• Anonym

Tycker inte om att leka med mitt barn..

& det har man ju så klart världens dåligaste samvete över. Men jag kan för gudsskull inte förmå mig själv till att låtsas leka med barnet. Det är bland det tråkigaste som finns. 

Att sitta inomhus & ta fram mat saker , låtsas äta eller någon annan form av lek. ush!

Jag kan gå ut & hitta på saker, jag kan ta med på stan, fika, åka till busfabriken, åka hem till annan förälder med barn så dom kan leka av sig, läsa, sjunga & måla. Leka ute osv. Det är jag helt okej med.

Men att LEKA inomhus, fy fan =((

Så mitt barn leker mycket för sig själv här hemma.

Jag städar, lagar mat, vilar, sitter vid datorn, läser för barnet, sjunger, pratar osv. 

Men ingen lek. 

vad gör då då? När man finner det såååå ointressant. 

• Svar på tråden Tycker inte om att leka med mitt barn..
  • Ejin

ähh jag leker heller inte direkt med mitt barn. tycker det är urtråkigt..De finns ju en massa andra saker man kan göra med barn som inte innebär att man regelrätt leker med dem..

• vallakra

Jag har två pojkar som nu är långt upp i skolåldern. Den äldsta är till och med tonåring (hur nu tiden kunde gå så fortFörvånad). Jag har aldrig lekt med någon av dem, aldrig någonsin! Kanske jag byggde ett par kloss-torn som de kunde välta men absolut inget mer.

Däremot har vi alltid arbetat ihop. De har älskat att vara med i tvättstugan sedan de knappt kunde gå. Särskilt den minsta har med liv och lust  hängt, vikt och till och med strukit tvätt. Stryka är fortfarande något han älskar.

Vi har haft många givande samtal genom åren. Jag har verkligen kommit nära mina barn under tiden vi tvättat, städat, bakat, krattat löv, rensat ogräs.....

Så nej, jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för att du inte leker med ditt barn. Det finns tusen andra tillfällen att umgås, att komma nära varandra. Du nämner ju själv att du gärna läser för ditt barn, det är ett mycket bra sätt att utbyta tankar.

Fortsätt du att vara den mamma du vill vara, ditt barn kommer att få all stimulans det behöver även om inte du leker med det. Och vad är egentligen fel med att ett barn kan leka själv?

• KMJ

men att gå till parken, åka och titta på djur, sjunga tillsammans, prata, läsa sagor, baka tillsammans osv är ju att umgås med sitt barn.

Att just leka fantasi lekar är inget barnet  måste göra just med sina föräldrar

Jag tycker också att just leka med mina barn, är tråkigt där emot kan jag inspirera dem i leken. Till exempel när mina barn leker med dockor kan jag erbjuda att bygga en koja med filtar som de kan vara i eller erbjuda picknik fika som de kan ha till sina dockor, jag kan ge förslag på ideer till leken för att de sak få inspiration. Förslag som att gör ett tåg med köks stolarna så att de åka på en lång äventyrsresa.Jag är inte med i dessa lekar men kan komma med inspiration.

• Anonym

Vissa brn är lite äckliga och dom vill ingen leka med

• Anonym

Mina barn är snart 10 och 7 och jag har aldrig lekt med dem. De har alltid varit jättebra på att sysselsätta sig själva och jag har sluppit tjat om att jag ska vara med.
    Jag läser, bakar och ser till att de få göra kul saker, men leka finns inte på min karta.

Svar på tråden Tycker inte om att leka med mitt barn..