• Momalicious

Dra ut visdomstand - hur länge gör det ont?

Drog ut en visdomstand i underkäken i fredags morse. Nu är det måndag och som vanligt de senaste dagarna vaknade jag 4.30 och grät av smärta. Jag brukar verkligen inte gråta kan jag tillägga, men det här är outhärdligt.

Äter maxdos av både Ipren och Alvedon och har gjort sen jag drog tanden. Det hjälper en stund men jag har ont så in i bomben ett par timmar mellan det att effekten släpper och jag får ta nästa dos.

Ska det göra såhär ont fortfarande? Det står i pappret jag fick att det kan göra ont i fem dagar och det är ju imorgon men det står inte HUR ont man ska/kan ha.

Tanken är att jag ska dra nästa tand om en månad men får jag inte några bättre smärtstillande då kan det kvitta. Är redo att hoppa från balkongen nu.

Pojke 2010
  • Svar på tråden Dra ut visdomstand - hur länge gör det ont?
  • eulalian

Tänkte att jag skulle dra ut två tänder, men tror jag skippar det., det låter farligt :p

• Momalicious

Kan jag det? Då ska jag ringa. Jag frågade innan om jag fick recept på nåt smärtstillande men nej då, det skulle räcka så bra med Alvedon och Ipren. :P

Dessutom är jag skitsur för att ingen sagt nåt om riskerna med det. Jag menar, ska man behöva googla sig till att man kan få känselbortfall och nervskador?

• Ziindlaa

Eulalian: Jag har dragit ut en visdomstand och blev bra direkt så det är olika.. I efterhand är det det bästa jag gjort, men som sagt det är ju olika hur tänderna sitter. Ts: jo ring och säg att du har jätte ont för får man en inflammation så kan det vara farligt, iaf säger min tandläkare det, hon skulle skriva ut starkare smärttabletter men jag tackade nej jag kände att jag inte behövde dem vid mitt fall..

• Momalicious

Jag fick citodon utskrivet och även starkare Ipren utskrivet som jag ska ta maxdos av nu.

• Momat

Är du en sån som biter eller gnisslar tänder på nätterna?

Jag drog ut en visdomstand för något år sedan, och hade ont i två veckor, käkade värkmedicin och ingenting funkade, jag hade så ont så jag kunde inte äta eller gapa ordentligt, det värkte hela tiden! Till slut fick jag en akut tid till en privat tandläkare, som kom fram till att mina käkmuskler var så spända av att jag biter och gnisslar tänder på natten, och att det var det som orsakade värken. Jag fick ett "gymnastikprogram" för käken som jag gjorde, samt att jag upptäckte att jag bet ihop käkarna när jag stressade och hade ont = mera ont!

Gymnastikövning för spända käkar (du kan ju testa, även om du inte vet ifall du biter eller inte):
    Låt tungan vila mot övre munhålan, öppna och stäng munnen upprepade gånger (du ser ut som en fisk på torra land, men det är värt det)! Upprepa tills du blir ordentligt trött i käkmusklerna, vila och fortsätt sen om det känns bra.

• Momalicious

Jo jag gnisslar tänder i perioder och har en bettskena som jag inte använt på länge. Och jag spänner även käkarna när jag är stressad eller nervös. Tack för tipset på träningen, ska jag absolut göra! :) Är så glad att citodonet hjälper men vill ju inte äta det i längden. :)

• dimi

En av mina visdomständer i underkäken var inflammerad och när jag tog bort den hade jag ont i runt 1,5 - 2 veckor har jag för mig. Det krävdes Citodon under nästan hela den tiden, det var riktigt jobbigt, men gick över till slut.

• Momalicious
    dimi skrev 2012-02-20 19:45:30 följande:
    En av mina visdomständer i underkäken var inflammerad och när jag tog bort den hade jag ont i runt 1,5 - 2 veckor har jag för mig. Det krävdes Citodon under nästan hela den tiden, det var riktigt jobbigt, men gick över till slut.
    Usch.. Skönt att det gick över iaf. Min var dock inte det minsta infekterad när jag tog bort den och jag känner att det inte är infekterat.. Får hoppas det släpper snart. :)
    Pojke 2010
Svar på tråden Dra ut visdomstand - hur länge gör det ont?