Vad ska man tacka för och inte?
Sitter här med en känsla av besvikelse. Igen. Eftersom det alltså inte är första gången måste jag verkligen fråga hur andra tolkar det här med att visa uppskattning/ säga tack. Om jag överdriver?
Till alla hjärtans dag la jag 20 handgjorda vykort på brevlådan. Till de närmsta i släkten och bland vännerna hade jag gjort ett personligt handskrivet brev i ett vackert vykort. Detta pyssel hade tagit x antal timmar i anspråk, jag satt till sent på natten dagen innan... Nu har det snart gått en vecka och jag har fått respons från 2 mottagare som hört av sig med sms och tackat för kortet. 18 kort vet jag alltså inte ens om de kommit fram! Är jag fånig som blir besviken?
I ca 10 år skickade jag födelsedagskort och satte in en ansenlig summa pengar på kontot till min bästa väns son. Inte en enda gång hörde de av sig och tackade/ bekräftade att det kommit fram. Alltid jag som fick ringa och kolla. Nu har jag slutat med detta och köper istället något och firar i efterhand då vi ses (vi bor inte i samma land så det blir ett par gånger om året).
Mina vänner och familjemedlemmar är inga elaka människor! Jag kan ju räkna ut att de förmodligen uppskattar dessa gester på omtanke. Men är det inte brist på hyfs att tacka när man får en personligt adresserad gåva/ hälsning? Själv hör jag ALLTID av mig och tackar men det kanske inte ingår i sedvanlig god ton?
Tacksam för svar och tankar!