• Sanna Ryan

Barnmat på burk ÄR nyttigt?!

Angående ett inlägg här på FL vill jag fråga er var NI tror om barnmat på burk.
    Inlägget löd ungefär: "En del föräldrar tror att barnmatsburkar är nyttigare och bättre anpassad till barnet än vanlig mat. Och många ger enbart burkmat."

Jag har aldrig hört talas om NÅGON vuxen som tror att burkmat är nyttigare eller någon som endast ger burkmat i barnets kost. Hur gör du som är/varit förälder till ett småbarn?

* Onyttigt = Inte nyttigt att ge som en regelbunden kost pga brist på ämnen t.ex järn. 

Gravid med tvillingar - BF maj -12
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barnmat på burk ÄR nyttigt?!
  • Queenie70

Jag tror att det är fullt adekvat mat som går alldeles utmärkt att ge till barn utan att det blir några näringsmässiga konsekvenser.

Jag gav både burk och hemlagat.

• Blomsteröga

Det beror alldeles på vad vi har lagat till oss själva. Jag tror inte att stekt falukorv med makaroner och ketchup är nyttigare än Pastaringar med kyckling och grönsaker från Semper. Jag tror inte pannkaka är nyttigare heller.

• Sanna Ryan
    Queenie70 skrev 2012-02-19 20:34:42 följande:
    Jag tror att det är fullt adekvat mat som går alldeles utmärkt att ge till barn utan att det blir några näringsmässiga konsekvenser.

Jag gav både burk och hemlagat.
    Det är min tanke också! :) Men jag skulle föredra att blanda burkmat/hemlagat istället för att bara ge burkmat.
    Med tanke på mina ordval "nyttigt"/"onyttigt" så syftar jag på:

Att ni anser att det är lika nyttigt att BARA ge sitt barn burkmat som att ge hemlagat. Man kan alltså ge sitt barn burkmat varje dag om man vill, vid varje riktig måltid i ett helt år.

Och med onyttigt syftar jag på att ni anser att det INTE är bra att BARA ge burkmat utan man ska helst blanda burkmat+hemlagat eller inte ge barnet burkmat alls. 
  • Sanna Ryan
    Blomsteröga skrev 2012-02-19 20:41:06 följande:
    Det beror alldeles på vad vi har lagat till oss själva. Jag tror inte att stekt falukorv med makaroner och ketchup är nyttigare än Pastaringar med kyckling och grönsaker från Semper. Jag tror inte pannkaka är nyttigare heller.
    I den här omröstningen handlar ALL mat om barnmat  
    Om man jämför en burk "pastaringar med kyckling och grönsaker" så blir den hemlagade varianten pasta med kyckling och grönsaker som är mindre kryddad, mosad etc. 

Allt "hemlagat" är alltså lagat just för barnets skull, utifrån omröstningen
  • Blomsteröga

Då förstår jag. Inte jämföra äpplen med päron sats

• annniel

Ok, kan någon förklara varför det skulle vara onyttigt? De flesta barnen äter väl gröt och välling +burkmat, inte bara burkmat. Jag behöver verkligen veta eftersom min 10 månaders äter burkmat två gånger per dag. Jag köper ekologisk (semper) och krav (hipp) och hittar inget som skulle vara onyttigt. 

• goatess82

Tror inte det är onyttigt på något sätt, dock väldigt onödigt och dyrt, nej bebis äter samma mat som oss och har gjort hela tiden!

• Majsan70

Vädigt styrd omröstning det här får jag säga.

Jag anser att burkmat är helt OK att ge. Varken nyttigare eller onyttigare än hemlagad mat.  Jag tror ingen vid sina sinnens fulla bruk enbart ger burkmat utan säkerligen kompletterar med frukt, grönsaker, bröd, gröt och välling.

Jag har inget alternativ att rösta på.

• augustisten

Jag önskar att min unge åt burkmat men det gör hon inte, hon ska ha samma som vi äter helst.

Första fick ganska mycket burkmat och mådde fint - men nu lagar vi ju ändå mat åt honom så det är ju oftast smidigt att ge bebisen samma.

Svar på tråden Barnmat på burk ÄR nyttigt?!