Maine coon
Hej!
Undrar hur man ska bete sig för att få köpa en katt från en seriös uppfödare. Hittills har vi fått nej från två stycken. Den första för att vi har katter innan och den andra bokade vi tid med för att få komma och titta men sen ringde hon och sa att vi inte fick komma. Dels för att jag frågat om priset och så för att jag frågat om hon trodde att en specifik kattunge skulle kunna passa oss. Uppfödaren menade på att om man är en seriös spekulant så är inte priset viktig utan att katten är det viktiga. Hon ifrågasatte också att om vi vill veta priset så kanske vi inte har råd att ta katten till veterinär och att det är dyrt att ha katt.
Vi är en helt vanlig familj där båda vuxna haft katter hela livet, både huskatter och raskatter. Vi bor stort och katterna får gå ut på inhägnad altan. Vi tar väl hand om våra katter och de får bra mat och självklart har vi råd med veterinär och allt som kommer till då vi båda arbetar heltid.
Jag undrar helt enkelt hur jag ska göra för att få köpa en katt? Någon som har tips?
Är det just uppfödare av rasen Maine coon som är så här eller är det mycket översitteri hos kattuppfödare rent generellt? Kanske är det vi som haft otur...
Tacksam för svar.