, klappa djuren, ponnyridning m.m Där finns också ett nöjesfält med karuseller, men det åks inte varje gång vi är dit.

I år räknar i med att vara hemma en hel del med nyfödd bebis, men ett par turer till stora staden och husvagnssemester blir det nog ändå.

Men ren generellt tycker jag inte det måste kosta så mycket att ha kul!

• zxwhf

Jag tror inte man ska göra alltför många grejer. Varför ska de då ha leksaker hemma, om de aldrig är hemma och leker med dem? ;)  Det är nyttigt för barn att ta det lugnt och lära sig leka själva också. Så vi är inte iväg ofta. Någon gång varannan månad kanske till badhuset. Sen har treåriga dottern börjat på lekgympa varje söndag, det kostar en femhundring för 10-11 gånger, det tyckte jag var rätt prisvärt. Och det känns bra då hon inte går på dagis. Hade hon gått på dagis hade vi bara varit hemma och lekt istället, då känns det viktigare än massa anordnade aktiviteter.

• Mrs Green

Det är väl varannan helg ungefär. Vi tycker att det är kul med museum, barnteater, bio, simhall osv och vi bor i Stockholm så det finns mycket att välja på.

Men jag brukar försöka undvika att prata om det, om ingen uttryckligen frågar Det är lite "fult" att inte föredra lekparker och skogspromenader

• skogsvitter

Det händer väldigt sällan, några gånger om året blir det dock självklart. Badar gör vi gratis då jag får kort genom jobbet. hittills har även leklandet här i stan varit nästintill gratis (60 kr) men nu när dottern är äldre blir det lite dyrare. Har dock inte varit där på evigheter. Antar att det är billigare (mer gratis) att hitta på saker här i Norrland än i Stockholm där ju uppenbarligen allt kostar (att gå och titta på djur är helt gratis här liksom att grilla i någon park, på någon is etc, att åka i pulkabacken är också gratis... även många museum är gratis... men jag tycker verkligen inte du ska ha dåligt samvete, barn behöver absolut inte alla dessa aktiviteter du rabblar upp utan det är du som trissar upp dig själv precis som du skriver Antar att det är lätt hänt som Stockholmsbo Men måste ju undra varför du har sådant behov av att hitta på aktiviteter som kostar? En 3-åring bryr sig ju inte direkt.

Och just det, våra barn är 1 och 4 år.

• skogsvitter
    zxwhf skrev 2012-02-19 17:32:08 följande:
    Jag tror inte man ska göra alltför många grejer. Varför ska de då ha leksaker hemma, om de aldrig är hemma och leker med dem? ;)  Det är nyttigt för barn att ta det lugnt och lära sig leka själva också. Så vi är inte iväg ofta.
    Håller helt med i detta. Alltför många stressar sönder sina barn pga alla dessa aktiviteter. Efter en lång vecka med heldagar på förskolan medan föräldrarna jobbar så vill ärligt talat de flesta barn vara hemma och bara umgås. Inte stressa ännu mer...
  • gryning2

1-2 gånger i månaden gör vi saker som kostar några hundra, t.ex. badhuset eller lekland. Har inte råd oftare att hitta på sådant (jag är föräldraledig och mannen pluggar). Sen tror jag inte det behövs heller att man gör sånt så ofta. Nu i helgen har vi varit ute och åkt pulka två dagar och det kostar ju ingenting. I fredags var vi i lekparken. Vi brukar också baka eller pyssla med något/läsa böcker. Biblioteket eller lekparker på andra sidan stan brukar vi också besöka. Behöver ju inte kosta något för att det ska vara kul.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Elvis Mamma

Men sen är de ju också så att man som familj har olika behov, vi älskar att hitta på och uppleva saker å likaså våran son, vi tycker de är jätte kul med museum, barnteater, bio osv å de handlar ju inte om att vi har ett behov av att göra saker som kostar utan att vi helt enkelt älskar att uppleva saker. Nu har vi visserligen en son som är mycket hemma å aldrig går långa dagar då jag är hemma å studerar på distans så därför går sonen inte heltid hos sin dagmamma å både han å jag spenderar mycket tid hemma å kanske har man då ett större behov av att hitta på saker å åka på små resor, vi bor dessutom på landet, granne med bondgårdar, badställen å lekparker så för oss räcker de liksom inte bara med att titta på kor eller gå till lekparken, det är ju sånt som redan ingår i våran vardag så därför åker vi gärna iväg till tex Sthlm å går på museum, lekland, junibacken osv

Svar på tråden Hur ofta gör ni aktiviteter som kostar pengar med barnen?