• Edenshage

Någon som har höns?

Jag och mina syskon funderar på å köpa höns till vår pappa i 70 årspresent. Vad bör man tänka på när man köper höns? Vad kostar det å ha höns? Tänker du på matkostnader osv..

• Svar på tråden Någon som har höns?
  • Corner creek

om du inte har en tupp så tar en höna över och blir alfa höna å ack vad hon lever om 

• Förvirrrad

man skall vara väldigt säker om man ger bort djur

köp stekta höns - dom är enklast 

• sahara

Jag rekommenderar att köpa en bok om hönsskötsel.Där får man många bra tips och råd.
    Jag har en liten flock höns och jag tycker dom är rätt lättskötta och billiga i drift.
    Det dyra är ju hönshuset.Höns mår inte bra av fukt och drag så hönshuset bör ju vara i bra skick.
    Tänk på att det kommer en vinter och höns gillar inte så överdrivet mycket att gå i snö.Så då bör hönshuset inte vara för litet om de ska vara instängda ett par månader.och lite värme kanske behövs också beroende på hur kallt det är.
    Jag har en hönsgård men släpper även ut dom lösa i trädgården.Höns har ju en del fiender så man får se upp med rovfåglar, mård, räv mm.
    Jag köper hönsmat, värpfoder, på Lantmännen.Sedan ger jag dom matrester för det älskar dom.
    På golvet, i redena och på skitbänken lägger jag kutterspån.På vintern blir det lite tjockare lager.Och på vintern städar jag oftare får då är hönsen inne mer och det blir smutsigt fortare.
    Det som är viktigt när ni köper höns är att kolla så dom är friska.Något som inte är alltför ovanligt tyvärr är att hönsen har så kallade kalkben.Benen är gråa och skrovliga.Det är en parasit som angripit benen och hönsen kan plågas svårt av detta och till slut kanske inte kan gå ordentligt.En del tror att kalkben är något naturligt som gamla höns får men det är alltså en sjukdom som kan vara besvärlig att få bort.
    Höns är jättetrevliga djur så jag önskar er pappa lycka till med eventuella höns ! 

• Pimpinellan

sahara: vad tror du om att ha får och höns ihop i samma hage? Vi pratar ca drygt 1 hektar. Hönsen kan ju såklart gå under fårnätet,men de är väl rätt hemtama och skenar väl inte iväg så långt?

• Edenshage

Japp! då är vi snart igång. Ska bygga om en utebod till hönshus.. vi har snickare och elektriker i den nämasta familjen (bror och svåger) så detta ska nog gå som smort.. min bror hade också kontakt med en bekant som hade höns.. och erbjöd att sälja till oss!! Mamma är informerad och tycker det låter bra :D så detta blir en kul present! tack för alla tips!

• sahara
    Pimpinellan skrev 2012-03-11 17:41:00 följande:
    sahara: vad tror du om att ha får och höns ihop i samma hage? Vi pratar ca drygt 1 hektar. Hönsen kan ju såklart gå under fårnätet,men de är väl rätt hemtama och skenar väl inte iväg så långt?
    Det går säkert bra.
    Höns brukar inte gå iväg så långt från hönshuset.Våra har aldrig gått utanför tomten. 
    Nackdelen med att ha dom lösa är att dom älskar att krafsa och speka i jorden o gräsmattan.Så lökarna i rabatterna flyger all världens väg ibland.Och en och annan liten planta har fått sätta livet till.Och i gräsmattan finns ett och annat "hönshål".Men det gör inte så mycket tycker jag.Höns har behov av att "bada" fjäderdräkten i sand eller jord el dyl.Det gör dom för att få bort ohyra och hålla fjädrarna i bra skick.Därför kan  man i närheten av hönshuset göra i ordning en "badplats" till hönsen.Så om man har tur så får rabatterna vara ifred.
Svar på tråden Någon som har höns?