• Pajsarn

15 Tim vid gravidpenning?!?!

Hur är det i eran kommun? Om man är föräldraledig/arbetslös har ju barnen rätt till 15 Tim på Fsk. Men hur är det när man är beviljad gravpenning??? Tycker det borde likställas med sjukskrivning, att man fortfarande går på schema (dock kan man ju korta dagarna). Bara nyfiken att höra då det inte verkar finnas klara regler!

• Svar på tråden 15 Tim vid gravidpenning?!?!
  • goabarn77

I min kommun är reglerna glasklara, det är 15 timmar som gäller. Och eftersom jag får gravpenning för att jag är avstängd från mitt arbete pga hot- och våldsrisk, så tycker jag det känns rimligt.

• Pajsarn

Nu har jag fått klarhet i detta. I våran kommun får barnet gå kvar på sitt schema tills bebisen kommer, då går man ner på 15 tim.

• Lambi09

Min sons förskola säger att det är ju meningen att jag ska vila nu när jag går på graviditetspenning, så jag får ha honom där den tiden jag känner att jag vill, jag får ha honom heltid om jag vill eftersom jag jobbat heltid innan, men jag kommer ha honom där 9-15 ca 3-4 dagar veckan. Innan gick han 7-16,45 4 dagar veckan.

• Lambi09

Annars i våran kommun får man sen göra ett val när nya bebisen är 2 mån om man vill ha barnet på fsk 15 Tim eller 30 Tim veckan. Väljer man 30 Tim veckan måste barnet vara hemma alla skollov. Väljer man 15 Tim veckan går barnet 3 dagar veckan/5 Tim så den äter lunch där iaf.

• Pajsarn

[quote=63646461][quote-nick]Lambi09 skrev 2012-02-21 21:04:14 följande:[/quote-nick]Annars i våran kommun får man sen göra ett val när nya bebisen är 2 mån om man vill ha barnet på fsk 15 Tim eller 30 Tim veckan. Väljer man 30 Tim veckan måste barnet vara hemma alla skollov. Väljer man 15 Tim veckan går barnet 3 dagar veckan/5 Tim så den äter lunch där iaf.[/quote Ojdå, så olika det ser ut! Här innebär allmän Fsk (15-Tim) att man får 15 Tim i v, oftast 3 dgr 8.45-13.45 (ingen frukost el mellis) samt att man följer skolans läsårsorm. Dvs man har ingen rätt att vara där fr skolavslutningen till skolstarten i aug, samt lediga alla skolans lov.

• mamma Linder

I vår kommun är gravid penning samma som sjukskrivning alltså fåran behålla samma timmar på dagis

• Lambi09

Pajsarn: ja det verkar va jätte olika i alla kommuner! Vet en annan kommun där 15 Tim inte finns, utan där är det 30 Tim minsta tid. Verkar va väldigt olika .

• AnkiC

Man får skilja på 15 timmar och 15 timmar. Är det enbart allmän förskola har man inte rätt att ha barnet där på loven. Är det däremot 15 timmar för föräldraledighet så har man rätt att ha sitt barn där på alla lov.

• AnkiC

Det gäller i ALLA kommuner då det står i skollagen. Sen kan vissa kommuner vara lite snällare.

Svar på tråden 15 Tim vid gravidpenning?!?!