• Gravid24

Inget dop..

Är det någon här som avstår ifrån att döpa ert barn? Har ni ist haft namngivelse fest?
    För mig känns det fel att döpa sonen i kyrkan. Vill egentligen ha en fest ist, men eftersom jag o pappan inte har en bra relation så vill jag inte tvingas umgås m hans släkt.
    Måste båda familjerna vara med vid en sådan fest? Finns det regler/ vad tycker ni? Jag har ensam vårdnad.

• Svar på tråden Inget dop..
  • Sanna K

Det handlar ju om att barnet ska få ett namn. Skulle vara lite pinsamt(tycker jag) att berätta för barnet när det blir större att mamma ville inte umgås med pappas släkt så din farmor och fastrar o.dl var inte bjudna till DIN fest....

Tänk efter. De älskar nog pojken lika mycket som din släkt gör och vill säkert vara med. Tänk om han hade en cermoni och du inte var bjuden... Lite taskigt tycker jag....

• AnnaGBG

Barnet får ju ett namn utan fest eller dop, det har ju inte med det att göra!

Vill du ändå ha en och du har ensam vårdnad så ha en fest för dina släktingar, det tycker jag är helt ok.

• Blossi

Fast tänk om de verkligen inte kommer överens? Ska man ha fest så ska man väl ändå umgås med sådana som man har roligt med. Om du har ensam vårdnad så bestämmer väl du hur du vill göra, eller?

• Sanna K

Självklart bestämmer du själv hur du vill göra men jag tänkte bara på hur pappan och hans familj ska känna sig.

Om ni inte kommer överens så ha en fest med dem och en fest med din familj.

Tänk om du inte fick vara med på ditt eget barns namngivning, hur skulle du känna dig?

• Moomin

TS: Det här med namngivningsfest/dop är ju mycket för att välkomna barnet till världen och till livet bland familjen och vännerna. Men s.a.s presenterar barnet för dess omgivning. Så det är klart att man vill ha ett sånt kalas!

Jag tycker att du skall göra precis som du vill. Har du ensam vårdnad så antar jag att det finns ett bra skäl till det och då behöver du verkligen inte bjuda pappans familj. (Men är din relation till ditt ex föräldrar ok. så är det ju shysstast att bjuda dem)

Om du kollar i gamla trådar så finns det flera fina berättelser om hur folk gjort på sina namngivningsfester. Det finns en som heter Annagail här på FL (om jag minns rätt) som hade en massa bra tips. Du kanske kan höra med henne.

• timberhochmandie

Vi hade varken dop eller annan ceremoni. Vi visade upp Johan för alla ändå! Presenter och grejer fick han också ändå...

*kram*

Svar på tråden Inget dop..