• Alvard

Maine coon

Hej!
    Undrar hur man ska bete sig för att få köpa en katt från en seriös uppfödare. Hittills har vi fått nej från två stycken. Den första för att vi har katter innan och den andra bokade vi tid med för att få komma och titta men sen ringde hon och sa att vi inte fick komma. Dels för att jag frågat om priset och så för att jag frågat om hon trodde att en specifik kattunge skulle kunna passa oss. Uppfödaren menade på att om man är en seriös spekulant så är inte priset viktig utan att katten är det viktiga. Hon ifrågasatte också att om vi vill veta priset så kanske vi inte har råd att ta katten till veterinär och att det är dyrt att ha katt.
    Vi är en helt vanlig familj där båda vuxna haft katter hela livet, både huskatter och raskatter. Vi bor stort och katterna får gå ut på inhägnad altan. Vi tar väl hand om våra katter och de får bra mat och självklart har vi råd med veterinär och allt som kommer till då vi båda arbetar heltid. 

Jag undrar helt enkelt hur jag ska göra för att få köpa en katt? Någon som har tips?
    Är det just uppfödare av rasen Maine coon som är så här eller är det mycket översitteri hos kattuppfödare rent generellt? Kanske är det vi som haft otur...

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Maine coon
  • Melan

Det känns väldigt oprofessionellt av dem att göra så! Klart att man ska få fråga priset! Jag tycker att man ska få fråga saker man undrar över. Ni har erfarenhet av katt sen innan så det borde verkligen inte vara något problem.

Det brukar ju bli så att personer med raskatter över huvudtaget är väldiga översittare, tyvärr. Samma sak med hundar.

Här har du ett par uppfödare...
     http://www.mainecoon-katten.se/docs/uppfodare_abc.htm

• Emma102

Klart man måste kunna fråga om pris. Kanske missuppfattade hon er när ni frågade om pris? Låter annars som en väldig konstig reaktion. För annars låter ni ju ärligt som ett hem som många raskattsuppfödare föredrar. Alltså kontrollerad utevistelse, bra mat osv.

• Majsan70

Som uppfödare är man ofta kräsen med köparna. Jag blir ganska irriterad när det ringer någon på en annons o det första de frågar efter är priset. Då blir jag inte intresserad av att sälja. Kommer priset på fråga längre in i diskussionen är det inget problem. 
    För att utgå från mig själv så visste jag ungefärliga priser när jag letade katt o frågade inte förens precis innan tingningen vad slutpriset skulle bli.

Jag vill inte kalla det att man som uppfödare är översittare..man är bara jäkligt noga med vart katterna hamnar.

Men det finns rasforum för den intresserade där du kan leta runt.  Och tänk på att det är OK att det tar tid att hitta rätt katt och rätt uppfödare. Tanken är ju livstids support o då är det viktigt med personkemin er emellan.

Själv tycker jag ni låter som utmärkta kattägare o hade nog inte tvekat att sälja till er...bara ni inte frågat efter priset som första mening.

Lycka till!

• CookieKaka

Jag har en Maine coon som jag köpt av en underbar uppfödare i stockholm. Rekommenderar henne gärna om du bor någolunda i näromkring :)

• Alvard
    Emma102 skrev 2012-02-20 14:20:11 följande:
    Klart man måste kunna fråga om pris. Kanske missuppfattade hon er när ni frågade om pris? Låter annars som en väldig konstig reaktion. För annars låter ni ju ärligt som ett hem som många raskattsuppfödare föredrar. Alltså kontrollerad utevistelse, bra mat osv.
    Tack för svar! Jag pratade med uppfödaren i telefon två gånger och allt lät bra. Vi kom överens om en dag för besök och att jag skulle höra av mig om vilken tid. Sen skickade jag ett sms där jag skrev att jag gärna vill veta priset innan vi kommer. Hon svarade hur mycket katten kostar och vi pratade återigen i telefon och hon frågade varför jag undrat om priset. Jag svarade bara att då jag sett priser från 5000 till 12000 så ville jag veta att hon inte ville ha 12000. Jag sa att 7500 som hon ville ha är helt okej och då började hon prata om att hon egentligen är alldeles för billig. 
    Dagen efter ringde hon upp och sa att vi inte får köpa från henne pga det som står i trådstarten. Konstigt tycker jag men jag är glad att jag fick se den här sidan av henne innan jag betalat handpenning.

• Alvard
    CookieKaka skrev 2012-02-20 16:03:25 följande:
    Jag har en Maine coon som jag köpt av en underbar uppfödare i stockholm. Rekommenderar henne gärna om du bor någolunda i näromkring :)
    Jag har en bit till Stockholm men inte så långt att det inte går att köra. du får väldigt gärna rekommendera uppfödare. Funderar faktiskt på att be om referenser från tidigare köpare om jag kommer i kontakt med någon mer uppfödare.

• Alvard
    Majsan70 skrev 2012-02-20 15:57:57 följande:
    Som uppfödare är man ofta kräsen med köparna. Jag blir ganska irriterad när det ringer någon på en annons o det första de frågar efter är priset. Då blir jag inte intresserad av att sälja. Kommer priset på fråga längre in i diskussionen är det inget problem. 
    För att utgå från mig själv så visste jag ungefärliga priser när jag letade katt o frågade inte förens precis innan tingningen vad slutpriset skulle bli.

Jag vill inte kalla det att man som uppfödare är översittare..man är bara jäkligt noga med vart katterna hamnar.

Men det finns rasforum för den intresserade där du kan leta runt.  Och tänk på att det är OK att det tar tid att hitta rätt katt och rätt uppfödare. Tanken är ju livstids support o då är det viktigt med personkemin er emellan.

Själv tycker jag ni låter som utmärkta kattägare o hade nog inte tvekat att sälja till er...bara ni inte frågat efter priset som första mening.

Lycka till!
    Tack för svar! Det som jag tycker är konstigt är att allt lät bra till en början. Jag kan tycka att det inte är det minsta konstigt att fråga efter pris när de flesta ändå skriver på hemsidor eller annonser hur mycket kattungen kostar. Om då någon inte har pris ute så kan jag som köpare vilja veta så att det inte är någon fantasisumma uppfödaren vill ha. 
  • Majsan70
    Alvard skrev 2012-02-20 16:14:36 följande:
    Tack för svar! Det som jag tycker är konstigt är att allt lät bra till en början. Jag kan tycka att det inte är det minsta konstigt att fråga efter pris när de flesta ändå skriver på hemsidor eller annonser hur mycket kattungen kostar. Om då någon inte har pris ute så kan jag som köpare vilja veta så att det inte är någon fantasisumma uppfödaren vill ha. 
    Lika många väljer att inte lägga ut pris. Jag gör det tex. aldrig.
    Men jag kan tänka mig att du kanske trampade på en öm tå för henne när du hade kollat att det var så stort spann i priserna. Hon lät inte helt seriös så kanske lika bra att du inte fick köpa katt där.
  • CookieKaka
    Alvard skrev 2012-02-20 16:06:05 följande:
    Jag har en bit till Stockholm men inte så långt att det inte går att köra. du får väldigt gärna rekommendera uppfödare. Funderar faktiskt på att be om referenser från tidigare köpare om jag kommer i kontakt med någon mer uppfödare.
    Jag PM'ar dig!
  • Alvard

Jag visste faktiskt inte att priset var en så känslig grej för uppfödare Glad. Nu har jag lärt mig att det är oseriöst att fråga om priset.

• Majsan70
    Alvard skrev 2012-02-20 16:32:23 följande:
    Jag visste faktiskt inte att priset var en så känslig grej för uppfödare Glad. Nu har jag lärt mig att det är oseriöst att fråga om priset.
    Haha..gäller säkert inte för alla...men för många. Jag blir lika irriterad om nån ringer o direkt frågar om katten duger för utställning.  Eller om man skall pruta på priset.

Men det som gäller är ju att jag vill ha seriösa köpare. Men du var ju uppenbart påläst efetrsom du visste inom vilka marginaler priserna låg så nån öm tå trampade du säkert på.
  • lennartsdotter

Jag förstår att köpare vill veta vad katten kostar. Jisses, prisintervallerna kan ju ligga från 4000 till 15000 kr inom vissa raser och självklart är priset relevant. Det är det ju även för mig som uppfödare. Även fast jag väljer katt främst efter linjer är det ju oundvikligt att jag måste fråga om pris eftersom katten trots allt ska betalas.

Mig får man komma till även om man frågar om pris vid första kontakten. Jag vill veta om livssituationen, familjemedlemmar och så vill jag träffas och se människorna med katterna. Det är bara snobbigt skitsnack att priset inte spelar roll. Det spelar roll för 95% av Sveriges befolkning och det betyder inte att man köper första billiga katt eller att man inte har råd att ta hand om katten. 

Svar på tråden Maine coon